ריאיון עם שר הבריאות ניצן הורוביץ מרצ
(צילום: נדב אבס, משי בן עמי)

שר הבריאות ניצן הורוביץ מודה ששיעור המתחסנים בקרב הילדים נמוך בהרבה מהציפיות המוקדמות, ומבהיר כי חלק מהמדיניות היא חיסונים בבתי הספר - על רקע סערת פיטורי מנכ"ל משרד הבריאות שהוביל קו זה. צפו בריאיון באולפן ynet.
"אין לי שום כוונה להיכנס לעניין המנכ"ל ומה שקורה בתוך משרד החינוך", אמר השר הורוביץ. "אנחנו אמונים על קידום הבריאות ובהקשר הזה החיסונים הם סופר-חשובים ולכן אנחנו מחסנים גם בבתי הספר, אתמול למשל התחיל מבצע מאוד גדול של חיסונים בבתי הספר. אנחנו מחסנים בבתי הספר כבר כמה חודשים גם לכיתות מעל גיל 12 ועכשיו גם לתלמידים היותר קטנים. חיסונים בבתי הספר זה חלק מהמדיניות שלנו לחסן כמה שיותר כי זה הדבר הכי טוב למאבק במגפה".
2 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ במסיבת העיתונאים
ניצן הורוביץ במסיבת העיתונאים
"מחסנים גם בבתי הספר". ניצן הורוביץ
(צילום: רפי קוץ)
"בסוף מי שקובע את מדיניות החיסונים זה משרד הבריאות וממשלת ישראל", אמר כנשאל על כך ששרת החינוך יפעת שאשא ביטון התנגדה בתחילה לחיסונים בבתי הספר. "ברגע שקיבלנו החלטה לחסן כמה שיותר בכל מקום ובכל דרך אנחנו מחסנים גם בבתי הספר. אנחנו הבהרנו את זה עוד בקיץ, עוד לפני שנפתחה שנת הלימודים, וזה בדיוק מה שאנחנו עושים. ואני לא מתכוון פה להיכנס לנושאים אישיים או לנושאים שנמצאים בתוך משרד החינוך".
הוא סירב לענות ישירות לשאלה על פיטורי המנכ"ל יגאל סלוביק על ידי שאשא ביטון ואמר: "לגבי שרת החינוך צריך לשאול את שרת החינוך. אני כשר בריאות אומר את זה בצורה הכי ברורה - אני עושה כל מה שאני יכול ואפילו יותר מזה כדי לחסן בכל מקום וכמה שיותר. שיעור החיסון נמוך מדי, זה נכון, ולכן המאמץ שלנו".
2 צפייה בגלריה
שאשא ביטון וסלוביק
שאשא ביטון וסלוביק
יפעת שאשא ביטון והמנכ"ל המפוטר סלוביק
(צילום: קובי קואנקס, מוטי קמחי)

חיסונים לבני 11-5 מגיעים לבתי הספר: דיווח מעמדת חיסונים
(צילום: שמיר אלבז, שחר גולדשטיין)

בנקודת הזמן הנוכחית ציפיתם שיהיו יותר ילדים שיתחסנו. "אכן ציפינו ליותר. אני בהחלט מקווה שאנחנו לא נישאר על אחוזים נמוכים כי אז פשוט אנחנו מסכנים את הילדים לחינם. ילד שהוא לא מחוסן מסתכן בחשיפה כולל לאומיקרון ובמחלה קשה, והקורונה בילדים יכולה להיות מחלה קשה וזדונית".
יש מי שטוען שדווקא אומיקרון מעכב את מבצע חיסוני הילדים כי ההקלות למתחסנים די התמסמסו. יכול להיות שתחזירו את אותן הקלות? "אנחנו לא הולכים בכיוון של להתחסן כי זה נותן לך הקלות. צריך להתחסן כי זה מגן על הבריאות שלך והורה צריך לחסן את הילד שלו כי ככה הילד לא יחלה בקורונה. אני רואה עכשיו ילדים שקשה להם לעלות במדרגות אחרי שהיה להם קורונה כי הם פשוט מתקשים לנשום ואני מדבר איתך על חצי שנה אחרי המחלה. לכן הורים צריכים לחסן את הילדים כדי שהילדים לא יחלו בקורונה ולא כדי שיהיה להם תו ירוק כזה ואחר. זה גם מקל בתו הירוק, אין ספק שזה גם מקל בלימודים, אבל זו לא הסיבה העיקרית".
הורוביץ הבהיר כי "סגר לא על הפרק בשום צורה. אנחנו לא מדברים על זה ואנחנו לא רוצים להגיע לשם בשום מצב. שאלתם אותי את אותן שאלות באותן מילים לפני תחילת גל הדלתא ואמרתי לכם 'סגר איננו על הפרק', וכך היה. שאלתם אותי לגבי סגירת לימודים, אמרתי שלא תהיה סגירת לימודים. וחשוב מאוד לקיים לימודים ושאנשים יעבדו, וזה גם מה שאני מתכוון לעשות עכשיו".

מבצע חיסוני הילדים בישוב אפרת

-אז אם לא סגר, מה כן? איזה הגבלות על הפרק? "למה אתה מדבר בלשון הגבלות? קודם כל אנחנו מקדמים את מבצע החיסונים שהוא ההגנה הכי טובה שלנו נגד המחלה. זה עובד בהחלט. אנחנו ניצחנו את גל הדלתא בלי לסגור שום דבר בזכות הבוסטר וגם עכשיו ננצח את האומיקרון בזכות החיסונים ולמשימה הזאת כולם צריכים להיות שותפים. ואם אחוז ההתחסנות עכשיו אצל ילדים נמוך, אנחנו צריכים להעלות אותו, ולא להרים ידיים".
-אבל אתה אומר שהכל זה חיסונים. "לא הכל זה חיסונים, הדבר העיקרי זה חיסונים. מעבר לזה יש לנו שלל צעדים שאנחנו נוקטים, למשל הגבלות בכניסות לישראל מבחינת מדינות אדומות, שינוי במדיניות הבידודים לגבי מי שחוזר, אנחנו אוכפים עכשיו תו ירוק בצורה הרבה יותר הדוקה".
-בפועל אין כרגע אכיפה של תו ירוק, כל אחד שהולך למקום כמו מסעדה, רואה את זה בפועל. אתם שוקלים להחמיר קצת את ההגבלות, למשל תו ירוק קצת יותר משמעותי? "לא, אנחנו לא שוקלים להחמיר, למה ללכת לכיוון הזה? אנחנו רוצים להגביר את האכיפה על הדברים הקיימים. התו הירוק הוא עניין חיוני ואנחנו בהחלט רוצים שיבדקו תו ירוק בישראל כמו שבודקים תו ירוק באירופה. כל ישראלי שנוסע לאירופה רואה את זה, לא צריך להוסיף עוד הגבלות שגם אותן לא יקיימו".
הורוביץ טען שאיכוני השב"כ, שאושרו ומיד לאחר מכן בוטלו - אינם שוב על הפרק. "האיכונים לא חוזרים לשולחן ואני לא חושב שהם יחזרו לשולחן. אנחנו אמרנו ואני הדגשתי את זה שאנחנו ביקשנו אותם לכמה ימים בודדים בשלב המאוד ראשוני של התגלות הווריאנט, באמת לנסות כמה שיותר לתפוס אותו, לצמצם אותו. הצלחנו ובאמת אחרי ארבעה ימים לדעתי זה הפסיק וטוב שכך".
שר הבריאות הודה שאין לו מושג האם יינתן חיסון רביעי. "ייתכן, אבל ייתכן שלא, אני לא יודע. אולי ואולי לא. זו לא החלטה שלנו, הפוליטיקאים, זו החלטה של המומחים. בינתיים אין החלטה כזאת. ככל שנראה שיש צורך אז נלך לשם. אני בשלב הזה לא יכול להגיד שום דבר".