ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אחר הצהריים (שני) בטקס פתיחת אירועי יום הזיכרון בבית יד לבנים בירושלים לפיגוע הדריסה שהתרחש במרחק של פחות מקילומטר משם, ואמר כי "לפני דקות אחדות, לא רחוק מכאן, נעשה ניסיון נוסף לרצוח את אזרחי ישראל. הפיגוע הזה, במקום הזה וברגע הזה, מזכיר לנו שארץ ישראל ומדינת ישראל נקנו ונקנות בייסורים רבים". ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.
3 צפייה בגלריה
נתניהו מתעדכן בפרטי האירוע בירושלים
נתניהו מתעדכן בפרטי האירוע בירושלים
נתניהו מתעדכן בפרטי הפיגוע בדרכו לבית יד לבנים
נתניהו, שנאם כשברקע קולות סירנות שנשמעו מזירת הפיגוע, אמר עוד: "הפיגוע הראשון היה לפני למעלה מ-160 שנה, ורבים באו אחריו בתקווה שהם יוכלו לנו ויעקרו אותנו מכאן. הקמנו מדינה לתפארת עם צבא וזרועות ביטחון לתפארת. לתפארת, אבל במחיר קורע לבבות".
לאה עוזיאל, אימו של החייל גבי עוזיאל שנפל בפעילות ללכידת מבוקשים בג'נין, נאמה בשם המשפחות השכולות בטקס - וקראה לאחדות ביום הזיכרון, חרף המחלוקות. "יום הזיכרון השנה איננו כבכל השנים. רבו המחלוקות בעם, ואנחנו המשפחות השכולות, נקלענו שלא בטובתנו לעין הסערה. בנינו ובנותינו נפלו - ימין ושמאל, דתיים וחילוניים, בני קיבוצים ומתנחלים, תושבי המרכז והפריפריה והציבור הישראלי כולו. אנחנו, בני המשפחות השכולות, נותנים כוח אלו לאלו במשך השנה כולה. כוח הנובע מן המאחד בינינו ולא מן המפלג", אמרה. "תמיד אנחנו זוכרים כי אנשים אחים אנחנו. וגם היום, כמו בכל יום, מוטלת על כולנו כאחד האחריות הבלתי מתפשרת לוודא שמותם של אלו על קיומה של מדינת ישראל לא היה לשווא".
3 צפייה בגלריה
לאה עוזיאל בטקס הפתיחה של יום הזיכרון בבית יד לבנים בירושלים
לאה עוזיאל בטקס הפתיחה של יום הזיכרון בבית יד לבנים בירושלים
האם השכולה לאה עוזיאל. "מוטלת עלינו אחריות לוודא שמותם לא היה לשווא"
גם ראש הממשלה נתניהו ציין בנאומו כי יום הזיכרון מבטא אחדות. "זו אחדות בשמם ולמענם של חללי מערכות ישראל וחללי פעולות האיבה. השנה, אחרי שאיבדנו זוגות של אחים ואחיות נפלאים, תחושת היותנו אחים צריכה להתחדד, וחייבת להתחדד ביתר. כן, אחים! לפעמים מתווכחים לפעמים מתרגזים ולפעמים גם מתרחקים. אבל תמיד, בכל מצב, תלויים זה בזה", אמר.
"אחיי ואחיותיי למשפחת השכול, כולנו חשים בעוצמת התוגה המציפה את הנפש וייסורי האובדן שחותכים בבשר החי. אנחנו נופלים וקמים", הוסיף נתניהו. "צונחים וצומחים וחוזר חלילה. גם בחלוף השנים הכאב אינו בר חלוף. כמה היינו רוצים לומר לאהובי נפשנו את הדברים שלא הספקנו לומר להם, מילה, ליטוף, חיבוק. אבל ברגעי השכול והקושי, מושטת אלינו יד העם שנותן כוח עצום".
3 צפייה בגלריה
זירת פיגוע הדריסה בירושלים
זירת פיגוע הדריסה בירושלים
זירת פיגוע הדריסה בירושלים
(צילום: רויטרס )
לסיום דבריו התייחס נתניהו לסרטון בסיום מסע אלונקות בסיירת גולני, שבו צפה. "אחד ממפקדי הצוות אמר לחייליו מתחת לאלונקה 'יש איש שמאל ואיש ימין, מזרחי דרוזי, עולה חדש. יש 5 שפות, אנשים מהצפון, הדרום והמרכז'", תיאר נתניהו. "אם אחד עוזב את האלונקה ויפקיר את המשימה, כל האלונקה תיפול יחד איתו. בנינו בכל זרועות הביטחון ממשיכים לשאת את אלונקת האחריות וגורל המדינה על כתפיהם. האחווה קיימת, הרעות מחברת. בשם אותה אחווה אני מבטיח שנמשיך לפעול להשבתם הביתה של שבויינו ונעדרינו. זו חובה לאומית ואנושית ראשונה במעלה, שתמיד עומדת לנגד עינינו".
גם יו"ר הכנסת אוחנה התייחס לפיגוע בנאומו. "גם היום יש מי שעדיין לא הסכימו עם הרעיון של מדינה יהודית ומוכנים לעשות הכול כדי לפגוע בה. הידיעה הזאת היא תזכורת כפולה ומהדהדת", אמר. "ראשית לכך כי אויבים יש לנו רק מחוץ לעם ישראל, ושנית לחשיבות שבאחדות שבזכותה יכולנו לאויבינו. היום, ביום הזה במיוחד, אנו מישירים מבט על המחיר ששילמנו ובעיקר אתן שילמתן, המשפחות השכולות, עבור מדינת ישראל, עבור הבית שלנו. ידענו שארץ ישראל נקנית בייסורים, אך לא ידענו כמה קשים הם יהיו".
הטקס התקיים גם על רקע הקריאות מצד משפחות שכולות שהביאו חברי ממשלה להימנע מהגעה מחר לבתי העלמין. נציגי הממשלה שהודיעו כי לא יגיעו מחר הם השרה גלית דיסטל אטבריאן שאמורה הייתה להגיע לנס ציונה (והחליטה להגיע לבני ברק במקום); השר יצחק גולדקנופף שאמור היה להגיע לקריית גת (ויגיע לכותל המערבי); השרה מאי גולן שאמורה הייתה להגיע לבית העלמין בראשון לציון; וסגן השר יעקב טסלר, שאמור היה להגיע לבית העלמין בבאר טוביה.
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ששובץ לבית העלמין בבאר שבע, יגיע אליו חרף קריאות מצד משפחות שכולות שיימנע מכך. בן גביר גם מתכוון לנאום בבית העלמין. משפחות מתכננות מחאה בדמות שירת ההמנון בזמן דבריו של בן גביר.
אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה ימשיכו בערב, בשעה 20:00, אז תישמע צפירת דומייה בת דקה. מיד לאחר מכן יחל טקס הדלקת נר הזיכרון ברחבת הכותל המערבי. בשעה 21:15 ייפתחו עצרות "שרים לזכרם" במשכן הכנסת וברחבי הארץ.
מחר יתחדשו אירועי הזיכרון בשעה 08:30, אז ייערך טקס הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל. בשעה 11:00 תישמע צפירת דומייה בת שתי דקות, ולאחר מכן ייפתח טקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון - לצד הטקסים בבתי העלמין ואתרי ההנצחה ברחבי הארץ. בשעה 13:00 יתקיים טקס הזיכרון לחללי פעולות האיבה במתחם האנדרטה לזכר חללי פעולות האיבה בהר הרצל.