צילום: ירון שרון, בימוי: אסף קוזין, עריכה: גיא פוקס
ראשית הדרך שהובילה את עו"ד מנחם שטאובר לייצג מיעוטי יכולת מטעם הסנגוריה הציבורית נעוצה בילדותו, ובעיקר בגירושים של הוריו שלאחריהם כמעט לא היה לו קשר עם אביו. "לגדול בלי אבא בחברה החרדית מביא אותך להילחם על המקום שלך כי אבא במגזר הוא מאוד דומיננטי", הוא מסביר. "מהמקום הזה, של לשאוף לצדק, הגעתי לעולם המשפטי ובפרט לסנגוריה".
סיפורו של עו"ד שטאובר (ראו בסרטון למעלה) הוא חלק מסדרת "הסנגורים" של ynet, המלווה עורכי דין המייצגים מטעם הסנגוריה הציבורית. "כשאני פוגש נאשם שיש לו מורכבות מול הילדים שלו, או איזו בעיה של התמכרות, אני נזכר באבא שלי ואני גם חושב על הילדים של הלקוח. לי יש את היכולת לעזור ולהשמיע את הקול שלו. ברגע שאתה מבין את מי שנמצא מולך, אתה יכול לסייע לו ולהילחם עבורו. ואני נלחם".
שטאובר, בן 32 ואב לארבעה, הוא בעלים של משרד עורכי דין פרטי. מהסנגוריה הציבורית הוא מקבל מגוון תיקים הקשורים בעיקר בנוער ובחרדים. המצלמה ליוותה אותו בטיפול במקרה של דר רחוב שהמדינה הגישה נגדו שורת כתבי אישום על קיבוץ נדבות בכותל המערבי".
1 צפייה בגלריה
עו"ד מנחם שטאובר
עו"ד מנחם שטאובר
"מה האינטרס הציבורי?". עו"ד מנחם שטאובר
(ירון שרון)
"המדינה בחרה בדרך הקלה - להגיש נגדו אישום", הוא מסביר. "ב-1981 הותקנו תקנות שאוסרות על קיבוץ נדבות בכותל במטרה למנוע הטרדות של מתפללים. במקרה הזה אני מלווה אותו חמש שנים. במקרה כזה תובע אמור לפנות ללשכת הרווחה ולא להגיש כתב אישום. איך תובע יכול בכלל להעז לחשוב שמקומו של אדם כזה בכלא או לדרוש מאסר על תנאי? ברור שהוא יעבור שוב את אותה עבירה, כי ככה הוא שורד. זה לא הפתרון.
"איזה אינטרס ציבורי יש בכלל להעמיד אותו לדין? זה מסוג הדברים שמכעיסים אותי מאוד, כי ברור שהוא לא מקבץ נדבות כי הוא מעוניין בכך, אלא כי אין לו ברירה. זו בושה גדולה עבורו. כשמדובר בנאשם שמגיע דרך הסנגוריה הציבורית, אז התפיסה היא לעיתים שאם הוא לא משלם כסף - אז הסנגור שלו פחות טוב או פחות יילחם עבורו. זו שגגה של ממש. כל אדם זכאי לייצוג, וגם עבריין ולא משנה מה הוא עשה".
עו"ד מנחם שטאובר הוא אחד מכ-800 עורכי דין פרטיים המועסקים באופן חיצוני על ידי הסנגוריה הציבורית, המהווה יחידה במשרד המשפטים. היא הוקמה באמצע שנות ה-90 במטרה להסדיר באופן חוקי את מתן שירותי הייצוג לחשודים ולנאשמים שידם אינה משגת לממן עורכי דין בעצמם. עורכי הדין החיצוניים נתונים לפיקוח מקצועי של הסנגורים הציבוריים המחוזיים, האחראים להדריך אותם ולהעניק להם ייעוץ משפטי.
הסנגורים מלווים את הלקוחות לאורך כך ההליך הפלילי והמשפטי – ממתן ייעוץ במעצר ובחקירות משטרה, דרך ייצוג נאשמים בבתי המשפט, ועד ערעורים, בקשות למשפט חוזר והגשת בקשות חנינה. את שכרם מקבלים הסנגורים החיצוניים ישירות מהמדינה. על פי דו"ח הסנגוריה הציבורית האחרון שפורסם (לשנת 2020), מספר ההליכים שבהם ייצגו עורכי דין מטעמה עמד על כ-100 אלף, והיקף התשלומים שהועברו אליהם עמד על יותר מ-120 מיליון שקל.