דקות לאחר הכרעת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) על הפסקת המבצע ברפיח, התרחשה שם תקיפה חריגה בעוצמתה - כשלפי דיווחים זרים היעד הוא המח"ט של חמאס בעיר, מוחמד שבאנה. טרם ידוע אם חוסל.
זירת התקיפה החריגה ברפיח

4 צפייה בגלריה
מוחמד שבאנה
מוחמד שבאנה
מוחמד שבאנה. טרם ידוע אם חוסל
לפי הדיווחים, היה ניסיון לחסלו לפחות עוד פעם אחת במלחמה בחודש דצמבר, וגם בנו נהרג בשבוע שעבר במזרח רפיח במהלך קרבות עם צה״ל. שני בנים נוספים שלו נהרגו בעוטף ב-7 באוקטובר לאחר שהשתתפו במתקפת הפתע של חמאס. ביתו של שבאנה הופצץ מספר פעמים והוא שרד כמה ניסיונות התנקשות. הוא נחשב ליעד לחיסול מ-7 באוקטובר, ללא קשר לפעולה הקרקעית ברפיח.
שבאנה, המכונה "אבו אנאס", עבד ברוב הזרועות של חמאס לפני שהצטרף למנגנון הצבאי שלה. הוא השתתף בכמה פעולות טרור, ובמהלך המלחמה הנהגת חמאס מינתה אותו להיות אחראי על משרד התקשורת של גדודי אל-קסאם ברפיח. לשבאנה היה תפקיד מרכזי בפיתוח רשת מנהרות ופיגועי חמאס שיצאו מהן, כשהמרכזי הוא הפיגוע במחסום קרני במהלך האינתיפאדה השנייה ב2005, שבו נרצחו שישה בני אדם. כמו כן, הוא היה מעורב בחטיפת גלעד שליט ב-2006 ובחטיפת גופת החלל הדר גולדין במבצע צוק איתן ב-2014.
4 צפייה בגלריה
בניו של מוחמד שבאנה
בניו של מוחמד שבאנה
שלושת בניו של שבאנה שנהרגו. השמאלי נהרג בשבוע שעבר ברפיח, השניים האחרים חוסלו בעוטף ב-7 באוקטובר
מוקדם יותר דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי טנקים של צה"ל מתקדמים עמוק יותר אל תוך רפיח. בעיר הדרומית דיווחו תושבים על פיצוצים ועשן שמיתמר מרחוק, בזמן שטנקים נעים לתוך השכונה אל-ג'ניינה שבמזרח רפיח.
בתוך כך, צה״ל אישר הערב כי מטוסי קרב של חיל האוויר חיסלו אתמול את המחבל דיא א-דין א-שרפה, סגן מפקד הביטחון הלאומי ברצועת עזה. מדובר צה״ל נמסר כי במסגרת תפקידו הוא היה היה אמון על ניהול המנגנון שמאבטח את גבולות הרצועה - שבמהלך המלחמה מנע מאוכלוסייה להתפנות מאזורי לחימה. בנוסף, נמסר כי במהלך השבוע הותקף וחוסל בעיר עזה המחבל יוסף אל-שובכי, ששימש כפעיל במחלקת הציוד התעשייתי במטה היצור של חמאס.
מוקדם יותר הודיע דובר צה״ל כי לוחם מילואים מגדוד 6828, חטיבת ביסל״ח (828), נפצע היום באורח קשה בקרב בצפון רצועת עזה. הלוחם פונה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים, ומשפחתו עודכנה.
4 צפייה בגלריה
רפיח
רפיח
זירת התקיפה הרפיח
התקיפה ברפיח הגיעה אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) פרסם את החלטתו הדרמטית בנוגע לבקשת דרום אפריקה להוציא צו להפסקת המלחמה בעזה, והכריע: "ישראל חייבת לעצור באופן מיידי את המבצע ברפיח". ההערכה היא שישראל לא תציית לשום צו של בית המשפט, ודובר מטעם הממשלה אמר אתמול לסוכנות הידיעות רויטרס: "שום כוח על פני כדור הארץ לא ימנע מישראל להגן על אזרחיה ולרדוף אחרי חמאס בעזה".
בהכרעתו קבע הנשיא הלבנוני של בית הדין, נוואף סלאם, כי "ישראל חייבת לעצור את המבצע הצבאי וכל פעולה באזור רפיח שעלולה להשפיע על האוכלוסיה האזרחית ברפיח. בית הדין מצווה על ישראל לנקוט צעדים למנוע הרס וראיות בנוגע לאמנת רצח העם. בנסיבות הנוכחיות, בית הדין קובע שכדי לשמר ראיות על טענות שנופלות לפי אמנת רצח העם, ישראל צריכה לנקוט צעדים אפקטיביים להבטיח גישה מיידית לעזה של כל ועדת חקירה, ועדה למציאת עובדות וגופי חקירה - שימונו על ידי האום לחקור טענות על רצח עם". למעשה, כל הצווים שביקשה דרום אפריקה התקבלו - מלבד צו לעצירה של המלחמה בכל רצועת עזה. בית הדין קיבל את הדרישות לאפשר הכנסת ועדות חקירה לבדיקת טענות על ביצוע רצח עם בידי ישראל, פתיחת מעבר רפיח והכנסה של סיוע הומניטרי נוסף לרצועה.