2 צפייה בגלריה
מתפללים יהודים עולים ל הר הבית ירושלים בתשעה באב
מתפללים יהודים עולים ל הר הבית ירושלים בתשעה באב
מתפללים יהודים עולים ל הר הבית ירושלים בתשעה באב
(צילום: AFP)
בית המשפט המחוזי בירושלים קיבל אתמול (יום שישי) את ערעור המדינה על ההחלטה לאפשר קיום "תפילות שקטות" ליהודים בהר הבית - ובכך הפך את החלטת בית משפט השלום מ-3 באוקטובר, שקבעה כי אמנם ה"תפילה השקטה" לא עוברת על הוראות המשטרה, אך עם זאת צוין כי "ברור מדוע חוששת המדינה" בהתייחסה להרחקתו של הרב אריה ליפו מההר. ליפו התפלל בהר בחול המועד סוכות - והורחק מהמקום על-ידי המשטרה "לאחר שהפר את כללי הביקור הנהוגים בהר הבית ולא נשמע להוראות השוטרים שאבטחו את הביקור".
לפי החלטת השופט אריה רומנוב מביהמ"ש המחוזי, ליפו "נחקר בחשד לביצוע עבירה של התנהגות פסולה במקום ציבורי. בסיום חקירתו הוא הורחק בהוראת קצין משטרה מהר הבית וממבואותיו למשך 15 ימים".
הוא הוסיף כי "מה שחשוב לענייננו הוא, כי העובדה שהיה מי שהבחין בכך שהמשיב מתפלל, היא ראיה לכאורה לכך שתפילתו הייתה גלויה. שהרי אם לא הייתה גלויה – איש לא היה מבחין בה. משכך, ולאחר שקצין המשטרה נתן דעתו, בין היתר, לעובדה שהתפילה נערכה במועד רגיש, חול המועד סוכות, הוא מצא שיש להורות על הרחקתו של המשיב מהר הבית למשך 15 ימים".
בהחלטת בית המשפט המחוזי נכתב כי "מדובר בהחלטה המצויה במתחם הסבירות ובמרחב שיקול הדעת של הקצין. הלכה פסוקה היא שבית המשפט לא ישים את שיקול הדעת שלו במקום שיקול הדעת של הרשות, ובמקרה זה, הקצין. בהתאם לאמת מידה זו, לא מצאתי שבנסיבות המקרה הנדון קיימת עילה להתערב בהחלטתו של קצין המשטרה. התוצאה היא שאני מחליט לקבל את הערר ואני מחזיר על כנה את החלטת קצין המשטרה".
הפסיקה בבית משפט השלום בנוגע לתפילות יהודים שקטות עוררה סערה בעולם המוסלמי. מצרים וטורקיה מיהרו לגנות ומשרד החוץ המצרי הודיע כי "מדובר בהפרה של קדושת מסגד אל-אקצא, מקום תפילה מוסלמי בלבד". אנקרה וקהיר הביעו דאגה מהשלכות ההחלטה. משרד החוץ הטורקי גינה את פסיקת בית המשפט וכינה את ההחלטה "שגויה, בלתי-חוקית ומסוכנת".
2 צפייה בגלריה
עמר בר לב בועדה לביטחון פנים
עמר בר לב בועדה לביטחון פנים
השר בר-לב על החלטת השלום: "שינוי בסטטוס קוו יסכן את שלום הציבור"
(צילום: ערוץ כנסת )
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר בתגובה להחלטת בית משפט השלום כי "שינוי בסטטוס קוו הקיים יסכן את שלום הציבור ועלול לגרום להתלקחות".
למרות החלטת בית המשפט המחוזי לא לאפשר תפילות שקטות" בהר הבית, בתנועה האיסלאמית הגיבו בתקיפות. סגן ראש התנועה, כמאל חטיב, אמר: "אין צדק בבית המשפט בירושלים. ההחלטה לאפשר ליהודים להתפלל באל-אקצא ומה שקרה היה סוג של הטעיה". הוא הוסיף כי "מה שקרה יסלול את הדרך לייהוד פרויקטים של התיישבות במסגד אל-אקצא".
עוד לפני החלטת המחוזי הורה יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן לשגריר הפלסטיני באו"ם ריאד מנסור לפעול באופן מיידי מול מוסדות הארגון ומול משלחת ירדן לאו"ם כדי "להיאבק בהחלטה הישראלית". ברשות הפלסטינית רואים בפסיקת בית משפט השלום הפרה של החוק הבינלאומי ושל החלטות האו"ם.
חמאס, מצידו, העביר אזהרה לישראל באמצעות מצרים ולפיה ההחלטה הזאת תוביל להבערת השטח. בחמאס הבהירו כי מדובר בסוגייה שיש לה קונצנזוס בציבור הפלסטיני והם יאבקו בה "יהא המחיר אשר יהא". בינתיים, אתמול קיימו עשרות פלסטינים הפגנת מחאה בתוך הר הבית במחאה על ההחלטה והמפגינים קראו קריאות נגדה.