לוחם משמר הגבול איתמר סבג (20) נפגש לפני כמה חודשים, במסגרת התנדבותית מטעם מג"ב, עם שורדת השואה רינה שרון (88) - ומאז ההיכרות נוצרה ביניהם חברות של ממש. בשבוע שעבר, לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה שחל היום (שני), נפגשו השניים במהלך מפגש בין לוחמי מג"ב לשורדי שואה, והקריאו אחד לשני מכתבים שכתבו. "ה-7 באוקטובר הזכיר לי את העבר הנורא, כשהיינו חסרי אונים. אתה איתמר מעניק לי תחושת ביטחון וגאווה", כתבה שרון. סבג השיב: "זכיתי להיות לצד גיבורה, שלקחה חלק בבניית המדינה. את שמרת עלינו - ועכשיו זה התור שלנו".

שרון, ילידת גרמניה, סיפרה במפגש המרגש על סיפור משפחתה, שניצלה בזכות מעבר לסין כשהיא הייתה בת שלוש. לדבריה, "ההתקפה הקשה של ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר נגד האוכלוסייה, ללא הבחנה בין קשישים, אימהות שמגינות על ילדיהם, נשים, נערות ונערים - מזכירה לי את ההיסטוריה הטראגית שהעם היהודי חווה, כשעברנו פרעות קשות ולבסוף ריכוז בגטאות ושליחה למחנות ההשמדה.
"כשאנחנו היינו אז בגטו לא היה לנו צבא או מדינה. אך חשוב לי להגיד ולהבהיר שהיום, בארץ היפה שלנו - אנו לא חסרי אונים", הדגישה שרון. "יש לנו את כוחות הביטחון שיבצעו את תפקידם עד למיגור הרוע מסביבנו - באומץ רב, בשליחות ואמונה". היא פנתה ללוחמי מג"ב שנכחו במפגש, והוסיפה: "נלחמתם בעוז ובחירוף נפש מול המחבלים, מנעתם בגופכם את המשך המתקפה הארורה - ובזכותכם הרבה מוקדים ברחבי הדרום נותרו עומדים איתנים".
שרון סיפרה כי כל משפחתה גרה בארצות הברית, אך היא בחרה להישאר בארץ. "אני מאמינה שאני חייבת להיות חזקה ונוכחת עבור המדינה שלי, עליי להישאר במדינה הנהדרת שהקמנו יחד. כאן במדינה שלנו לא יתנו לעם היהודי להרגיש לא בנוח - זו המדינה שלנו", אמרה.
1 צפייה בגלריה
רינה שרון
רינה שרון
"נרקם קשר מיוחד, חזק ועוצמתי". רינה שרון ואיתמר סבג
(צילום דוברות המשטרה)
היא הודתה ללוחם איתמר סבג "על הקשר שנרקם בינינו, על השיחות הארוכות, על ההזדמנות להכיר אחד את השנייה ולהצליח ליצור קשר שמסמל את הקסם של המדינה שלנו, את ההמשכיות של העם שלנו". היא הוסיפה: "אתה מעניק לי תחושת ביטחון רבה וגאווה אדירה. אתה אדם חרוץ, נבון, לוחם מקצועי ובעל אינטליגנציה רגשית גבוהה. המשך לייצג את משמר הגבול בכבוד, את המשפחה שלך והבית שלך בכבוד וגם אותי, את הסיפור שלי ואת הסיפור של העם היהודי שכולנו חלק ממנו.
"מפקדים ולוחמים יקרים, אני מייחלת שכולם יחזרו אלינו בשלום, ובעטרת ניצחון, כלל החטופים והלוחמים שעוד בעזה ובצפון. שנדע ימים שקטים וטובים. היו חזקים, הרימו ראש, חייבת להיות לנו תקווה, ביחד ננצח", סיכמה שרון.
בפתח מכתבו תיאר סבג את המפגש הראשון עם שרון, לפני כמה חודשים, ואמר כי "לא ידעתי לקראת מה אני הולך, אך שנפגשנו לראשונה ישר הבנתי. אני זכיתי. זכיתי להכיר מקרוב, ללמוד, להקשיב, לראות ובעיקר להיות לצד גיבורה, לצד מי שהייתה חלק מבניית הבית המשותף של כולנו, מדינת ישראל". הוא פנה לשרון, והוסיף: "ניתנה לי ההזדמנות להגיד לך במעמד המרגש הזה כמה את משמעותית עבורי, אישה מדהימה, מלאה בעוצמות, אהבה ונתינה.
"החיבור שלי עם רינה רק חיזק לי את ההבנה שבחרתי בתפקיד הנכון, בחרתי להיות לוחם, שלובש מדים ונלחם למען המולדת - ולמען אזרחיה", אמר סבג. "דווקא בתקופה שאנו נמצאים, מאז ה-7 באוקטובר, אני מקבל משמעות נוספת להיותי לוחם במשמר הגבול. באחד המפגשים רינה אמרה לי 'אתה החייל שלי ששומר עלי', והיום אני בהחלט מבין את זה, היא שמרה עלינו, על כולנו, ועכשיו תורנו, אני והדור שלי שומרים עליה, על כולנו".
סבג סיפר כי הוא מתמלא בגאווה כשהוא עומד לצד שרון, ותיאר את "הקשר המיוחד שמלא בחוזקות ועוצמות". לדבריו, "כל אחד מאתנו לחם בתקופה אחרת בהיסטוריה של מדינת ישראל. את לקחת חלק בהקמת המדינה, והיום, בימים הקשים שאנו עוברים כאומה, אני נלחם למען שמירתה והגנתה. אני מרגיש שניתנה לי הזכות לעמוד על המשמר בזכותך.
"רינה תמיד אומרת שאני מעניק לה תחושת ביטחון וגאווה, אבל האמת היא שאת מעניקה לי הרבה יותר", הוסיף סבג. "נכנסת לי ללב, אני מרשה לעצמי לקרוא לך סבתא, משפחה, ומבטיח לשמור עליך לכל החיים. אני יודע שיום השואה זה יום מורכב עבורך, אבל זה הזמן שלך להמשיך לספר את סיפור הגבורה המרתק שלך ושל משפחתך. נשארתם שריד אחרון, ההזדמנות לגעת בפיסת ההיסטוריה - אתם נותנים לנו את הכוח להמשיך ולהילחם".
המפגש הראשון בין השניים נוצר כאמור במסגרת התנדבותית מטעם מג"ב. לוחמי מג"ב מתנדבים בעמותת "משקפיים ורודות", ובמהלך ההתנדבות הם מארחים חברה לשורדי שואה ומלווים אותם לטיפולים רפואיים. מפקד מג"ב, ניצב בריק יצחק, רואה בהתנדבות הלוחמים ערך עליון שיש בו חלק חשוב בעיצוב אישיותם. לדבריו, "לקשר עם שורדי השואה יש חשיבות גדולה עבורנו במג"ב. הלוחמים מבינים ויודעים למה הם נלחמים - ועבור מי הם מסכנים את חייהם".