2 צפייה בגלריה
שריפת מכון הטיהור בצפת
שריפת מכון הטיהור בצפת
"הפרוטקשן הוא איום ביטחון שקורא תיגר על הריבונות הישראלית". שריפה במכון הטיהור בצפת, לפני כשנה
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)
ביום האחרון לפני היציאה לפגרת הקיץ, הצעת החוק של חברי הכנסת יצחק קרויזר ואלמוג כהן (עוצמה יהודית), שנועד להילחם בתופעת גביית דמי חסות (פרוטקשן), עבר היום (ראשון) בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. לפי החוק החדש, שנחקק כהוראת שעה לחמש שנים, יוגדר עונש מאסר מינימלי של שלוש שנים על עבירת פרוטקשן. בנוסף, נקבע כי בית המשפט יוכל לגזור מאסר של עד תשע שנים על אותן עבירות.
כמו כן, החוק מרחיב את ההגדרה המשפטית של עבירת הפרוטקשן, כך שיהיה מספיק להוכיח קבלת כספים עבור שירות שאינו הולם את התמורה לצורך הרשעה. עד כה, רק הוכחה של איום ישיר לטובת סחיטת כספים אפשרה הרשעה.

בדברי ההסבר להצעת החוק, נכתב כי "המציאות בשטח מוכיחה כי איום לשם סחיטת אדם או בעל עסק לא תמיד נעשה בצורה מפורשת וגלויה אלא באופן מרומז, בהסתמך על זהות המאיים, על זהות שולחו או על 'השם' שיצא לו באזור. בנוסף, המשטרה נתקלת במצבים בהם ארגוני פשע המתחזים לחברות שמירה גובים מבעלי עסקים כסף עבור 'שירותי שמירה' לכאורה, כאשר בפועל לא מסופק שירות כלשהו".
עוד קובע החוק כי ניתן יהיה לקחת כספים מעבריינים שהושגו באמצעות סחיטה ודמי חסות גם ללא הרשעה פלילית, אלא רק באמצעות רף ההוכחה הנמוך של הליך אזרחי.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחס היום במליאת הכנסת לחוק, ואמר כי הוא "ישנה את פני השטח במלחמה בפשיעה בדרום ובצפון. זהו צעד נוסף במאבק כנגד משפחות הפשע והחזרת המשילות". ח"כ יצחק קרויזר אמר כי "זה יום של בשורה לעם ישראל, יום של מלחמה בעבריינים ובתופעת הפרוטקשן והחזרת הביטחון לרחובות".
ח"כ אלמוג כהן הוסיף כי "הפרוטקשן הוא איום המהווה אתגר בטחוני שקורא תיגר על ריבונותה של מדינת ישראל. הצעת חוק עונש המינימום תייצר מאזן הרתעה שיסייע במיגור כנופיות הטרור הפלילי". לדבריו, "יחד עם שיפור שכר השוטרים וגיוסם של אלפי שוטרים נוספים, החוק יחנוק את קנה הנשימה הכלכלי של ארגוני הטרור הפלילי".
2 צפייה בגלריה
 "צעד נוסף בהחזרת המשילות". יוזמי החוק  אלמוג כהן ויצחק קרויזר
 "צעד נוסף בהחזרת המשילות". יוזמי החוק  אלמוג כהן ויצחק קרויזר
"צעד נוסף בהחזרת המשילות". יוזמי החוק אלמוג כהן ויצחק קרויזר
(צילום: הרצל יוסף, קובי קואנקס)
עם זאת, אין תמימות דעים בנוגע לאפקטיביות של עונשי המינימום בכל הקשור למלחמה בפרוטקשן. לטענת דן גפן, מומחה במדיניות ציבורית ולשעבר ראש המטה של אמיר אוחנה במשרד המשפטים ובמשרד לביטחון הפנים, עונש מינימום ישיג תופעה הפוכה מהצפוי.
בדיון של הוועדה המשותפת לוועדת החוקה והוועדה לביטחון לאומי שהכינה את הצעת החוק לקריאות השונות, אמר גפן לחברי הכנסת: "כשאתם קובעים עונש מינימום של שלוש שנים, אתם כובלים את ידי השופט, לא יהיה לו שיקול דעת. אז אם לדעתו חודשיים מספיקים, הוא ייתן עונש על תנאי, ירשיע באישום אחר או יזכה. הוא יהיה יותר קשוב לנאשם".