התקרית הקשה שחשפה פינה מוזנחת ועצובה בקרבת הכביש הסואן: ארבעה חודשים לאחר התקרית בה נהרג בשוגג נער פלסטיני בן 12 מאש לוחמי צה"ל בכפר בית אומר שמצפון לחברון, תחקיר האירוע הושלם בחטיבה המרחבית עציון והוצג החודש לרמטכ"ל. חקירת המשטרה הצבאית עדיין מתנהלת ונגבו עדויות מהקצינים והלוחמים המעורבים, אך טרם הוחלט אם להגיש כתבי אישום בפרשה או להדיח לוחמים ומפקדים.
חלקים מהתחקיר הוצגו גם לפרנסי הכפר בית אומר ולקרובים למשפחת הנער שנהרג, מוחמד אלעלמי, בתיווך עמותה של תושבים יהודים בגוש עציון שפועלת בשיתופי פעולה עם שכניהם הפלסטינים. בצה"ל חששו כי התקרית תסלים את הגזרה ותוביל לפיגועי נקמה, ולכן נקטו שורת פעולות של הסברה ודיאלוג כדי להוריד את גובה הלהבות.
4 צפייה בגלריה
בית הקברות שהתגלה
בית הקברות שהתגלה
אשפה וסלעים: כך נראה האזור שבו נטמנו תינוקות
(צילום: יואב זיתון)
4 צפייה בגלריה
בית הקברות שהתגלה
בית הקברות שהתגלה
(צילום: יואב זיתון )
התחקיר העלה כי אי-הבנה וצירוף מקרים חריג הוביל לירי שגוי של הלוחמים לעבר המכונית בה ישב הנער הפלסטיני ואביו, שכלל לא היו חשודים או מעורבים במקרה שהוביל לחשד הראשוני. הלוחמים הבחינו בכמה פלסטינים שמסתירים חפץ חשוד בשקית לבנה בין אבנים ליד צד כביש 60, שחוצה את הכפר שממנו יצאו פיגועים והפרות סדר בשנים האחרונות ואלפי כלי רכב ישראלים עוברים בו מדי יום.
כאשר הלוחמים בדקו השקית הם גילו בה גופה של תינוק בן יומו, והרכב החשוד עזב את המקום. בחלוף זמן קצר הגיע למקום רכב זהה (שהתברר בהמשך כגנוב), ובו נסע האב יחד עם בנו. הלוחמים הסבירו כי כלי הרכב נסע לצידם בצורה חשודה ושניסו לאותת לו לעצור, אך הוא נסע מהמקום ולדבריהם – הם ירו לעבר גלגליו. מהאש, כאמור, נהרג אלעלמי.
4 צפייה בגלריה
בית הקברות שהתגלה
בית הקברות שהתגלה
(צילום: יואב זיתון )
4 צפייה בגלריה
בית הקברות שהתגלה
בית הקברות שהתגלה
סמוך למערות הקבורה המאולתרות
(צילום: יואב זיתון)
בתחקיר, שכלל עדויות ושיחות שנוהלו גם עם הפלסטינים מהכפר, התברר כי הנקודה בה החלה התקרית היא מערה עתיקה וגומחה מאולתרת המשמשת לקבורה לא רשמית של תינוקות שמתו סמוך ללידתם. הקצינים נדהמו מהגילוי שכן הדבר לא היה ידוע גם לגורמי ביטחון אחרים שפועלים בקביעות בגזרה. המקום לא סומן באף מפה צה"לית כאתר רגיש, ומעבר לכך – סביב מערת הקבורה, שזכתה לכינוי המקומי "ציפורי גן עדן", שולטת העזובה וההזנחה, עם זבל שזרוק בצד, סלעים מוטלים, שיחים, פחי אשפה שרופים וגרוטאות נטושות.
קצין בכיר מהגזרה אמר ל-ynet כי בצבא הציעו לראשי הכפר לפנות את האשפה מהמקום, לסדר את המתחם ולגדרו כבית עלמין מסודר ומכובד. כצעד מרגיע נוסף, בחטיבה המרחבית פעלו לביטול מניעת היתר העבודה מאביו של הנער שנהרג, שנכנסה אוטומטית מחשש שינקום את מותו.
המהלכים להרגעת הרוחות בבית אומר הם חלק ממגמה לפעול לשיפור מרקם החיים וביטחון לשתי האוכלוסיות באזור, בהם פרויקטים משותפים עם המינהל האזרחי. בחטיבה המרחבית פעלו לניקוי ריכוזי אשפה גדולים מכה כבישים צדדיים בגזרת בית לחם שנמצאים בשטחי C, ליד ואדי רחאל, ואדי ניס וחירבת עאליה, וכן הקמת מדרכות ועמודי תאורה בכניסות לתקוע הפלסטינית ולבית פג'אר. כמו כן, באוגדת איו"ש פעלו לכך שקבלני הבנייה שמקימים את הכביש החדש שיעקוף את אל ערוב ובית אומר מדרום לצומת הגוש, יעסיק פלסטינים מאותם שני כפרים.