2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
מחלקת קורונה בבית החולים ברזילי באשקלון
(צילום: AP)
מנהלי בתי החולים הזהירו היום (ראשון) את משרד הבריאות כי הם "בדרך לאי ספיקה טוטלית" בשל המחסור שקיים לדבריהם במכשירי אקמו המשמשים חולי קורונה במצב קריטי. מנכ"ל רמב"ם, ד"ר מיקי הלברטל, עדכן כי במיון בית החולים יש כרגע יחס של 150 מטופלים על 60 עמדות. "38 חולים ממתינים לאשפוז ו-12 חולים ממתינים לניתוח", אמר. לדבריו, "על כל חמישה מאושפזים ברמב"ם - אחד נפטר. מדובר ב-20% תמותה. אם לא הייתה התמותה הזו, היינו מלאים בחולים. במהלך סוף השבוע לחצו עלינו לקבל אקמו, אבל אי אפשר להחזיק חולה על אקמו בלי מכונת ספייר. זו רשלנות".
עם זאת, לפי ד"ר הלברטל, "למערכת תהיה כמות ספיקה, היא לא אינסופית". לדבריו, "ה'אקמואים' האלה וכמות כוח האדם והכסף שהם שואבים - מטורפת. אין מה לעשות".
לפי מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש, מספר המחוברים למכשירי אקמו מתקרב לשיא הגל הקודם כ-40 לעומת 44. מנגד, מבחינת מספר המונשמים, המצב טוב יותר לעומת השיא בגל הקודם ועומד על כ-200 לעומת כ-300.
מנכ"ל המרכז הרפואי לגליל בנהריה, פרופ' מסעד ברהום, אמר כי "זהו גל קשה, האנשים שדיברו עליהם שהם שחוקים. דיברנו עליהם פעם שהם הירואים אבל הם גמורים, שחוקים, שבורים. העייפות הרגה אותם ואנחנו נערכים כבר לגל החמישי והשישי. אנחנו הולכים לגל החמישי, בואו תביאו לנו עכשיו את הפעימה השנייה והשלישית שיהיה צוות שמוכן להתחלף. מדינת ישראל צריכה לקבל החלטה האם לקנות עוד אקמו - כי חד משמעית הולכת להיות פה סלקציה". מיד תיקנו את ברהום וביקשו שישתמש במילה "העדפה".
גם ד"ר מיקי דודקביץ', מנהל בית הלל יפה שבו כלל אין מכשיר אקמו, אמר: "היום זה יום רגוע אצלנו, יש תפוסה של 130% בפנימיות. זה אומר שאנחנו פוגעים באיכות הטיפול בצורה ברורה". דודקביץ' הודה כי לעיתים חולים שמיועדים לאקמו מובלים ללא חיבור. "אנחנו צריכים מכשירי אקמו כדי להציל חולים ולהציב סטנדרט טיפולי כמו שמגיע לכל חולה בישראל".
2 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בית חולים בילינסון
מחלקת קורונה בית חולים בילינסון
מחלקת קורונה בבית חולים בילינסון
(צילום: רויטרס)
ראש חטיבת בתי החולים בכללית ד"ר אורלי ויינשטיין שאלה את המנכ"ל האם יש כוונה לקנות עוד מכשירי אקמו ברמה הארגונית. "ככל שיהיו עוד מכשירים נוכל להגדיל את מספר מכשירי האקמו בבתי החולים? ככל שאין כוונה אנחנו חושבים שכדאי לקנות, ואנחנו נוכל להגדיל את הספיקה שלנו בנושא הזה. זה המסר שאנחנו רוצים להעביר".
ד"ר אסנת לב ציון קורח, מנהלת בית החולים אסף הרופא, אמרה כי "העומס אדיר על הפנימיות. הפעימות שנקבעו לחלוטין לא ריאליות. אנחנו צריכים את התקנים האלה היום. לא נגיע ל-2,400 חולים והעומסים הם מאוד גדולים. עניין נוסף, מה אנחנו עושים עובדים לא מחוסנים? צריכה לצאת הנחייה חד משמעית מהמשרד שהם יעשו שתי בדיקות על חשבונם והימים שיהיו בבית גם יהיו על חשבונם".
ד"ר ארז און, מנהל בית החולים פוריה, הוסיף כי "יש ירידה משמעותית בהיענות הצוותים הרפואיים אצלנו לחיסון השלישי. אני אשמח שתצא הנחייה ברורה שאנשי צוות רפואי עד הראשון באוקטובר שבאים במגע עם חולים - יתחסנו".