השלכת רימוני ההלם לעבר המפגינים נגד המהפכה המשפטית מובילה לבדיקת מח"ש: בתיעוד ממוקד ההפגנה אתמול (רביעי) בתל אביב נראה קצין משטרה משליך רימונים לעבר מפגינים, לעתים אף מבלי להסתכל לאן. ל-ynet נודע כי היום (חמישי) פתחה המחלקה לחקירות שוטרים בבדיקת המקרה.
בתיעוד נראה רב-פקד מאיר סויסה, קצין המבצעים של מחוז תל אביב, כורז "פרשים, להתקדם" - ואז משליך רימון הלם. אחר כך קרא: "קדימה, לפזר, לפזר, להעיף קיבינימט". הוא תועד משליך רימונים נוספים וכורז באחד המקרים: "לא להתרכז בבודדים, להדוף במסות". במקרה אחר אף נראה דוחף באלימות מפגין. כל זאת, בזמן שהמוחים צעקו לעברו בין היתר: "איפה היית בחווארה?".
6 צפייה בגלריה
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
בן גביר בחפ"ק המשטרה, והמפגין שנפצע מפגיעת רימון הלם
(צילום: אבי חי)
6 צפייה בגלריה
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
(צילום: EPA)
6 צפייה בגלריה
מפגינים בתל אביב
מפגינים בתל אביב
(צילום: רויטרס)
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב להחלטת מח"ש לפתוח בבדיקה ואמר: "אני נותן גיבוי מוחלט לקצין שהרחיק מתפרעים אנרכיסטים באמצעות רימון הלם. המדיניות שלי היא לתת גיבוי מלא לשוטרים".
יו"ר עוצמה יהודית ניצל זאת גם כדי לתקוף את המחלקה לחקירות שוטרים, שהצעת חוק של משה סעדה מהליכוד ביקשה להעביר אותה מהפרקליטות, ולהפוך אותה לגוף חקירה עצמאי במשרד המשפטים. "השוטרים, בניגוד לאנשי מח"ש, לא יושבים בחדר ממוזג אלא נאלצים להתמודד עם האנרכיסטים. אם מח"ש פועלת משיקולים פוליטיים הגיע הזמן לחשב מסלול מחדש", אמר בן גביר.
עשרות רימוני הלם הושלכו בהפגנה בצומת השלום, שבמהלכה המשטרה איבדה שליטה על האירוע, והשתמשה בכוח רב במטרה למנוע את חסימת נתיבי איילון. מאחד מרימוני ההלם נפגע מפגין באוזנו ודימם מראשו. הוא סיפר כי "התחיל כאן בלגן. הלכתי אחורה וחטפתי מכה באוזן. פתאום שמעתי בום. הם ירו בכינון ישיר, קיבלתי את זה ישר באוזן".
6 צפייה בגלריה
דן פלד שנפגע מרימון הלם בזמן המחאה נגד המהפכה המשפטית
דן פלד שנפגע מרימון הלם בזמן המחאה נגד המהפכה המשפטית
דן פלד ונועה גפן רון שנפצעו מירי רימוני הלם
(קרדיט: דוברות איכילוב)
מפגין נוסף שנפגע מרימון הלם אתמול, דן פלד, סיפר כי "בשלב מסוים, ללא שום סיבה נראית לעין, השוטרים החלו לנוע לפנינו ולירות רימוני הלם לכיווננו". הוא פונה לבית החולים איכילוב בעיר. "קיבלתי פגיעה ישירה בכתף, זה גרם לכוויה מאוד קשה ולמכה מאוד חזקה בכתף", תיאר. "אני לא מבין למה זה קרה, משטרה לא צריכה לירות על מפגינים בשום מצב ובשום כלי נשק שהוא".
גם נועה גפן רון (41) נפגעה מרימון הלם שהתפוצץ על פניה. היא סובלת מכוויות וחתכים בפנים. "מפגינים שיוצאים להפגנה חוקית לשמירה על הדמוקרטיה, לא אמורים לסיים בצורה כזו בחדר המיון", אמרה גפן רון לאחר פינויה לבית החולים. היא הוסיפה: "חשוב לי להדגיש, לא חסמנו כבישים או פעלנו נגד השוטרים ובעיקר לא באנו לעשות נזק אלא להביע את זכותנו הדמוקרטית. אני המומה מעוצמת החבלות והכאבים שאני חווה כעת, מקבלת טיפול רפואי, וחוששת לעתיד של כולנו".