2 צפייה בגלריה
לא שוחחו על דרעי. יריב לוין ואסתר חיות
לא שוחחו על דרעי. יריב לוין ואסתר חיות
לא שוחחו על דרעי. יריב לוין ואסתר חיות
(צילום: שלו שלום, אורן בן חקון)
תשעה ימים אחרי שמונה לשר המשפטים, יריב לוין הגיע אתמול (ראשון) לראשונה בתפקידו החדש ללשכתה של נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כדי לשוחח עמה על תוכניותיו ולקבל סקירה גם על המצב הניהולי של המערכת. לוין, שלא התייעץ עם חיות לפני שהכריז על המהפכה המשפטית שאותה הוא מתכוון לבצע, הבטיח הפעם לנשיאת העליון כי לפני כל צעד חקיקתי תישמע עמדתה כראש המערכת. בהצהרתו, נזכיר, אמר שר המשפטים שקולם של כולם יישמע - אך זה יקרה בדיונים בכנסת על החקיקה, ולא מחוצה לה.
מדוברות בתי המשפט נמסר כי מדובר ב"פגישת היכרות", אך לא פורסמה כל תמונה ממנה. לוין וחיות דנו בנושאים הניהוליים הבוערים של מערכת בתי המשפט, כמו תקנים חסרים ותקציב. עם זאת, על העתירות שנידונות בבג"ץ בעניין מינויו של אריה דרעי לשר לא שוחחו השניים כמתבקש. הנשיאה גם הזמינה את השר לבקר בבתי המשפט השונים, וכך לעמוד על מצבם.

בפגישה הובהר גם כי לא ניתן לכנס בשלב זה את הוועדה לבחירת שופטים, שכן הכנסת טרם בחרה את שני נציגיה לוועדה בבחירות חשאיות כנהוג - והממשלה לא בחרה את נציגה הנוסף (מלבד שר המשפטים, שהוא ראש הוועדה). עם זאת, חיות מודעת לתוכניתו של לוין לשנות בחקיקה את הרכב הוועדה.
כעת גם מתברר הרכב הוועדה כפי שמתכנן לוין: שלושה חברי כנסת, שלושה שרים שני נציגי ציבור שתמנה הממשלה (במקום נציגי לשכת עורכי הדין) ושלושה שופטים. בניגוד למצב שהיה נהוג עד היום, שבו מתקיימת הצבעה בכנסת לבחירת נציגיה בוועדה, הרפורמה תקבע כי ראש ועדת החוקה (ח"כ מהקואליציה), ראש ועדת הכנסת (ח"כ מהקואליציה) וראש ועדת ביקורת המדינה (ח"כ מהאופוזיציה) יהיו אוטומטית נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים. הדבר יוביל לרוב מוחלט בוועדה של הממשלה והקואליציה.
ראש לשכת עורכי הדין, אבי חימי, הגיב להרכב החדשה של הוועדה ואמר כי "נראה שמדינת ישראל נמצאת על המסלול המהיר להפיכתה לדיקטטורה. לוין, בשליחות נתניהו, מבקש להרוס כל חלקה טובה במערכת האיזונים בין הרשויות, שהיא כיפת הברזל נגד הפגיעה בזכויות האזרחים. מי ירצה לנהל משפט, אזרחי למשל, מול שופט שנבחר בגלוי ובכוונת מכוון בידי ועדה של אנשי ימין או שמאל? חייבים לעצור את ההשתוללות ההזויה שמאיימת להרוס את כל מה שבנינו במשך 75 שנים".
אתמול פורסם כי לוין מתכוון להשלים עד סוף ינואר את הכנת הצעות החוק העיקריות שנועדו לקדם את הרפורמה המשפטית שלו - והן תועברנה לוועדת השרים לחקיקה ולוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת.
הרפורמה של לוין כוללת את חקיקת "חוק יסוד: החקיקה", שיקבע בין השאר שבית המשפט העליון בהרכב מלא של 15 שופטים יוכל לדון בפסילת חוק של הכנסת, וזו תתקבל רק ברוב מיוחד של 12 או 13 שופטים. לאחר מכן תוכל הכנסת להתגבר על הפסילה ברוב של 61 חברי כנסת.
כמו כן, שר המשפטים פועל כאמור לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שתגדל מתשעה חברים ל-11, כך שכל חלק יהיה שווה בגודלו לאחר - שופטים, שרים, ח"כים ונציגי ציבור. שני נציגי לשכת עורכי הדין שחברים כיום בוועדה לא ייכללו בהרכב המוצע. הצעד השלישי שלוין מקדם הוא "חוק היועמ"שים", שיהפוך את היועצים המשפטיים של משרדי הממשלה למשרות אמון.
במסיבת העיתונאים שבה הציג את התוכנית שלו, אמר לוין כי הוא גם מתכוון לבטל את עילת הסבירות. לדבריו, "לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של הממשלה בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט. במקום זאת, ביטול עילת הסבירות והחזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת". לוין ציין בסרקזם: "תמיד שאלתי את עצמי היכן בית הספר לסבירות. זו מכבסה של מילים. אין תקדים בעולם לכך שבפסיקה שופטים עסוקים כל כך בערכים על חשבון ההכרעה השיפוטית עצמה".
פורסם לראשונה: 19:51, 08.01.23