יותר חברות מועצה, אבל מספר הנבחרות לראשות עיר או מועצה נשאר נמוך ולא השתנה באופן משמעותי: לפי נתונים שמפרסם היום (רביעי) מיזם "5050", שקורא לשותפות ושוויון מגדרי, אחרי ספירת הקולות בבחירות לרשויות המקומיות מתברר כי שמונה מבין 14 הנשים שסיימו קדנציה בראשות עיר או מועצה ממשיכות לכהונה נוספת. במקביל נבחרו שבע נשים חדשות, ואחרות יתמודדו בסיבוב השני.
עוד עולה מניתוח הנתונים כי במועצה האזורית בני שמעון יכהנו 10 נשים מתוך 19 חברי מליאה. בגבעתיים שמונה מתוך 17. בנוסף, במועצה האזורית זבולון עלה שיעור החברות בה מ-0% ל-30%. ברחובות עלה שיעור חברות המועצה ל-32%, בכפר סבא יכהנו 9 מתוך 21 ובחיפה 8 מתוך 31. "גלית שאול (המועצה האזורית עמק חפר), ליזי דלריצ'ה (גני תקווה), ואושרת גני גונן (המועצה האזורית דרום השרון) - ניצחו וממשיכות בתפקידן", אמרו במיזם. "מבחינת ראשות ערים ומועצות ככל הנראה לא יהיה שינוי דרמטי במספרים. מבחינת מועצות - נראה יותר ויותר נשים חברות מועצה".
הכותרת
תנו לראשי הערים את הכוח להחליט, או שלא?
24:05
בשוהם נבחרה לראשות המועצה דפנה רביד-רבינוביץ' - שתחליף את ראש המועצה איתן פטיגרו שלא התמודד. "נדבקתי בחיידק המוניציפלי כבר לפני 20 שנה, כשבחרתי ללמוד תכנון ערים. אני ערוכה, מוכנה ונרגשת לקראת האתגרים שבפניי", היא סיפרה ל-ynet. "זו זכות אדירה עבורי להוביל מועצה שכמחצית מחבריה הן נשים, ואין לי ספק שהרוח הזו תסייע לנו בגיוון מחשבתי וביצירתיות בעשייה, למען היישוב ותושביו".
3 צפייה בגלריה
גלית שאול, ליזי דלריצ'ה, אושרת גני גונן
גלית שאול, ליזי דלריצ'ה, אושרת גני גונן
מימין: ליזי דלריצ'ה, גלית שאול ואושרת גני גונן
(צילום: קובי קואנקס, יוגב עמרני, שלומי אמסלם)
במיזם מביעים סיפוק מכך שהרבה מאוד מהנבחרים לראשות העיר והמועצות האזוריות חתמו על מחויבות לשוויון מגדרי. לדברי נשות המיזם, "אנחנו נדרוש את זה, אך הבעיה היא שבערים ליברליות אחוז ההצבעה נמוך, ובערים לא ליברליות אחוז ההצבעה גבוה. בירושלים, לדוגמה, עדיין יש מיעוט של ייצוג נשי".
יעל יחיאלי, מייסדת מיזם "5050", אמרה: "התוצאות עוד לא סופיות, אנחנו לקראת עלייה של חברות מועצה ברוב הערים והמועצות הלא חרדיות וערביות. הנתונים היו עגומים, 16% חברות מועצה. עם גמר ספירת הקולות אנחנו נראה הרבה יותר ערים עם 40-30% חברות מועצה וזה בזכות רשימות ריצ'רץ, והשינוי שבו אין מקום לרשימות שבהן גברים קדימה-נשים אחורה".
יחיאלי הוסיפה: "אפשר כבר לומר שיש כמה מועצות שיהפכו להיות 5050, אבל נצטרך לחכות לגמר הספירה כדי לחגוג. המלחמה פגעה ביכולת של מתמודדות בקמפיין, ובאופן כללי מלחמה מחזירה את שלטון הגנרלים למרחב הפוליטי".
על ההתחייבות לקידום שוויון מגדרי מצד כמה מהנבחרים, אמרה יחיאלי: "אלו בחירות ראשונות שבהן התמודדו 14 נשים חרדיות ברחבי הארץ, כלומר הדרת הנשים החרדיות גם מתחילה להשתנות. מדינת ישראל חייבת שותפות של גברים ונשים בשביל להשתקם מהמשבר הגדול שאנחנו בתוכו.
"הבחירות הבאות יהיו לכנסת, אם לא תהיה החלטה מודעת של ההנהגה על שותפות של גברים ונשים גם בימין, גם אצל החרדים, וכמובן במחנה הליברלי, העתיד של מי שרוצה כאן שוויון לבנים ולבנות שלו נמצא בסכנה. יש לנו את הכוחות לשנות, המלחמה הזו הראתה שבמקומות שגברים ונשים פועלים יחד התוצאות טובות יותר. אין לנו את הפריבילגיה לחכות עם זה".
3 צפייה בגלריה
מרים פיירברג
מרים פיירברג
ראש העיר נתניה מרים פיירברג
(צילום: יאיר שגיא)
טל הוכמן, המשנה למנכ"לית שדולת הנשים, אמרה: "מספר שיא של נשים העזו והתמודדו אתמול במערכה מורכבת במיוחד להובלה בזירה המקומית. 88 נשים מצוינות. חשוב לציין שגם כעת מסתמן כי מספר הנשים בהנהגות הרשויות המקומיות נותר מועט מדי ועודנו בתת-ייצוג משמעותי.
"לנשים יש צרכים ומאפיינים ייחודיים גם בזירה המקומית, החל מהגברת המוגנות שלנו בבית וברחוב ועד להיבטים של חינוך, תחבורה, תרבות, תעסוקה ועוד. לכן, לא נעצור ונמשיך להיאבק על ייצוג הולם בזירות מקבלי ומקבלות ההחלטות כדי לדאוג לצורכיהן של נשים בכל רחבי הארץ".
3 צפייה בגלריה
עליזה בלוך
עליזה בלוך
ראש העיר בית שמש עליזה בלוך. בדרך לסיבוב שני
(צילום: שרון גבאי)
עו"ד איילת רזין בית-אור, לשעבר מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, אמרה כי ייצוג נשים בהנהגה ושילוב נשים במוקדים חשובים של קבלת החלטות משפיעות על החיים של כולנו. "זה תהליך עומק מורכב ולא תהליך של ספירת ראשים", ציינה בית-אור. "הנתון המספרי כמובן חשוב מאוד, אבל מספר נשים בראשי מועצות זו נקודת הקצה, וייתכן שבבחירות הללו לא נראה שינוי דרמטי מבחינת מספר הנשים המכהנות כראשי רשויות, אבל אלה בחירות דרמטיות כי קם כאן דור חדש של מנהיגות".
בית-אור אמרה עוד: "ראינו אחוזים חסרי תקדים של נשים שהעמידו עצמן לבחירה ורצו ברשויות השונות, אנחנו רואות התעוררות משמעותית בכל המגזרים, יש בשלב זה ולראשונה בישראל שתי חברות מועצה חרדיות, יש ערבייה שרצה למועצה בירושלים, וגם במגזר הכללי נשים שמות את עצמן בפרונט. פריצת הדרך התודעתית נעשתה, וכעת צריך להמשיך ולחזק את מנגנוני התמיכה שיובילו לכך שהתהליך המשמעותי הזה יתבטא גם במספרים - בכוח להשפיע ובמקום סביב שולחן קבלת ההחלטות".
מורן זר קצנשטיין, מייסדת ארגון "בונות אלטרנטיבה", אמרה: "עשרות נשים נהדרות לוקחות היום אחריות, ונכנסות לעשייה הציבורית, רבות מהן צמחו בבונות אלטרנטיבה, ורבות מתוכן התמודדו במסגרת 'חוזה חדש' ורשימות נוספות. אני גאה בכל אחת מהן ואפשר להגיד בזהירות שהעבודה הקשה של נשים רבות ברחבי הארץ השתלמה. אנו מצפות שהנוכחות הנשית במועצות השלטון המקומי בקדנציה הקרובה תהיה משמעותית וגדולה מאי פעם, כי ישראל צריכה מנהיגות שייקחו חלק בקבלת ההחלטות".
מאיר תורג'מן השתתף בהכנת הכתבה