פלוגות התצפיות (פלת"צ) במילואים, שפועלות במלחמת חרבות ברזל תחת החטיבות הסדירות בצה"ל, הידקו את שיתוף הפעולה בין לוחמי האוויר, השריון והחי"ר, והפכו לאחד משוברי השוויון נגד חמאס. פלוגת התצפיות של הצנחנים, למשל, רשמה עשרות הכוונות מדויקות שהסתיימו בחיסולי מחבלים בלחימה בעיר עזה ובחאן יונס. בימים אלה נמצאים לוחמיה בבית, אך הם בכוננות מיידית לחזור ולחבור מחדש לכוחות הסדירים שעדיין נלחמים ברצועה.

באחת הפעולות המוצלחות של פלת"צ הצנחנים זוהתה חוליית מחבלים עם טיל RPG בתוך בניין מגורים, ולוחמיה הכווינו למקום כלי טיס שמופעל מרחוק באמצעות דיאלוג ישיר בקשר עם המפעילים מחיל האוויר. בתיעוד המצורף נראה טיל שנורה מכטב"ם פוגע במבנה, ודקות לאחר מכן מגיע טנק שהוכוון גם הוא על ידי לוחמי הפלוגה כדי לוודא את חיסולם של המחבלים בהפגזה מהקרקע.
בעשרות מקרים אחרים השתמשו לוחמי הפלת"צ באמצעי גילוי שונים, בהם רחפנים מתקדמים לזיהוי אנכי, על מנת לחשוף מחבלים שהותקפו בתוך מבנים ובתי מגורים לפני שהספיקו לתקוף את כוחות צה"ל.
4 צפייה בגלריה
לוחמי פלת"צ צנחנים בחאן יונס ועזה
לוחמי פלת"צ צנחנים בחאן יונס ועזה
מאתרים אויב בסיוע בלוני תצפית. לוחמי פלוגת התצפיות של הצנחנים
4 צפייה בגלריה
לוחמי פלת"צ צנחנים בחאן יונס ועזה
לוחמי פלת"צ צנחנים בחאן יונס ועזה
"איסוף מטרות דינאמי תוך כדי תנועה". לוחמי פלוגת התצפיות ברצועה
"הפלוגה התחלקה מתחילת המלחמה לכוחות שפועלים מחוץ לרצועה ואיתרו אויב בסיוע בלוני תצפית, ובהמשך לכוחות שנעו החטיבה המתמרנת בפנים", סיפר רס"ן במיל' אור חן. "מדובר בחבר'ה מנוסים, חלקם בני 40 ויותר שמביאים המון בגרות וניסיון לשדה הקרב ומשתלבים בהצלחה עם החבר'ה הסדירים. הפלוגה השלימה לחימה מוצלחת במעוזי חמאס בשכונות רימאל, זייתון ושג'אעיה בעזה, תוך ליווי פעילויות הנדסיות וחיפוי על הכוחות שמתקדמים".
לדברי הקצין, הפלוגה התבלטה גם באיסוף מטרות דינאמי, תוך כדי תנועה, ולא רק מול מטרות שקיבלו מראש. "כוחות שלנו הפעילו אש מהים, בטווחים שעולים על חמישה קילומטרים ובשיח ישיר עם החובלים שעל הספינות", הוסיף רס"ן במיל' חן. "באירועים אחרים ניהלנו מרדפי ציד אחר מחבלים שירו וניסו לברוח, עד שחיסלנו אותם".
4 צפייה בגלריה
לוחמי פלת"צ צנחנים בחאן יונס ועזה
לוחמי פלת"צ צנחנים בחאן יונס ועזה
הפעילו אש גם מהים. לוחמי הפלת"צ
תפקיד הפלת"צ, אם תופעל מחדש, יהיה רלוונטי מאוד דווקא בהפסקת אש, אם וכאשר תגיע. בהפוגה הקודמת בנובמבר ניצלו לוחמי הפלת"צ את עשרת ימי ההפוגה לאיסוף של מטרות חדשות, כולל גילוי עמדות חמאס שהוקמו מחדש, ואפשרו את תקיפתן מיד עם חידוש האש אחרי סיום מתווה החזרת החטופים.
הפלוגה הצטיינה גם בזיהוי מבנים ממולכדים לפני שכוחות נכנסו לתוכם, על פי היכרות השטח וניתוח מוקדם של היעדים, באופן שאבטח את הלוחמים שבראש צירי ההתקדמות ותוך שימוש באמצעי תצפית מתקדמים וארוכי טווח שצה"ל הציב לראשונה במרחב.