צעירה איראנית בת 22 מתה אתמול (שישי) אחרי שנכנסה לקומה במהלך מעצרה על ידי משטרת המוסר האיראנית - משום שלא עמדה לכאורה בחוקי עטיית החיג'אב ברפובליקה האיסלאמית. בעקבות מותה של הצעירה, מהסא אמיני, נרשמה מחאה בקרב אזרחי המדינה ברשתות החברתיות – וגם ברחובות איראן.
2 צפייה בגלריה
מהסא אמיני
מהסא אמיני
מהסא אמיני
אמיני נעצרה על ידי משטרת המוסר ביום שלישי בערב בעת שעשתה את דרכה ביחד עם כמה מבני משפחתה לבירה טהרן מהאזור הכורדי באיראן, כדי לבקר קרובי משפחה. לפי פעילי זכויות אדם ברפובליקה האיסלאמית, משטרת המוסר תפסה את הצעירה והכריחה אותה להיכנס לניידת.
משרד הפנים באיראן והתובע בטהרן הודיעו כי פתחו בחקירת מותה של אמיני, בהתאם לדרישתו של הנשיא האיראני איברהים ראיסי. המשטרה המקומית דחתה את טענות שלפיהן הייתה מעורבת בהכאתה של אמיני, וטענה כי היא עברה התקף לב בזמן שהמתינה בתחנת משטרת המוסר לצד אישה אחרת שנעצרה. "מחקירות מפורטות עלה כי כשהועברה במכונית לתחנה, וגם בתחנה עצמה - לא היה עימות פיזי איתה", הודיעה המשטרה האיראנית. ואולם, ברשת BBC דווח מפי עדי ראייה כי הצעירה הוכתה כשהוכנסה למכונית משטרתית בזמן שנעצרה ביום שלישי האחרון בטהרן.
בתיעוד שפרסמה הטלוויזיה הממלכתית של איראן מצילומי טלוויזיה במעגל סגור, נראתה אישה שתוארה בתור אמיני כשהיא נופלת אחרי שקמה מהכיסא שלה, בעודה מדברת עם אדם בתחנת המשטרה. לפי המשטרה, אמיני נלקחה לתחנה לצורך "שכנוע וחינוך". קרובי משפחתה אמרו שהיא לא סבלה מבעיות לב קודמות.
2 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
נשיא איראן איברהים ראיסי מסיבת עיתונאים שנה לכהונתו הסכם הגרעין
איברהים ראיסי. דרש לפתוח בחקירה אודות מותה של הצעירה
(AFP)
בין המבקרים ברשתות החברתיות היה גם מחוקק לשעבר, הפוליטיקאי הרפורמיסט מחמוד סדגי, שקרא למנהיג העליון של איראן עלי חמינאי להתבטא בנושא. "מה יש למנהיג העליון שבצדק גינה את המשטרה האמריקנית על מות ג'ורג' פלויד להגיד על הטיפול של המשטרה האיראנית במהסא אמיני?", הוא תהה. חמינאי, נזכיר, אמר כי מותו של פלויד במהלך מעצר חשף את ה"טבע האמיתי" של השלטון האמריקני.
ברשתות החברתיות פורסמו גם סרטונים שבהם נראו מפגינים קוראים "מוות לדיקטטור", בעודם מתכוונים למנהיג העליון חמינאי. המפגינים תועדו צופרים בצופרי המכוניות שלהם בכיכר בטהרן, סמוך לבית החולים שבו אושפזה אמיני, בזמן שבמקום הייתה נוכחות משטרתית כבדה.
חוקי השריעה האיסלאמיים, שנאכפים באיראן מאז המהפכה האיסלאמית ב-1979, מחייבים נשים לכסות את שיערן וללבוש בגדים ארוכים ולא-צמודים. נשים שמפירות את החוק לעיתים נעצרות, ננזפות בפומבי או סופגות קנסות. למרות זאת, נשים רבות מפירות את החוקים, לובשות בגדים צמודים וכיסויי ראש בצבעים שונים, ומושכות אותם אחורה כדי לחשוף כמה שיותר משיערן. בחודשים האחרונים נקראו נשים באיראן על ידי פעילי ופעילות זכויות אדם להסיר את הרעלות שלהן בפומבי.