הספרייה הלאומית של צרפת הודיעה היום (ב') כי הסירה מהמדפים שלה ארבעה ספרים מהמאה ה-19 שסביר להניח כי העטיפות הירוקות שלהם משוחות בתרכובת רעילה ביותר. הספרייה מסרה כי סביר להניח שמגע עם הספרים, שהודפסו בבריטניה, יגרום למשתמש נזק קל בלבד, אך היא החליטה להעביר אותם לבחינה נוספת.
3 צפייה בגלריה
הספרייה הלאומית של צרפת
הספרייה הלאומית של צרפת
הספרייה הלאומית של צרפת. תשלח לבדיקה עוד ספרים ירוקים
(צילום: Allen.G / shutterstock)
3 צפייה בגלריה
ספר ירוק על מדף אילוסטרציה
ספר ירוק על מדף אילוסטרציה
"הבלדות של אירלנד" הורגות? סכנה על הכריכה
(צילום: shutterstock)
הספרייה הלאומית שבפריז סימנה את ארבעת הספרים כסכנה אחרי שחוקרים בארה"ב גילו כי בתקופה הוויקטוריאנית נהגו מוציאים לאור להשתמש בחומר כימי מזיק כדי לצבוע את כריכותיהם של ספרים בירוק. החומר, שהכיל פיגמנטים ירוקים, כונה "ירוק פריז", "ירוק אמרלד" וגם "ירוק שילה" על שם כימאי גרמני.
בעקבות בדיקות שנערכו מאז 2019 למאות כריכות של ספרים בחיפוש אחר מתכות כבדות גיבשו החוקרים באוניברסיטת דלאוור רשימה של ספרים שעלולה להישקף מהם סכנה, במסגרת תוכנית שאותה הם מכנים Poison Book Project.
הספרייה הלאומית של צרפת מצאה באוסף שלה, הכולל יותר מ-16 מיליון כותרים, ארבעה עותקים של ספרים המופיעים ברשימה: שני עותקים של "הבלדות של אירלנד" מאת אדוורד הייס, שפורסם ב-1855; אנתולוגיה דו-לשונית של שירה רומנית מאת הנרי סטנלי שפורסמה ב-1856; וספר של החברה המלכותית להורטיקולטורה בבריטניה מהשנים 1863-1862. בינתיים הועברו הספרים לבידוד עד שמעבדה חיצונית תבדוק אותם, והספרייה הלאומית מתכוונת לבחון גם כריכות ירוקות של ספרים אחרים, מעבר לאלה שנכללו ברשימה של Poison Book Project.
3 צפייה בגלריה
הספרייה הלאומית של צרפת
הספרייה הלאומית של צרפת
סכנה גם לחוקרים ולמוכרי הספרים. הספרייה הלאומית בפריז
(צילום: gary yim / shutterstock)
לפי אזהרות ארגון הבריאות העולמי חשיפה ממושכת לתרכובות רעילות לא-אורגניות, בעיקר בשתייה ואכילה, עלולה להוביל לפצעים בעור ולסרטן העור, אך הארגון אינו מזכיר באזהרותיו מגע עם חפצים המכילים אותן. לפי ה-Poison Book Project הכריכות הרעילות הן סכנה לספרנים, למוכרי הספרים, לאספנים ולחוקרים, ויש להיזהר כשבאים איתן במגע ולאחסן את הספרים בזהירות.