2 צפייה בגלריה
 יאיר לפיד ליז טראס
 יאיר לפיד ליז טראס
סיפרה לראש הממשלה שהיא בוחנת את הצעד. טראס ולפיד, בחודש שעבר
(צילום: רויטרס )
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס, שהתפטרה אתמול (חמישי) מתפקידה אחרי 45 יום בלבד - תקופת הכהונה הקצרה בהיסטוריה הבריטית - הנחתה באחרונה להתחיל בבדיקת היתכנות להעברת שגרירות בריטניה מתל אביב לירושלים, ולהקים אותה בשכונת תלפיות שנמצאת זה שנים רבות בבעלות בריטניה.
מדובר בשטח שממוקם בפינת הרחובות חנוך אלבק ושמואל לופו בתלפיות. במסגרת הבדיקה ביקרו נציגים בריטים באזור, ובדקו מקרוב האם יוכל לשמש להקמת שגרירות עתידית. נציין כי עדיין לא התקבלה החלטה בממשלת בריטניה להעביר את השגרירות ואולם, הבדיקה נועדה להכין את הקרקע, אם וכאשר תתקבל כל החלטה.
בפגישתם בחודש שעבר בניו יורק אמרה טראס לראש הממשלה יאיר לפיד שהיא בוחנת את הצעד, בדומה להחלטה של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. דובר מטעם דאונינג 10 מסר שטראס עדכנה את לפיד שהיא בוחנת את המיקום הנוכחי של השגרירות הבריטית בישראל. טראס גם אמרה שהיא מבינה את החשיבות והרגישות של הסוגיה הזאת.
2 צפייה בגלריה
תצ"א של התוכניות להעברת השגרירות הבריטית לירושלים
תצ"א של התוכניות להעברת השגרירות הבריטית לירושלים
תצלום אווירי של השטח המיועד לשגרירות הבריטית בירושלים
(צילום: יריב כץ)
בתום הפגישה שלו עם טראס, פרסם רה"מ לפיד פוסט בעמוד הטוויטר שלו שבו כתב: "מודה לידידתי הטובה, ראשת ממשלת בריטניה ליז טראס, שהודיעה כי היא שוקלת בחיוב את העברת שגרירות בריטניה לירושלים בירת ישראל. אנחנו נמשיך לחזק את השותפות בין המדינות".
במהלך הקמפיין שלה אמרה טראס שתשקול להעביר את השגרירות הבריטית לבירה. גורם מדיני בכיר אמר שישראל תשמח מאוד אם בריטניה תעשה זאת, וכי הוא מקווה שהדבר יתאפשר. ואולם, השמחה עלולה להיות מוקדמת מדי. בכירים בישראל העריכו, עוד בטרם התפטרותה של טראס, שהסיכוי שבריטניה באמת תעביר את השגרירות שלה לירושלים הם די קלושים. לבריטניה אינטרסים כבדים בעולם הערבי והמוסלמי, וצעד שכזה עשוי לפגוע בהם קשות. יש להניח שמשרד החוץ הבריטי וגורמים נוספים בממלכה יטילו וטו על הצעד. טראס חזרה באוזני לפיד על דבריה בקמפיין הבחירות, ולא באמת התחייבה שזה יקרה.
במשרד החוץ של בריטניה אישרו כי אכן מתבצעת בחינה כזאת. "כפי שאמרה ראשת הממשלה, היא מבינה את החשיבות והרגישות של מיקום שגרירות בריטניה בישראל. אנו מבצעים סקירה של המיקום המוזכר כדי לוודא שאנחנו בעמדה הטובה ביותר שתוכל לקדם את האינטרסים הבריטיים בישראל: השלום והיציבות באזור, ותמיכה בפתרון שתי המדינות. לא נוכל לשער מה תהיה תוצאת הסקירה המדוברת לפני שזו תסתיים", אמרו.
ומה בנוגע למיקום? בתחילת המאה ה-20 בריטניה הקימה מחנה צבאי שנקרא מתחם אלבני באזור שכונת ארנונה. אחרי שהבריטים עזבו, הם העבירו תחת הסכם את רוב המתחם למדינת ישראל. בתוך המתחם יש שטח שמיועד לממשל האמריקני, ששם אמורה להיבנות שגרירות ארה"ב (30 דונמים). בנוסף, קיים שם משולש ששייך לממשלת בריטניה, שנשאר לטובת הקמת קונסוליה או שגרירות ביום מן הימים. לבריטניה יש קונסוליה בשייח ג'ראח שמשמשת בעיקר את הפלסטינים. בשטח שנשמר עבור ישראל (באורך 3-2 דונמים) לא מתרחש דבר, הוא לא מגודר ומסביבו בנו בניינים להשכרה.