4 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
עד המדינה שלמה פילבר, היום בבית המשפט
(צילום: עמית שאבי)
בעז בן צור, סנגורו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, טען היום (ראשון) בבית המשפט המחוזי בירושלים כי התובעת במשפט מטעם הפרקליטות, יהודית תירוש, הסתירה במזכרי הרענון של עד המדינה שלמה פילבר אמירות שלא היו נוחות לפרקליטות. זאת במסגרת החקירה הנגדית של פילבר - מנכ"ל משרד התקשרות לשעבר - שנמשכה היום במסגרת משפט נתניהו. פילבר במהלך הדיון עמד מאחורי גרסתו כי נתניהו הורה לו למתן מחירים לטובת שאול אלוביץ'.
בן צור טען כי ממסמכים של שיחה בין עורכי דינו של פילבר לחוקרים, עולה כי פילבר לא חשב אז כי ישנה בעיה בפגישה עם נתניהו וכי סבר שפעל מול בזק באופן תקין חוקי. המזכר מראה שעורך הדין של פילבר מציין שפילבר יכול להעיד על פגישת ההנחיה, מבלי לקרוא לה כך, ואז הוא פועל בעקבותיה לאשר את עסקת בזק-יס. בן צור טען כי המסמך הועבר רק לאחרונה כחומר חקירה ועד אז הוסתר למעשה.
פילבר העיד היום בבית המשפט כי היה שלב שהגיע לפרקליטות לקרוא את חומרי החקירה, כאשר אנשי הפרקליטות נמצאים איתו בחדר.
4 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור
עו"ד בעז בן צור
(צילום: עמית שאבי)
‏בן צור טען כי לפני כמה ימים קיבלה ההגנה מזכר חדש, שלפיו ב-6 ביוני 2022 נמצא העתק מסמך אחד מ-18 בפברואר 2018 שרלוונטי למשפט, שכותרתו "מפגש עם עורכי דינו של פילבר". על המכתב חתומה עורכת הדין יעל אהרונוביץ, ובכתב יד רשום "לתיק 4000". בן צור מחה: "המזכר הוסתר מידי ההגנה עד שלהי החקירה הנגדית של עד המדינה. זה לא פחות מחמור".
בן צור: "כמה שעות, לא הקריאה, ההכנה?". פילבר: "התחלנו ב-09:00, סיימנו סביב 15:00 עם הפסקת צהרים, שלושה ימים, מעל עשר שעות". בן צור: "איך...". פילבר: "הגברת תירוש שאלה על סוגיות מסוימות, עניתי, חלק מהחברים רשמו". בן צור: "נעשה רישום". פילבר: "זה מה שראיתי". בן צור: "רשמת לעצמך?" פילבר: "לא". בן צור: "כשקראת?". פילבר; "פה ושם נקודות מסוימות... נקודות עיקריות לזכור אח"כ מה קראתי ומה לא קראתי". בן צור: "שאלתי אם רשמת, בדקת?". פילבר: "בדקתי ולא מצאתי". בן צור: "ברענון בישיבות הפרונטליות, רשמת לעצמך דברים?". פילבר: "לא". בן צור: "מה הראו לך?". פילבר: "פחות או יותר מה שהראו פה, המוצגים". בן צור: "מחשב?" פילבר: "על מסך... התייחסתי למסמכים. הציגו לי איזה מסמך, להתייחס, נתתי הסברים רלוונטיים, או שהראו לי מסמכים... הרבה פעמים הקריאו לי קטע שבו התייחסתי למסמך והעלו אותו". פילבר מוסיף ואומר: "מה שאתם הצגתם לי פה, לא הראו לי שם". בן צור: "כשהגעת לפרקליטות נועצת עם עורכי הדין שלך?". פילבר: "לא מעמיק, על התהליך כללי". בן צור: "דיברתם על הסכם עד המדינה". פילבר: "לא זוכר משהו ספציפי...". בן צור: "הנושא עלה". פילבר: "חלק עלה, בנושא עדות עד מדינה, מה אתה צריך להגיד, את הגרסה שאמרת במשטרה". בן צור: "ברענון עלה נושא עד המדינה?". פילבר: "לא זוכר...". בן צור: "נסה להיזכר". פילבר: "אולי ברקע הדברים, לא זוכר שאלה ספציפית". בן צור: "לא שאלה, התייחסות". פילבר: "לא זוכר". בן צור: "שאלו אותך על ציוצים שלך בטוויטר?". פילבר: "אמרו שיגיעו לזה ולא שאלו בסוף. אני מנסה בסוף לתת תמונה כוללת". בן צור: "התוצאה 50 גוונים של אפור... כל זה לא מופיע במזכר, לא נמצא בתוך המזכר, איך לקרוא...". התובעת תירוש התערבה בדיון: "מפנה לסעיף 16 למזכר הראשון, מה שנאמר לנו נרשם באופן הזה". ‏בן צור: "לטעמי מה שאמרת בבימ"ש ומה שאמרת עכשיו לא מופיע במזכר, סעיף 16". השופטת פרידמן פלדמן: "מאיזה יום?". תירוש: "המזכר הראשון". פילבר: "זו הסיבה שבימים הראשונים קצת שברתי את הכללים, מה שהביא לבקשה לעד עוין...".
שלמה פילבר בבית המשפט
(צילום: גיל יוחונן )
פילבר חזר היום על גרסתו לפיה למרות הבעיות שהתגלו עד כה בעדותו, הוא עומד מאחורי משמעות תוכן פגישת ההנחיה עם נתניהו כפי שאמר אותה במשטרה - פגישה שכזכור עומדת במרכז תיק 4000, שאת קיומה הסנגורים מנסים להפריך ואף רשמו הישג משמעותי כשהצליחו להראות שלא התקיימה במועד שטענה הפרקליטות בכתב האישום.
עו"ד בן צור: "בחקירה שלך ברשות לניירות ערך אתה אומר שנתניהו אומר לך לא להעלות מחירים וכו'. אתה למעשה אומר פה בבית המשפט שיש לך מחשבה שנייה, שזה לא 'למתן' אלא 'דחיה'". ‏
פילבר: "לא. אני עומד פה 25 יום, 100 שעות, זה הפעם היחידה שניסיתי להסביר ויצא הפוך מהכל. ניסיתי להסביר ניואנס שהוא דווקא לטובת התביעה ולא הצלחתי. יכול להיות שהייתי אובר מתפלפל יצא לי הכי גרוע. ניסיתי להגיד, כשאני אומר לפולינה (חוקרת, כ.ה) ברשות לניירות ערך, זה אינטרפטציה לאלוביץ' פונה אלי, רק לא רוצה להגיד לה, כשאני מנסה להסביר את תנועת היד, הנה חבר'ה יש ראיה בזמן אמת, תנועת יד. בד"כ מצליח להסביר את עצמי די טוב, פה נפלתי".
פילבר מוסיף: "ברשות לניירות ערך אני מזכיר את העניין שפנו אליי והייתה את אותה תנועת יד. כשנתניהו פנה אליי זו הייתה אפיזודה. כשנעצרתי ומביאים אותי ואומרים לי שיש הררים של עדויות, אז אני אומר לעצמי שיכול להיות שהמשפט הסתמי שאמרתי ברשות לניירות ערך הוא לא כזה סתמי".
פילבר כיוון לכך שבמהלך חקירה נגדית קודמת הוא עורר תהיות באולם על גרסתו לגבי פרשנות של פגישת ההנחיה, אז במהלך הדיון ניסה להסביר במשך דקות ארוכות את ההבנה שלו אודות תנועת היד של נתניהו בשיחת ההנחיה, כפי שפירש אותה בחקירה מוקדמת ברשות לניירות ערך לפני שהיה עד מדינה. הנוכחים באולם לא הבינו מה פילבר רצה להגיד, ויש כאלו שפירשו שהוא חוזר בו מהטענה שנתניהו הורה עם היד "למתן מחירים", כלומר חשבו שפילבר מנסה להקל על נתניהו, ומנסה להעניק לתנועת היד פרשנות אחרת. היום הוא אמר בפירוש - אני עומד מאחורי הגרסה שלי במשטרה שנתניהו הורה למתן מחירים שזה דבר לטובת אלוביץ'.
4 צפייה בגלריה
שלמה פילבר
שלמה פילבר
שלמה פילבר
(צילום: עמית שאבי)
בן צור הציג מזכר שתוכנו היא פגישה בין הפרקליטות לבין עורכי דינו של פילבר לגבי האפשרות שיחתום על עד מדינה. עו"ד של פילבר, ארד איילון, מציין כי באפשרות פילבר להעיד על מפגש שהיה עם ראש הממשלה דאז ועם דוד שרן בסמוך לכניסת פילבר לתפקיד, שאז נאמר לו על ידי נתניהו ששוחח עם אלוביץ והאחרון התלונן בפניו וביקש למתן את התעריפים.
מהמזכר עולה כי לתחושת פילבר השיחה עם נתניהו התנהלה כשיחה לגיטימית של מתן הנחיות מהדרג הממונה. בעקבות כך הוא פועל בזמן קצר להבשלת המיזוג והתהליכים הנלווים. עורכי דינו מוסרים כי הוא אינו מודע לגבי הקשר עם וואלה, משוכנע שפעל באופן לגיטימי ולא יכול לספר סיפור מלא על שחיתות, וכן לא רואה את עצמו באופן כזה שהוא מחולל קונספירציה.
בן צור: "מה אין לנו פה? אין לנו את כל סיפורי ההמשך, השיחה שהבנת שלא הייתה, ועל הבנות שצריך להגיע עם בזק, על גבולות גזרה. להפך. בגרסה הראשונה התיאור מתחיל ונעצר באירוע אחד בתחילת הדרך. כל סיפורי ההמשך נולדים מאוחר יותר".
בן צור המשיך והטיח בפילבר: "האכילו אותך שתגיד שהשר הנחה אותך". בן צור מראה שוב קטע מסוף יום חקירה של פילבר כשהוא מדבר עם חוקרת ושם הוא אומר שוב: "אני לא זוכר".
בן צור כבר הודיע לבית המשפט שעד מחר יסיים לחקור את פילבר ובכך תסתיים החקירה הנגדית של עד המדינה שנמשכה שבועות ארוכים. כשיסיים, תעלה הפרקליטות לחקירה חוזרת.
בשבוע שעבר הודיע בן צור לשופטים כי "חומר חקירה חדש שנשלח להגנה מלמד על הפרת חוק יסוד: הממשלה בעניין פתיחת חקירה נגד ראש ממשלה, שקובע כי לא תיפתח חקירה פלילית נגד ראש ממשלה, אלא בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה".
לפי בן צור, "מן החומר החדש עולה, שהצעת חוקר רשות ניירות ערך למר פילבר לשמש כעד מדינה נגד ראש הממשלה דאז, נעשתה בידיעה וב'אישור' של הממונה עליו ושל פרקליטת מחוז ת"א מיסוי וכלכלה עוד בחודש יולי 2017", עוד לפני הסכמת היועץ לחקירה של ראש הממשלה, שניתנה לטענת הפרקליטות בעל פה מספר חודשים אחר כך.