2 צפייה בגלריה
משלחות דרום אפריקה  בבית הדין הבינלאומי לצדק
משלחות דרום אפריקה  בבית הדין הבינלאומי לצדק
נציגי דרום אפריקה בדיון בהאג. החלטה פורצת דרך
(צילום: Nick Gammon / AFP)
הקראת הצווים על ידי הנשיא הלבנוני בהאג
(צילום: UN WEB TV)

בהחלטה בבית הדין נכתב כי ישראל חייבת "להפסיק לאלתר את המתקפה הצבאית שלה וכל פעולה אחרת בנפת רפיח, שעלולה לגרום להשמדה פיזית של הקבוצה הפלסטינית".
אופן הפרשנות של הצו עדיין נמצא במחלוקת. בישראל סבורים כי הצו יאפשר את המשך הפעילות ברפיח, כל עוד היא לא תגרום לפינוי המוני של אוכלוסייה ולפגיעה במתקנים אזרחיים. מנגד, יש הסבורים שהצו אוסר טוטאלית על המשך המבצע ברפיח - ודורש גם לאסור כל פעילות שעלולה להביא ל"השמדת העם הפלסטיני". דרום אפריקה, נזכיר, טענה בתביעתה כי ישראל מבצעת רצח עם בפלסטינים במלחמה שאליה יצאה ברצועה.
למעשה, כל הצווים שביקשה דרום אפריקה התקבלו - מלבד צו לעצירה של המלחמה בכל רצועת עזה. בית הדין קיבל את הדרישות לאפשר הכנסת ועדות חקירה לבדיקת טענות על ביצוע רצח עם בידי ישראל, פתיחת מעבר רפיח והכנסה של סיוע הומניטרי נוסף לרצועה.
2 צפייה בגלריה
 תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבת גבעתי ברפיח
 תיעוד מפעילות כוחות צוות הקרב של חטיבת גבעתי ברפיח
כוחות צה"ל בלחימה ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)
הדרום אפריקנים הגדירו את ההחלטה "פורצת דרך", ובירכו עליה. בארגון פתח ניסו לייחס את ה"הישג" לעצמם. בהודעה מטעם הארגון נכתב כי "אלמלא שדרוג מעמדה המשפטי של מדינת פלסטין באו"ם למדינה משקיפה, בהתאם לבקשת הנשיא אבו מאזן, סמכות בית הדין הבינלאומי לא הייתה חלה על פלסטין. מכאן - חשיבותו של התהליך בחזית הדיפלומטית שהובל על ידי אש"ף והרשות". בפתח הודו לדרום אפריקה, מצרים, טורקיה ומדינות ערב שהציגו "טיעונים חשובים", לשון הארגון, בפני בית הדין.
גם בחמאס בירכו על הצו שהוציא בית הדין. הנשיא הלבנוני הזכיר את ארגון הטרור פעם אחת בהקראת ההחלטה, כשהזכיר את "חשש בית הדין ביחס לגורל החטופים מישראל - המוחזקים על ידי חמאס מ-7 באוקטובר". ארגון הטרור ציין בהודעה מטעמו כי הוא "מברך על החלטת בית הדין", אך הוסיף כי ציפה ל"החלטה שתשים סוף לתוקפנות ולרצח העם נגד עמנו בכל רחבי רצועת עזה - ולא רק ברפיח". ארגון הטרור מסר בהודעתו עוד כי "אנחנו קוראים למועצת הביטחון של האו"ם ליישם את הדרישה של בית הדין לצעדים מעשיים - ולאלץ את האויב הציוני לממש את ההחלטה".