שר ההגנה של איטליה טען אתמול (יום ב') כי "קבוצת וגנר", החברה הצבאית הפרטית שמגייסת שכירי חרב, מנסה לנקום בארצו על הסיוע לאוקראינה - ואחראית במידה רבה לעלייה בהסתננות לאירופה.
"במידה לא מבוטלת, הזינוק בתופעת ההגירה מחופי אפריקה הוא גם חלק מאסטרטגיה ברורה של לוחמה היברידית ש'ווגנר' מיישמת", אמר השר גווידו קרוזטו. הוא אמר כי הקבוצה מנצלת את הכוח המשמעותי שלה "בחלק ממדינות אפריקה" ומסייעת להגעת מהגרים לא-חוקיים מהיבשת לאירופה.
4 צפייה בגלריה
לוחמי קבוצת וגנר שכירי חרב רוסים על גג בניין ב בחמוט אוקראינה
לוחמי קבוצת וגנר שכירי חרב רוסים על גג בניין ב בחמוט אוקראינה
לוחמי "קבוצת וגנר" על גג בניין בעיר בחמוט באוקראינה
(צילום: רויטרס)
בראש "קבוצת וגנר" עומד יבגני פריגוז'ין, איש עסקים שמקורב לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. במהלך המלחמה באוקראינה שלחה "וגנר" רבבות שכירי חרב לסייע לכוחות הרוסיים, ובחודשים האחרונים מובילים אנשיה את הקרב לכיבוש העיר בחמוט – הקרב הארוך והקשה מתחילת המלחמה.
בשנים האחרונות התבססה "קבוצת וגנר" בכמה מדינות באפריקה – בהן לוב, מאלי והרפובליקה של מרכז אפריקה. היא פועלת בכמה זירות מלחמה באפריקה, והשפעתה ביבשת הולכת וגוברת. לוחמי "קבוצת וגנר" הואשמו באין ספור פשעים נגד האנושות והוצאות להורג בזירות שבהן הם פועלים.
4 צפייה בגלריה
יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב אוקראינה
יבגני פריגוז'ין ראש קבוצת וגנר ב אוקראינה
ראש "קבוצת וגנר" פריגוז'ין
(צילום: רויטרס)
"בדיוק כמו שהאיחוד האירופי, נאט"ו והמערב הבינו שמתקפות סייבר היו חלק מעימות גלובלי שהמלחמה באוקראינה יצרה, הם צריכים להבין כעת שהחזית הדרום-אירופית הופכת גם היא למסוכנת יותר מדי יום", אמר שר ההגנה האיטלקי. הוא הזהיר מ"הגירה מתמשכת ובלתי מבוקרת" שנועדה לפגוע באיטליה ובמדינות נוספות על "הבחירות הגאו-אסטרטגיות שלהן".
איטליה, חברת האיחוד האירופי ונאט"ו, נחשבת לאחת התומכות הגדולות של אוקראינה ביבשת. כמו מדינות רבות אחרות במערב, במהלך המלחמה היא שולחת לקייב נשק וסיוע נוסף.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני וספינת מהגרים
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני וספינת מהגרים
ראש ממשלת איטליה ג'ורג'ה מלוני וסירת מהגרים מאפריקה
(צילום: EPA, AFP)
קרוזטו קרא לבעלות הברית של איטליה בנאט"ו לסייע לה להתמודד עם הזינוק בהגירה. הוא אמר את הדברים בזמן ששר החוץ האיטלקי אנטוניו טייאני, שהגיע אתמול לביקור בישראל, ציין שרומא מודאגת מכך "שמהגרים רבים מגיעים מאזורים שנשלטים על-ידי 'קבוצת וגנר'".
פריגוז'ין תקף את שר ההגנה האיטלקי, וקרא לו להתמקד בנעשה בארצו. "אין לנו מושג מה קורה עם משבר המהגרים, אנחנו לא מתעסקים בזה", אמר ראש "קבוצת וגנר" בתגובה להאשמות של איטליה.
4 צפייה בגלריה
שוטרים עורכים חיפוש על סירת דיג שעליה 500 מהגרים שחולצו מלב ים ב נמל קרוטונה ב איטליה 11 מרץ
שוטרים עורכים חיפוש על סירת דיג שעליה 500 מהגרים שחולצו מלב ים ב נמל קרוטונה ב איטליה 11 מרץ
מהגרים שחולצו מלב ים מגיעים לחופי איטליה, החודש
(צילום: EPA)
לפי משרד הפנים האיטלקי יותר מ-20,000 מהגרים הגיעו מתחילת 2023 לחופי המדינה – בהשוואה לכ-6,000 בתקופות המקבילות ב-2021 ו-2022. רובם הגיעו מצפון אפריקה בסירות צפופות, אחרי מסע מסוכן בים התיכון. במקרים רבים אותו מסע מסוכן נגמר בטרגדיה: ביום ראשון התהפכה סירה בדרכה מלוב לאיטליה, ומשמר החופים האיטלקי דיווח על 30 מהגרים שטבעו ומוגדרים נעדרים. ארגון סיוע האשים את איטליה בתגובה מאוחרת לאירוע, וטען שהסיוע של משמר החופים התעכב - למרות שהרשויות קיבלו התרעה על מצבה של סירת המהגרים ששטה לעבר חופי המדינה.
בראש ממשלת איטליה עומדת אשת הימין ג'ורג'ה מלוני, שבעיני רבים נחשבת לאשת ימין קיצוני. מלוני זכתה בבחירות בספטמבר אחרי שהבטיחה לבוחרים לשים סוף לבעיית ההסתננות. מתנגדי הממשלה אומרים שמדיניות ההגירה של מלוני מתייחסת לזינוק בתופעה כבעיה של אכיפה - ולא כסוגייה הומניטרית. לטענתם למדיניות הזאת היה חלק באסון ב-26 בפברואר מול חופי קלבריה, שבו טבעו למוות לפחות 79 מהגרים. גם כאן, מתנגדיה של מלוני טענו שהתגובה לאירוע איחרה לבוא.