שר החינוך יואב קיש פועל להדיח את יו"ר הנהלת יד ושם דני דיין ולמנות במקומו את חברת הכנסת לשעבר קרן ברק מהליכוד. במערכת הפוליטית טוענים כי הסיבה להדחתו של דיין היא אך ורק העובדה שהיא איש תקווה חדשה לשעבר ומינוי של ח"כ גדעון סער. לדברי אותם גורמים, הדרישה להדחתו של דיין, איש ימין מוערך וישר, "מגיעה מבלפור".
כדי "להצדיק" את ההדחה של דיין קיש שיגר לדיין מכתב תמוה שבו העלה טענות תמוהות על ליקויים בניהול ישיבות הנהלת יד ושם והאשים את דיין במחדלים. קיש מחה על השתתפותם בדיוני ההנהלה של חברת הכנסת לשעבר קולט אביטל שמונתה על ידי שר החוץ הקודם יאיר לפיד, הרב שי פירון שמונה על ידי שר התרבות הקודם חילי טרופר וח"כ לשעבר שולי מועלם שמונתה על ידי איילת שקד.
3 צפייה בגלריה
ועידת החינוך
ועידת החינוך
ניסיון הדחה פוליטי ביד ושם? קיש פועל להחליף את דני דיין בח"כית לשעבר מהליכוד
(צילום: דנה קופל)
3 צפייה בגלריה
דני דיין
דני דיין
"התיאבון הפוליטי מנסה לכרסם גם במוסד המקודש הזה"
(צילום: קובי קואנקס)
קיש טען ששלושת המינויים האלה לא נבדקו על ידי ועדת המינויים ומינויים גם לא אושר כדין. "ככל ש'סיכומי הישיבות' אכן מהוות סיכום אמת של המתרחש בישיבות הנהלת יד ושם הרי שמדובר במחדל חמור שלך כיו"ר הנהלת יד ושם אשר מעמיד בסימן שאלה את חוקיות כלל ההחלטות שהתקבלו בישיבות ההנהלה מאז מונית לתפקידך ואת חוקיות פעולות התאגיד כפועל יוצא מכך".
"ברור כי כאשר קיבלת את המינוי מטעם הממשלה לכהן כיו"ר הנהלת יד ושם היה מצופה ממך כי הנהלת יד ושם בראשותך תפעל בתקינות ועל פי החוק והתקנון ודומה שלא כך היא. לנוכח האמור, אבקשך לפרט בחוזר בדחיפות כיצד בכוונתך לפעול לנוכח מחדל חמור זה וכן להבהיר האם גורמים בלתי מורשים הצביעו בישיבות הנהלת יד ושם".
דיין השיב לקיש כי כל הדברים שהוזכרו במכתבו התנהלו בצורה תקינה. לגבי השתתפותם בישיבות ההנהלה של קולט אביטל, שולי מועלם ושי פירון - אלה אכן נכחו בישיבות כבאי כוחם של השרים הרלוונטיים וכל עוד השרים לא מינו באי כוח אחרים - לא היה מקום להחליפם.
3 צפייה בגלריה
קרן ברק
קרן ברק
חברת הכנסת לשעבר קרן ברק. "סיכויי ההדחה - קלושים"
(צילום: מוטי קמחי )
"הנה כי כן, אין כאן ולא היה 'מחדל' ואפילו לא בן בנו של 'מחדל', קל וחומר אין כאן 'מחדל חמור'. לא זו בלבד שאין כאן היעדר 'מינהל תקין' - אלא ההיפך הגמור. בכל הצניעות, אני מבקש לציין שיד ושם בזכות חברי ההנהלה שלו, מנהליו ועובדיו הוא דוגמא ומופת למינהל תקין, כמתחייב מתפקידו המקודש. כל מעיינינו נתונים להנצחת ששת מיליוני היהודים שנרצחו ע"י הצורר הנאצי וסעייניו, תוך הקפדה מוחלטת על לשונו ורוחו של החוק ועל ממלכתיות. אני מבקש לציין בסיפוק, שעל אף הסערה הרבתי המתחוללת בחוץ, דבר לא חדר את חומותיו של יד ושם".
דיין גם הוסיף עקיצה לקיש שהודיע שבכוונתו להגיע ל"ביקור עומק" ראשון ביד ושם ביום רביעי הבא - בכל שלשכתו עדכנה שהוקצו לביקור 30 דקות בלבד בשעה ש"ביקור עומק מחייב לכל הפחות 3 שעות. לסיכום, הנה כי כן, חששותיך על 'מחדלים' חלילה או 'מינהל לא תקין' היו מבוססים על מידע לא מדויק ששמחתי עתה להבהירו ולהפריכו באמצעות מכתבי זה. אם בכל זאת מנקר בך בדל חשש למינהל לא תקין, אשמח להביא את הדברים בפני היועצת המשפטית לממשלה כדי שתכריע בסוגיה".
מקורביו של יו"ר יד ושם טוענים שקיש יצא נגדו "בהוראה מגבוה" בנסיון מגושם וגמלוני להדיח את אותו כדי למנות במקומו חברת כנסת לשעבר מהליכוד, אלא שבגלל יושרתו של דיין לא מצא כל רבב ונתלה בכמה עניינים טכניים (העיקרי שבהם תוקף חברותם של השגרירה קולט אביטל, השר לשעבר שי פירון וחכ״ל שולי מועלם בהנהלה - א"א) כל טענותיו הטכניות של קיש כבר הופרכו במכתב התשובה והתבררו כלא נכונות. מצער שהתיאבון הפוליטי מנסה לכרסם גם במוסד המקודש הזה".
יצויין כי בחודשים האחרונים עולות ברשתות החברתיות דרישות להדיח את דיין. על אחת הדרישות האלה יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אפילו עשה לייק. גורמים במערכת הפוליטית מעריכים שהסיכויים של קיש להדיח את דיין "קלושים". הכהונה שלו כלל לא קצובה והדרך היחידה להדיחו היא להעביר החלטת ממשלה בנושא.