שר האנרגיה לשעבר, ח"כ יובל שטייניץ (הליכוד), הודה היום (ראשון) באולפן ynet כי ההחלטה של הממשלה הקודמת בראשות נתניהו לבטל את התו הירוק כשהתחלואה הייתה אפסית - הייתה טעות. עם זאת, הוא טען כי כי ההחלטה לא להחזיר את התו הירוק במלואו כעת היא פוליטית.
"לבנט והורוביץ ושאשא ביטון לא נעים להטיל מגבלות ולכן הם מעדיפים לטמון את הראש בחול. בגלל זה אנחנו כולנו דוהרים לעבר קיר", אמר. "אם לבטל את התו הירוק כשיש שלושה נדבקים בלבד ביום זו החלטה פוליטית, אז ההחלטה עכשיו להתעכב בהחזרת התו, כשמגיעים ל-2,000 ביום, היא פוליטית באבוא-בואה".
3 צפייה בגלריה
יובל שטייניץ באולפן ynet
יובל שטייניץ באולפן ynet
"אנחנו בהתפרצות חמורה". יובל שטייניץ באולפן ynet
(צילום: יריב כץ)

-זו הייתה טעות לבטל את התו הירוק? "אני חשבתי שלא צריך לבטל אותו עדיין, אבל בשלושה חולים ליום זאת הייתה החלטה סבירה. כשקופצים משלושה ל-30 ול-50, היה צריך להחזיר מיד. אני לא אומר את זה רק עכשיו, לפני 40 יום הייתי פה באולפן הזה וקראתי להחזיר מיד את התו הירוק, זו התפרצות חמורה. אי אפשר להציג את זה כהצלחה כשעולים משלושה נדבקים ביום ל-2,400 בתוך פחות מחודשיים. זה כישלון, זה הירדמות בשמירה והיה צריך לפעול הרבה קודם".
שטייניץ טען כי זו טעות להסתכל רק על מספר המתים מהנגיף. "יש כנראה לפי המחקרים בערך עשרה אחוז מהחולים שמפתחים לונג קוביד, כלומר מפתחים בעיות או נכויות לטווח ארוך. עכשיו, נניח שלא היו מאושפזים בבתי חולים וניתן עכשיו לשלושה מיליון ישראלים להידבק, אם יהיה לך 300 אלף אנשים עם בעיות במוח או בלב או בכבד לעשרות שנים קדימה, זה לא פחות נורא מכמה אלפי מתים, ואי אפשר להתעלם".
3 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ, נפתלי בנט
ניצן הורוביץ, נפתלי בנט
"מעדיפים לטמון את הראש בחול". הורוביץ ובנט
(צילום: עמית שאבי)

לדברי שטייניץ, כבר לפני כמה שבועות היינו צריכים לעשות סגר קצר. "על המחלה הזאת צריך להסתכל לא במספרים מוחלטים אלא במכפלות, באופן אקספוננציאלי. אם הגעת משלושה נדבקים ל-2400, תכפיל את זה עוד פעם, אתה מגיע לעשרות ומאות אלפי נדבקים ביום. ייתכן שכבר היום יש בין 100 ל-200 ישראלים עם נכויות לעשרות שנים קדימה, כולל צעירים. אפשר לעשות גם סגר מצומצם, למשל הגבלות במקומות בילוי. לא בהכרח סגר על הכלכלה, אפשר לתת לכלכלה להמשיך לעבוד".
שר האנרגיה לשעבר טען כי ההחלטה לא להחזיר את התו הירוק נגועה בפוליטיקה. "לבנט ולהורוביץ ולשאשא ביטון לא נעים להטיל מגבלות ולכן הם מעדיפים לטמון את הראש בחול ולכן הגענו משלושה למאה, ממאה לאלף והיום אנחנו כבר באלפיים. בגלל שהממשלה הזאת טומנת את הראש בחול, אנחנו כולנו דוהרים לעבר קיר, ומוטב לעשות תו ירוק מלא ועוד מגבלות לפני חודש, מאשר להיכנס למצב חירום בעוד חודש".
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן מדברים על תקציב המדינה לפני ישיבת הממשלה
אביגדור ליברמן מדברים על תקציב המדינה לפני ישיבת הממשלה
"רואה ויתור בעניין ההורדה של הגירעון". ליברמן
(צילום: גיל יוחנן)
שטייניץ התייחס לנושא התקציב, שהדיונים עליו החלו להתחמם. "מתוך תקווה שבשנה הבאה שוב הקורונה תהיה מאחורינו, גם בזכות החיסון השלישי, ונוכל שוב להוריד את התחלואה בצורה משמעותית, צריך להתכוון לגירעון נמוך יותר. יש כמה צעדים שליברמן הצביע עליהם שאני בעדם. למשל - צעד קשה אבל ראיתי שבינתיים שמו אותו בצד - אגרת גודש בגוש דן. נכון שזה אולי לא חברתי, אבל זה הכרח בל יגונה".
"אני חושב שבתכנון נכון, כשמתכננים ל-2022, צריך לשאוף שהגרעון יחזור לאזור השלושה אחוז ולא ארבעה", הוסיף. "כרגע אני לא רואה הורדה משמעותית של הגירעון. אני רואה ויתור בעניין הזה".
שטייניץ גם התייחס לגזרות שליברמן מתכנן להטיל על החקלאים. "חייבים להגן על החקלאות המקומית, גם אם נשלם שני שקלים יותר בסופר. רוב המחיר זה בכלל הרשתות, כי החקלאי מקבל הרבה פחות. בניגוד לענפים אחרים, שעליהם אני לא חושב שצריך להגן בפני ייבוא, הדבר היחידי שאני חושב שצריך להגן עליו זה החקלאות שקובעת את פני הארץ ושיש לה חשיבות ציונית ממש של האחיזה שלנו בקרקע".
שטייניץ הודה כי זו הערכה סבירה שהממשלה הנוכחית תחזיק מעמד. "אני לא יודע כמה זמן אבל אני לא רואה אותה נופלת בשבועות או בחודשים הקרובים. לגבי טווחים יותר ארוכים של חצי שנה או שנה, אני חושב שזאת ממשלה גרועה. עם גרעין שליטה של שישה ח"כים כשאתה המפלגה הכי קטנה בקואליציה, אתה לא יכול באמת לנהל ממשלה ומדינה בלי קשר אפילו לכישורים. כשיש לך שישה ח"כים מתוך קואליציה של 61, כשרוב המפלגות בקואליציה יותר גדולות מהמפלגה של רה"מ, הוא לא באמת יכול להוביל את הממשלה".