באופן חריג, נפתח אמש (שני) בבית העלמין סגולה בפתח תקווה קבר שעל פי ההערכה מכיל את שרידיה של של חממה (יונה) קרווה, הבגירה הראשונה שבית המשפט אישר את פתיחת קברה כחלק מסדרה של תשעה קברים הקשורים בפרשת ילדי תימן, המזרח והבלקן. "מעולם לא אמרתי עליה קדיש, אם יתגלה שזו אכן היא נסגור מעגל ונערוך הלוויה מכובדת", אמר בנה רחמים.
הוועדה הצביעה על קבר מסוים בבית העלמין סגולה בפתח תקווה כקברה של האם. מכיוון שרשום שם אחר על המצבה - חממה יוסף עומסי - הבן רחמים ביקש לפתוח את הקבר ולבדוק האם אמו קבורה שם או לא.
קרווה הייתה אמא צעירה כבת 17 כשעלתה ארצה מתימן שלושה חודשים לפני שנעלמה. בשנת 1949 היא אושפזה בבית החולים אסף הרופא בשל כאבים בבטנה ולאחר כמה ימים, שבהם בעלה יהודה הגיע לבקרה יום אחר יום, הוא שב למיטתה והיא לא הייתה שם. צוות בית החולים לא ידע לומר ליהודה היכן חממה והוא חיפש אחריה בכל מקום אפשרי אך ללא הצלחה.
2 צפייה בגלריה
פתיחת קברה של חממה קרווה ז"ל
פתיחת קברה של חממה קרווה ז"ל
"נשתמש בכל אמצעי כדי לגלות מה קרה לה". פתיחת קברה של חממה קרווה ז"ל, אתמול
(צילום: מוטי קמחי )
כמו קרווה היו עוד כ-30 מקרים של צעירים שנעלמו בגילי 17 עד 30 בשנים שבהן התרחשה הפרשה, אך המשפחות לא ניגשו לוועדות החקירה ולא פנו להליך משפטי לפתיחת קברים.
עם השנים נישא יהודה בשנית, אך לא הפסיק לנסות לגלות מה עלה בגורלה של חממה. בשנת 1968, כשנפתחה ועדת החקירה מינקובסקי שבחנה את הפרשה, יהודה התלונן על היעלמות רעייתו חממה ובנו ישראל מרעייתו השנייה, אך לוועדה לא היו תשובות. בשנת 1995, כשקמה ועדת החקירה הממלכתית, חוקר הוועדה התקשר לרחמים קרווה, בנה של חממה (יונה) וטען כי מצאו את מקום קבורתה של אמו.
האב יהודה נפטר מבלי שזכה לקבל תשובות על כך, אך הבן מקווה לסגור בקרוב את הפצע המשפחתי שעוד מדמם. "במשך שנים אני ואבא שלי חיפשנו אותה. אבא לא זכה לדעת את האמת אבל אני עד עצם היום הזה חושב על זה יום יום. מעולם לא אמרתי עליה קדיש. אם יתגלה שזו אכן היא, נסגור מעגל ונערוך הלוויה מכובדת, אבל אם יתגלה אחרת, נשתמש בכל אמצעי שיש במדינה כדי לגלות מה קרה לה", אמר רחמים.
2 צפייה בגלריה
קברה של חממה קרווה ז"ל
קברה של חממה קרווה ז"ל
הוועדה הצביעה על קבר שעל מצבתו רשום השם "חממה יוסף עומסי", הבן רחמים ביקש לבדוק האם אמו קבורה שם
(צילום: מוטי קמחי)
עורך הדין רמי צוברי, המייצג את המשפחה, אמר כי "המקרה הזה הוא חריג ובית המשפט אישר את פתיחת הקבר הזו, כמו קברים של ילדים בפרשה, מאחר והנסיבות הן אותן נסיבות. כמו שילדים אושפזו ונעלמו כך קרה גם כאן - המשפחה לא ראתה את הגופה ולא קברה אותה. בנוסף, המסמכים שהוצגו בוועדות החקירה פשוט לא תואמים וגם על הקבר כתוב שם אחר, לכן פתיחת הקבר והוצאת השרידים יוכלו לתת תשובות, ואני מאמין שתוך כמה שבועות זה יקרה".
עו"ד נורית קורן, המייצגת את המשפחה, הוסיפה: "אני מלווה את רחמים מאז שהקמתי בכנסת את הוועדה. רחמים כל הזמן בא והתלונן שאמא שלו נעלמה והוא רוצה לדעת איפה היא ואם היא קבורה כאן, כי הוא רוצה לשבת עליה שבעה. בזכות החוק שחוקקתי וזיכה אותי האל שאני גם מבצעת אותו, פתחנו את הקבר הזה. אני מאוד מקווה שיימצאו שרידים, כך שנדע אם זאת חממה קרווה או לא".
פורסם לראשונה: 22:10, 08.08.22