נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הגיב היום (ה') בחריפות לדבריו של ג'ו ביידן, שהעריך אמש שרוסיה אכן תפלוש לאוקראינה – אך עשה הבחנה בין פלישה נרחבת לפלישה "קטנה". זלנסקי כתב בטוויטר: "אנחנו רוצים להזכיר למעצמות הגדולות שאין פלישות קטנות או מדינות קטנות, בדיוק כפי שאין חללים קטנים או צער קטן על אובדן הקרובים. אני אומר את זה כנשיא המעצמה הגדולה אוקראינה".
7 צפייה בגלריה
ביידן, זלנסקי ופוטין
ביידן, זלנסקי ופוטין
מנהיגי ארה"ב, אוקראינה ורוסיה
(צילום: EPA, AP)
בנאום שנשא אמש בבית הלבן, במלאות שנה להשבעתו, איים הנשיא האמריקני על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בהשלכות קשות אם יפלוש לאוקראינה - אך צירף לדבריו הבחנה שלא נשמעה קודם. ביידן אמר אמש: "זה דבר אחד אם מדובר בחדירה קטנה, ואז אנחנו מוצאים את עצמנו צריכים להתווכח מה לעשות ומה לא לעשות, אבל אם הם יבצעו הלכה למעשה את מה שהם מסוגלים לעשות עם היקף הכוחות שהם ריכזו בגבול – זה יהיה אסון לרוסיה אם הם יפלשו לעומק אוקראינה".
בהמשך, כשהתבקש להבהיר למה התכוון באמירה "חדירה קטנה", אמר ביידן כי הקו האדום מבחינתו הוא "כוחות רוסיים שחוצים את הגבול והורגים לוחמים אוקראינים. אני חושב שזה יכול לשנות הכול, אבל זה תלוי במה שהוא (פוטין) יעשה". ביידן גם הודה שבנאט"ו יש חילוקי דעות בנוגע לתגובה שצריכה לנקוט הברית במקרה של פעולה צבאית רוסית: "זה תלוי איזו מידה של אחדות נשיג בנאט"ו. חשוב שנדאג שכולם בנאט"ו ינקטו את אותו קו מחשבה, ובזה אני משקיע זמן רב. יש חילוקי דעות, יש פערים בנאט"ו בנוגע למה שמדינות מוכנות לעשות".
דבריו של ביידן עוררו זעם גדול בקייב, וגורמים אוקראינים פירשו את הדברים כמעין אור ירוק לפוטין לצאת לפעולה צבאית באוקראינה, כל עוד היא תהיה מצומצמת יחסית. רשת CNN דיווחה כי דבריו של ביידן הותירו גורמים רשמיים באוקראינה המומים, ואחד מהם אמר לכתב הרשת: "אני מזועזע שהנשיא ביידן עשה הבחנה בין חדירה לבין פלישה ורמז שהראשונה עשויה שלא לגרור סנקציות. זה נותן לפוטין אור ירוק להיכנס לאוקראינה כרצונו". הגורם האוקראיני אמר כי מעולם לא שמע נשיא אמריקני עושה הבחנה כזו: "קייב המומה", הוסיף, כשכוונתו לממשלה האוקראינית.
7 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה תרגיל ב מזרח המדינה אזור דונייצק חשש ממלחמה עם רוסיה
צבא אוקראינה תרגיל ב מזרח המדינה אזור דונייצק חשש ממלחמה עם רוסיה
חיילים אוקראינים בתרגיל לקראת האפשרות של פלישה רוסית
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
חיילים רוסים בחצי האי קרים טנקים רכבים משוריינים של צבא רוסיה
חיילים רוסים בחצי האי קרים טנקים רכבים משוריינים של צבא רוסיה
חיילים רוסים בחצי האי קרים, שרוסיה סיפחה מאוקראינה ב-2014
(צילום: AP)
בתגובה לזעם האוקראיני הבהיר אחר הצהריים הבית הלבן שאם כוחות רוסיים ייכנסו לאוקראינה הדבר ייחשב לפלישה – וארה"ב תגיב. דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי הבטיחה שבמקרה של פלישה וושינגטון וקייב יפעלו בשיתוף פעולה הדוק. הערב ניסה ביידן להסביר את הצהרתו אמש, וטען שבדבריו הוא הבהיר לפוטין שכל חדירה רוסית לאוקראינה היא בגדר פלישה. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר הערב שהאמירה של ביידן על "פלישה קטנה" לא מהווה אור ירוק לפלישה רוסית.
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הזהיר בצהריים את מוסקבה מפלישה לאוקראינה ואמר: "אם כוח צבאי כלשהו של רוסיה יחצה את הגבול האוקראיני ויבצע פעולה תוקפנית חדשה נגד אוקראינה, הוא ייענה בתגובה מאוחדת, מהירה וחריפה של ארה"ב, בעלות בריתה והשותפות שלה".
בלינקן ביקר אתמול בקייב, וכעת מקיים פגישות בברלין עם שרי החוץ של גרמניה, צרפת ובריטניה כדי לתאם איתם את התגובה העתידית לפעולה רוסית (אם תהיה כזו). מחר אמור בלינקן להיפגש בג'נבה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בניסיון להפחית את המתיחות. בצהריים חשף העיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי שבוע לפני הגעת בלינקן לקייב ביקר שם בחשאי ראש ה-CIA.
7 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ארה"ב ביקור ב אוקראינה חשש ל מלחמה עם רוסיה
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ארה"ב ביקור ב אוקראינה חשש ל מלחמה עם רוסיה
מזכיר המדינה בלינקן. סבב פגישות כדי להרגיע את המתיחות
(צילום: רויטרס)
רוסיה, נזכיר, ריכזה בחודשים האחרונים כ-100 אלף חיילים בגבול אוקראינה, ובמערב חושדים זה זמן רב שהיא נערכת לפלוש אל המדינה. מוסקבה טענה מצדה כי דווקא הממשלה בקייב היא שנערכת למבצע צבאי, נגד המורדים הפרו-רוסים בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה, וכי ריכוז הכוחות הרוסי נעשה לכל היותר כדי להגיב על מבצע שכזה. עם זאת, במערב טוענים כי הקרמלין משתמש באוקראינה כקלף מיקוח: רוסיה העבירה לאחרונה לארה"ב רשימת דרישות, שבהן היא תובעת מנאט"ו להפסיק להתקרב לגבולותיה, לחדול מלצרף אליה מדינות במזרח אירופה, ולהסיג לפחות חלק מהכוחות שהציבה שם בשנים האחרונות. בוושינגטון ובריסל יש המעריכים כי באמצעות האיום הממשי על אוקראינה רוצה מוסקבה לאלץ את המערב להיענות לדרישותיה אלה.
בסוף השבוע הודיע הבית הלבן כי המודיעין האמריקני הגיע למסקנה שרוסיה כבר שלחה סוכנים מטעמה לאזורים שבשליטת המורדים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה כדי לבצע שם פעולות חבלה, להאשים בהן את ממשלת אוקראינה – וכך לספק למוסקבה תירוץ לפלישה אפשרית. שלשום הזהיר הבית הלבן כי פלישה רוסית לאוקראינה תיתכן "בכל רגע". במקביל שלחה השבוע רוסיה כוחות נוספים לבלארוס לקראת תרגיל שלדברי מינסק מתכוונות השתיים לקיים בחודש הבא. בקייב ובמערב יש החוששים כי זו הכנה של רוסיה לקראת פלישה אפשרית שלה לאוקראינה דרך בלארוס.
7 צפייה בגלריה
רוסיה שלחה כוחות ל בלארוס לקראת תרגיל צבאי משותף
רוסיה שלחה כוחות ל בלארוס לקראת תרגיל צבאי משותף
כוחות רוסיים נשלחו לבלארוס לקראת תרגיל צבאי משותף
(צילום: EPA)
רוסיה, בינתיים, האשימה היום את המערב כי הוא עצמו מתכנן פרובוקציות באוקראינה. דוברת משרד החוץ במוסקבה, מריה זחרובה, אמרה שהטענות של קייב והמערב כי רוסיה עלולה לפלוש לאוקראינה בכל רגע הן רק סיפור כיסוי, שמטרתו "להתכונן לפרובוקציות משלהם, כולל בעלות אופי צבאי. לפרובוקציות כאלה עלולות להיות השלכות טרגיות ביותר על ביטחון העולם והאזור". זחרובה ציינה את הנשק שסיפק בימים האחרונים צבא בריטניה לאוקראינה, וטענה שקייב רואה בסיוע הצבאי מהמערב אור ירוק למבצע צבאי בדונבאס, האזור שבשליטת המורדים הפרו-רוסים באוקראינה.