4 צפייה בגלריה
 מחסור של יותר מ-250 גננות ברחבי הארץ
 מחסור של יותר מ-250 גננות ברחבי הארץ
מחסור של יותר מ-250 גננות ברחבי הארץ
(צילום: shutterstock)
משבר החינוך בגנים מחריף: מערכת החינוך מתקשה להתמודד עם מחסור של מאות גננות, בנוסף למחסור חמור בסייעות, והתוצאה היא גנים שנסגרים וילדים שנותרים ללא דמות קבועה ומסגרת רציפה. "המצב קטסטרופלי, חסרות יותר מ-250 גננות ברחבי הארץ", אמרה יו"ר המחלקה לגננות בהסתדרות המורים, ענת דדון. "בשבועיים האחרונים נסגרו ונפתחו כ-150 גנים והילדים נשלחו הביתה או קיבלו הודעות לא להגיע, הגננות קורסות ומאות פנו אלינו לסייע להן לפרוש משום שאינן מסוגלות להמשיך במצב הזה".
דדון ציינה כי בכל אחד משבעת מחוזות משרד החינוך חסרות בין 30 ל-40 גננות, ובמשרד החינוך מאיישים את הגנים בעובדות ללא הכשרה, "כל מי שנושמת ויש לה תעודת לידה", או שמניידים את הגננות בין הגנים. לדבריה, בחלק מהרשויות סוגרים גני ילדים בימים בהם לא מצליחים לגייס גננות או סייעות, ובאחרות משבצים סייעות, מזכירות ואנשי מנהלה בעירייה במקום הגננות.
4 צפייה בגלריה
ענת דדון
ענת דדון
"גננות נאלצות להחליף חיתולים לילדי טרום-חובה ולנקות את הגנים". ענת דדון
(צילום: הסתדרות המורים)
"במקום ללמד ולהקנות מיומנויות וידע נאלצות גננות להחליף חיתולים לילדי טרום-חובה ולנקות את הגנים במקום הסייעות", אמרה דדון. "איך גננת יכולה לתת מענה ל-33 ילדים כשהיא צריכה להחליף, לנקות ולדאוג למוצצים? באחד המקרים שלחו פנסיונר בן 72 להיות גננת".
לדברי דדון, השכר הנמוך מבריח את העובדות מהענף. "גננת בשנה הראשונה מקבלת 5,200 שקלים לחודש ובשלוש השנים הבאות 5,700. כעבור שלוש שנים נוספות - 6,300. אין אפשרות להתקיים עם שכר כזה". היא ציינה כי משרד החינוך מנסה לגייס עובדים באמצעות חברת כוח אדם חיצונית, ובמודעה שפורסמה צוין כי אין צורך בקורות חיים או בניסיון.

"הציפייה שדברים יסתדרו מעצמם ופסיביות גמורה היא חוסר אחריות אדיר של מערכת החינוך", אמרה יו"ר ועד הגנים בהנהגת ההורים הארצית, סיגל שפיץ טולדנו. "אפילו ראיון עבודה לא מתקיים, ושום סינון. זה מעיד על הזילות בחינוך".
גננת אחת סיפרה בתסכול על יום העבודה הכאוטי שעבר עליה לאחר שהתבשרה בבוקר שתעבוד ללא סייעת שנייה. "אני נכנסת לגן, כמה ילדים רצים אליי ואני מחבקת אותם, מורידה את התיק ומנסה לשווא לשוחח עם הסייעת על תוכנית העבודה להיום. ילד אחד שוכב על הרצפה בוכה, ילדה בוכה ומחפשת את המוצץ, ילד מגיע אליי עם חיתול מלא בצרכים. אני רואה בזווית העין שני ילדים מושכים אחד מהשני צעצוע ובוכים. אני מבינה שגם היום לא אהיה גננת. היום אחליף חיתולים, אחפש מוצצים, כמה ילדים יירדמו עליי, כמה יבכו שרוצים את אמא. ואני רק רציתי להיות גננת".
4 צפייה בגלריה
בדרך לגן
בדרך לגן
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
ממשרד החינוך נמסר: "כל התקנים של הגננות הקבועות מאוישים, אך בתקנים של מילוי מקום יומי אכן קיים מחסור. המשרד מודע לו והוא פועל כדי לגבש לו מענים מידיים".

"להכיר בסייעות כעבודה מועדפת"

בתוך כך, בכמה ערים קוראים למדינה להכיר בעבודת הסייעות כעבודה מועדפת לאחר שירות צבאי, בניסיון למשוך כוח אדם צעיר לתפקיד. סגן ראש העיר באר יעקב, נועם ששון, מוביל מהלך שכזה, והיוזמה קיבלה רוח גבית מראשי ערים רבים נוספים.
"בבאר יעקב מדי יום אנו חווים מחסור גדול בצוותים של הצהרונים, ונאלצים ליצור ולייצר פתרונות יצירתיים על מנת לא לפגוע הן בהורים והן בילדים", אמר ששון. "משיחות עם קולגות, הבעיה היומיומית רק מחריפה".
4 צפייה בגלריה
 משה פדלון
 משה פדלון
"המדינה צריכה להתעורר, מדובר במשבר חמור". ראש העיר הרצליה
(צילום: יובל חן)
ראש העיר כפר סבא רפי סער, שבעירו חסרות 60 סייעות, פנה לראש הממשלה נפתלי בנט בבקשה להכיר בעבודה זו כעבודה מועדפת. "סוגיית היעדר כוח אדם בתחום הסייעות בגני הילדים מוכרת זה תקופה ארוכה", כתב ראש העיר לבנט. "מחסור זה נובע בין היתר בשל תנאי התעסוקה המוכתבים לנו מהממשלה, שאינם מספיק אטרקטיביים - תנאים שכובלים את ידינו בגיוס סייעות".
גם לדברי ראש העיר הרצליה משה פדלון, "בשל ההסכמים הקיבוציים עם משרד האוצר אנו כרשות חסרי סמכות להתמודד עם המחסור בכוח אדם חיוני של סייעות. המדינה צריכה להתעורר ולהבין שמדובר במשבר כלל ארצי חמור שיש לטפל בו בדחיפות".
ראש העיר ראשון לציון, רז קינסטליך, אמר כי מדי יום נעדרות כ-40 סייעות וכ-10 גננות מתוך 420 גני ילדים ברחבי העיר, ובתור פתרון ניידו גננות מגן לגן כדי להימנע מסגירה.