רב-פקד אריאל רוה, ראש מחלק חקירות סייבר להב, התייחס הבוקר (רביעי) באולפן ynet לחקירת הפרשה שבמוקד שלה הונאה בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים - תוך שימוש במטבעות וירטואליים בפלטפורמות שונות. "מדובר בפרשייה חובקת עולם, אם אפשר לקרוא לזה ככה", אמר.
לפי החשד, כמה חשודים התארגנו באופן מסודר ושיטתי להלבנת כספים מחו"ל ומישראל, שמקור חלקם בעבירות שבוצעו בחו"ל. החקירה התמקדה בחשד בנוגע ל"הונאה רחבת היקף" כלפי אוצר המדינה בצרפת, שהתבצעה מתוך ישראל, וכן בגניבת מיליוני אירו והלבנת הכספים באמצעות המרתם למטבעות קריפטוגרפיים. עוד עולה החשד כי רווחי החשודים מהפעילות במטבעות הקריפטוגרפיים הועלמו מרשות המיסים בישראל, וכי בוצעו עבירות מס שונות בהיקפים מצטברים של עשרות מיליוני שקלים.
1 צפייה בגלריה
אריאל נוה
אריאל נוה
"כל מי שמתעסק בעולם הקריפטוגרפי מחויב בדיווח לרשויות המס". רפ"ק רוה
(צילום: חגי דקל, shutetrstock)
כשאנחנו מדברים על פגיעה באוצר המדינה בצרפת, באילו סכומים מדובר? "אנחנו מדברים על פיצויים שממשלת צרפת הייתה צריכה לתת לעסקים עוד בתקופת הקורונה, מדובר על עשרות מיליונים שאותם מלביני הון מקצועיים הצליחו לעקוץ מאותה מדינה באמצעות הקמת חברות פיקטיביות".
זה מעיד על חולשת המדינה להתעסק עם מטבעות הקריפטו? "לחלוטין לא. משטרת ישראל נמצאת מאוד חזק במקום, בניתוחים של העולם הקריפטוגרפי. מצד שני, חשוב להדגיש שזה עולם שמאוד קל לטשטש בו את הזהות שלך. סביר להניח שאנחנו צריכים להתחזק בהיבטי רגולציה כדי להתגבר על כל הנושא הזה של אנונימיות".
רפ"ק רוה הדגיש כי "כל מי שמתעסק בעולם הקריפטוגרפי מחויב בדיווח לרשויות המס. סביר להניח שלא כולם עושים את זה, וייתכן שלא כולם מכירים את חובת הדיווח. אני קורא לאנשים להגיע ולעשות זאת, כדי לא למצוא את עצמם בעתיד מסתבכים עם החוק".