אחרי קרוב ל-70 שנה, משפחתו של עוזיאל חורי שנלקח בגיל שנה לבית החולים על-ידי שירותי הרווחה והוכרז כעבור זמן קצר כנפטר, תוכל לפתוח את קברו בבית העלמין סגולה שבפתח תקווה ולגלות אם אכן נקבר שם. אחותו של עוזיאל, מזל ברקו, אמרה כי במשפחה תמיד חשדו שהוא כלל לא נפטר ונקבר - ואחרי עתירות חוזרות ונשנות הורה שלשום בית המשפט העליון ליועץ המשפטי לממשלה לאפשר לפתוח את הקבר.
"כבר שלוש שנים וחצי שאנחנו בדיונים בבתי משפט", סיפרה אחות נוספת, חיה מזוז. "זה התחיל בבית המשפט לענייני משפחה, אחר כך הגענו למחוזי ובסוף גם לבית המשפט העליון. שתי הערכות הראשונות לא קיבלו שום החלטה, והפרקליטות התנגדה והקשתה מכל מני סיבות. אמרה שצריך לפנות למשפחות הילדים שנמצאים באזור ולהתחשב ברגשותיהם. אני מסכימה, אבל מה עם הרגשות שלנו?".
בזכות התעקשותה של עורכת הדין של המשפחה, רחל דותן, הפניות לבתי המשפט ולפרקליטות לא פסקו. "זה לא רק העניין של לפתוח חלקות מסביב, הפרקליטות אמרה שאולי האדמה רטובה בגלל החורף ולא נוכל למצוא. כל הזמן הקשו על כל מיני סיבות", אמרה חיה.
1 צפייה בגלריה
מזל ברקו וחיה מזוז
מזל ברקו וחיה מזוז
מזל ברקו וחיה מזוז
עם זאת, בנות המשפחה אינן אופטימיות בנוגע לממצאים שיתגלו. "כבר כשקיבלנו את ההודעה שמצאו את החלקה הראו לאבא שלי שלוש גומות ואמרו שיש שם שלושה ילדים, ואחד מהם זה הבן שלו", אמרה חיה. "אבי שאל 'על מי אני אגיד קדיש?' והאחראי לא ידע מה לענות לו. שנה לאחר מכן, אחרי שהיו את כל המהומות עם עוזי משולם, הביטוח הלאומי הקים מצבות לכל הילדים. הגענו למקום והראו לנו מקום אחר בכלל. אני לא מצפה שנמצא שם משהו, אין לי שום אמון במדינה שתתן לנו תשובות. כפי שלא נתנו לאורך השנים".
היא ציינה כי למרות הכאב, נעשה תקדים משמעותי למשפחות ילדי תימן והבלקן. "עכשיו אפשר לפנות לבית המשפט ולפתוח את חלקת הקבר של הילדים כדי לראות מה יש שם, אם יש שם או אין שם. זה דבר גדול. מבחינתנו, אני יודעת שלא נמצא שום דבר - וגם אם ימצאו זה לא יהיה שלנו. אין לנו אמון במוסדות ובמדינה".