3 צפייה בגלריה
מרדכי (מוטקה) בן פורת
מרדכי (מוטקה) בן פורת
בן פורת כלוחם, ובתמונה עדכנית
(באדיבות המשפחה)
מאחרוני דור תש"ח: הבוקר (חמישי) הלך לעולמו תא"ל בדימוס מוטקה בן פורת, שלושה ימים אחרי יום הולדתו ה-95. "היה לו מאוד חשוב להגיע ליום הולדת 95", אמרה בתו ורד בן פורת. "אני מאוד שמחה שהוא הגיע לזה. הוא נפטר בשנתו בדיור המוגן בבת ים שבו התגורר ובתאריך שבו נפטר אחי, בנו הצעיר".
בן פורת, יליד ירושלים, התגייס לפלמ"ח ב-1945 והשתתף בפעולות רבות ומשמעותיות של הארגון כמו שחרור מעפילי מחנה עתלית, הורדת מעפילים מהאוניות, פיצוץ מסילות ברזל ופיצוץ בניין משטרת משמר החופים בסידנא עלי. בקיץ 1946 הוא הפך למ"כ, ובהמשך גם יצא לקורס מפקדי מחלקות. עם פרוץ מלחמת העצמאות, הוא מונה למפקד פלוגה ג' בחטיבת הראל והשתתף בקרבות הקשים בירושלים ובהם כיבוש קטמון וכיבוש בית-מחסיר. במהלך קרב נבי סמואל הוא פיקד על כיבוש בית איכסא.
3 צפייה בגלריה
מרדכי (מוטקה) בן פורת
מרדכי (מוטקה) בן פורת
שיחק ביליארד עד כמה חודשים לפני מותו. בן פורת
(באדיבות המשפחה)
עם פירוק הפלמ"ח, שירת בן פורת כקצין מבצעים במחוז הנגב ובחטיבה 7. בשנת 1952 השתחרר מצה"ל וחזר לשירות קבע בשנת 1964. במלחמת ששת הימים שירת בן פורת כסגן מפקד חטיבה 8 בקרבות בסיני, ובמלחמת יום הכיפורים הוא היה מפקד חטיבה 9 ברמת הגולן - בקרבות הבלימה של הכוחות הסורים ובכיבוש המובלעת הסורית. לאחר המלחמה מונה למפקד גיס, וב-1975 השתחרר בדרגת תת אלוף. לאחר שחרורו כיהן בן פורת כמנהל אגף הייעור בקרן הקיימת לישראל ולאחר מכן היה מנכ"ל ויו"ר רשות הגנים הלאומיים.
בן פורת הוא אחיו של סא"ל פנחס בן פורת, טייס צה"ל שנהרג בתאונה אווירית טרגית עם שיחרורו. הוא התגורר בשנים האחרונות בדיור מוגן בבת ים והיה אב לשלושה ילדים, ששניים מהם הלכו לעולמם בטרם עת. "תמיד קראתי לאבי עוף החול", סיפרה בתו ורד. "הוא עבר דברים קשים מאוד בחייו. הוא התייתם מאמא שלו בגיל 4, אחיו הגדול שהיה לו כאב נהרג, אמא שלי נפטרה ולאחר מכן גם שני בניו. הוא היה אומר לי שהוא בעד הדחקה. הוא קם בבוקר והמשיך את החיים שלו והם היו מלאים וטובים. היו לו המון כוחות, עד לפני כמה חודשים הוא שיחק ביליארד עם הליכון".
3 צפייה בגלריה
מרדכי (מוטקה) בן פורת
מרדכי (מוטקה) בן פורת
בן פורת ובני משפחתו
(באדיבות המשפחה)
לדברי הבת, אביה "היה איש יציב שעשה המון דברים בחייו. מבחינתו הוא היה הולך לעבודה ומה שקרה לו שם קורה. גם אם זה פעולות הרואיות בשירות, זה היה חלק מהעבודה שלו. הוא היה צנוע ברמה שלא מכירים היום וחרוץ באופן מיוחד. הוא היה איש יקר שאהוב על המון אנשים". לדבריה, אביה נהג להדגיש במהלך השנים את תקופתו בפלמ"ח. "העבר של הפלמ"ח נשאר איתו מאוד חזק והיה לחלק מאוד משמעותי בחייו", אמרה. "הוא היה יכול לדבר על זה המון. כמו הרבה אנשים הוא נשאר שם, זה עיצב את חייו".
רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים, אמרה כי "מוטקה בן פורת היה מנכ"ל ויו"ר רשות הגנים הלאומיים שאוחדה ב-1998 יחד עם רשות שמורות הטבע לרשות הטבע והגנים. במסגרת תפקידו הוביל תנופת פיתוח אדירה בגנים הלאומיים לרבות התחדשות בגן הלאומי מצדה והרכבל במצדה ופתיחת הגנים הלאומיים ציפורי ובית גוברין לביקור. את תקופתו אפיינה המגמה לשפר את איכות השירות למבקר והכנסת טכנולוגיות חדישות לשיפור חווית הביקור. מוטקה עסק רבות בחיזוק עובדי רשות הגנים הלאומיים ויצירת גאווה ארגונית. מוטקה היה לוחם בפלמ"ח ובשנים האחרונות גם היה שותף לפיתוח האתר הלאומי חאן שער הגיא, המנוהל על ידי רשות הטבע והגנים. רשות הטבע והגנים מרכינה ראש לזכרו".
בן פורת יובא למנוחות מחר בבית העלמין האזרחי בקבוצת שילר-גן שלמה בשעה 14:00 בצהריים.