4 צפייה בגלריה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
תיעוד פלסטיני: הגדר פרוצה בדרום רצועת עזה
גבול עזה ב-7 באוקטובר
בעקבות טענות ורמיזות שעלו לאחרונה ולפיהן בג"ץ שינה לפני כמה שנים את הסדרי הביטחון והוראות הפתיחה באש בגבול רצועת עזה, בין השאר על ידי שר המשפטים יריב לוין ויאיר נתניהו - הרשות השופטת הגיבה היום (ראשון) באופן חריג לטענות והבהירה כי מדובר בשקר.
"בשנת 2018, בעקבות אירועים אלימים שהתרחשו סמוך לגדר המערכת בגבול רצועת עזה, הוגשה לבג"ץ עתירה שבה נטען כי מדיניות הפתיחה באש שצה"ל נוקט, הכוללת ירי חי במקרים מסוימים - אינה חוקית", נמסר מהרשות השופטת. "העתירה נדחתה פה אחד על ידי בית המשפט העליון. בית המשפט ציין בפסק הדין כי מתחם התערבותו בנושאים מעין אלה הוא מצומצם וצר ביותר, וממילא אין שום יסוד לטענה כי הוראות הפתיחה באש שונו עקב פסיקת בג"ץ".
4 צפייה בגלריה
שר המשפטים יריב לוין מתראיין לתוכנית "60 דקות"
שר המשפטים יריב לוין מתראיין לתוכנית "60 דקות"
"הקונספציה של מערכת המשפט הביאה למצב של קשירת הידיים שלנו". יריב לוין
(מתוך "60 דקות" באדיבות סלקום TV)
הכותרת
פני הרשע: האנשים שמאחורי המתקפה הרצחנית של חמאס / אבי יששכרוף
32:58
לפני כשבוע וחצי שר המשפטים לוין אמר בריאיון בערוץ 14 כי "הרפורמה לא יכולה להיות נושא שאנו עוסקים בו עכשיו בשעת מלחמה", אך באותה נשימה קשר בינה לבין האירועים הנוכחיים כשאמר: "הקונספציה של מערכת המשפט הביאה למצב של קשירת הידיים שלנו. העובדה שאי אפשר היה לירות במי שמתקרב לגדר זה דבר בלתי נתפס בכלל".
אתמול שיתף בחשבון הטלגרם שלו יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ששוהה בחודשים האחרונים במיאמי, תכנים נגד מפקדי צה"ל. בין השאר הוא שיתף פוסט של עו"ד דוד פטר מפורום קהלת שבו טען כי בג"ץ שינה את הסדרי הביטחון והוראות הפתיחה באש אחרי "משא ומתן שקיים עם העותרים והמדינה מאחורי הקלעים".
4 צפייה בגלריה
 יאיר נתניהו בדיון בביהמ"ש השלום כפ"ס
 יאיר נתניהו בדיון בביהמ"ש השלום כפ"ס
תקף את מפקדי צה"ל - ואת בג"ץ. יאיר נתניהו
(צילום: יאיר שגיא)
על כך אמרו ברשות השופטת: "הטענה כאילו לאחר הדיון בבג"ץ התקיים כביכול דיון כלשהו בסוגיה שבה עסק פסק הדין, מאחורי הקלעים, אף היא טענה חסרת שחר, וכך גם הניסיון המופרך לקשור בין פסק הדין לבין ביקור שנערך לאחר מתן פסק הדין, ב-7 ביוני 2018, על ידי נשיאת בית המשפט העליון דאז השופטת אסתר חיות, והמשנה לנשיאה דאז השופט חנן מלצר, ביחידת בתי הדין הצבאיים בקריה. במהלך הסיור לא נדונו ולא עלו לדיון תיקים תלויים ועומדים או כאלו שנדונו בבית המשפט העליון, ואף לא שאלת יישומם.
"כפי שכבר נמסר בתגובת דובר צה"ל משנת 2018, מדובר בביקור שנערך ביוזמת האלוף דורון פיילס, נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, שמטרתו היכרות עם שופטי בתי הדין הצבאיים ושופטי בתי המשפט הצבאיים ביהודה ושומרון, ושבמהלכו התקיים גם מפגש היכרות עם הרמטכ"ל, בהשתתפות הפרקליט הצבאי הראשי"
עוד נמסר: "שופטי בית המשפט העליון דנים בעתירות המוגשות לבית המשפט באולם בית המשפט ואינם מקיימים ישיבות עם צד זה או אחר בעניינים הנוגעים לעתירות במסגרת אחרת, לא לפני ולא לאחר מתן פסק הדין".
4 צפייה בגלריה
עוזי פוגלמן משנה לנשיאת בית המשפט העליון
עוזי פוגלמן משנה לנשיאת בית המשפט העליון
השופט עוזי פוגלמן, ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון
(מתוך אתר הרשות השופטת)
בנוסף לדברים ששיתף יאיר נתניהו נגד בג"ץ, הוא גם פרסם כאמור תכנים נגד מפקדי צה"ל. הוא ציטט תוכן שהעלה ד"ר גיא בכור, שבו טען בעקבות המחדלים הצבאיים ב-7 באוקטובר: "דרג הפיקוד בצה"ל מנותק מן החיילים, עם יהירות, שאננות ומסוכנות". בפוסט אחר כתב נתניהו הבן בציניות: "נתניהו אשם!". הפרסומים המדוברים הציגו דיווח של חדשות 12, שלפיו תצפיתניות התריעו למפקדיהן על פעילות חמאס בעזה, והמפקדים לא הקשיבו להן.
נתניהו הבן, כמו אביו, בחר גם להבליט את הטענה שצה"ל ושב"כ הם שהמליצו לדרג המדיני להכניס דלק לרצועת עזה. עם זאת, ראש הממשלה הקפיד גם אמש להגיד שמדובר בהחלטה נכונה ש"התקבלה פה אחד", כדי לספק לישראל "כיפת ברזל מדינית" בצל הלחצים המתגברים מהעולם, ולאפשר לארצות הברית להמשיך בתמיכתה במלחמה.