דרור קפלון שנחשב כחטוף בעזה - נרצח במתקפת הפתע של חמאס ב-7 באוקטובר. כך נמסר אתמול (חמישי) מקיבוץ בארי. ארכיאולוגים של רשות העתיקות בניהולו של אלי אסקוזידו, הפועלים ביישובי עוטף עזה מאז הטבח, סייעו לאתר את הממצאים שהובילו לזיהוי של קפלון.
קפלון הוא אב לשלושה ילדים ובן להורים ניצולי שואה. הוא התגורר בבארי עם אשתו מרסל, ד"ר לכימיה ממכון ויצמן - שנרצחה גם היא על ידי מחבלי חמאס. משפחתו עודכנה שהוא ככל הנראה חטוף, לאחר שהטלפון הנייד שלו אוכן בעזה - וכעת נמסרה הבשורה הקשה על הירצחו.
3 צפייה בגלריה
דרור קפלון
דרור קפלון
קפלון. תועד צועד כפות עם שכניו ב-7.10 - כל מי שהופיע בסרטון - נרצח
נועם קפלון, בנו של דרור, סיפר בשיחה עם ynet על אביו מוקדם יותר השבוע. "הוא לא שידר פאניקה, גם כשכל הקיבוץ היה מתפנה בסבבים הוא תמיד היה נשאר, קשה להוציא אותו משלוותו. גם בהודעות שהוא כתב לנו היה נשמע שהמצב יחסית תחת שליטה", שיתף הבן.
בבוקר 7 באוקטובר הספיק קפלון לספר למשפחתו שיש מחבלים בשכונה הסמוכה לביתו. "לא התקשרנו, פחדנו שזה ירעיש ויחשוף אותו, היינו בקשר רציף עד 10:30, קיווינו שרק נפלה הרשת ואין קליטה. יום למחרת ראינו סרטון שמובילים אותו בריא ושלם ואת מרסל עם כמה שכנות שלהם בקיבוץ".
נועם ציין כי אחרי כמה ימים נחשפה המשפחה לסרטון נוסף, "שבו נראים אותם אנשים מצולמים ירויים ושכובים ליד השער הצהוב ללא רוח חיים. בהמשך קיבלנו הודעה שהנשים נרצחו, גם אנחנו חיכינו להודעה. השלמנו עם זה וחיכינו לזה". הוא הוסיף: "כבר היינו באבל, באיזו שבעה לא רשמית, אפילו סיפרנו לילדים כדי שתהיה להם איזו וודאות, שסבא נרצח. הוא הוגדר נעדר המון זמן ורק לפני כמה ימים הודיעו לנו שלא זיהו אותו, את שאר הנשים זיהו מאוד מהר".
כאמור, לפני כמה ימים התבשרה המשפחה שהטלפון הנייד של קפלון אוכן בעזה. "אמרו לנו שמזה מבינים שהוא ככל הנראה חטוף", אמר אתמול בנו. "אנחנו מתפללים שהוא בחיים אם הוא חטוף ושהוא בריא ושלם. הוא אחד שיכול לשרוד דברים מאוד קשים. אני בטוח שהוא עוזר שם לכל מי שצריך. זאת רכבת הרים רגשית, לא אני ולא האחיות שלי מצליחים לתפקד, אני מנסה להיות חזק".
הבן הדגיש: "הפקירו אותו, צריך לעשות הכול כדי שהוא וכל החטופים יחזרו במצב טוב. הבן שלי שאל את אמא שלו למה יש סרטים צהובים על המכוניות, היא אמרה שזה כדי לתמוך באנשים במלחמה וכדי לנצח, ואם הוא רוצה שנתלה גם. הוא ענה לה שאין מה כי כבר הפסדנו את סבא".
3 צפייה בגלריה
דרור ומרסל קפלון
דרור ומרסל קפלון
דרור ומרסל קפלון. בני הזוג נרצחו בקיבוץ שבו התגוררו יחד
נועם סיפר כי אביו היה אדם אופטימי שרואה את הטוב בכל דבר. "אדם צנוע שרק רוצה ליהנות מהחיים. הוא יצא לפנסיה לפני שנה והיה בשיא שלו. הוא הרגיש טוב יותר מאשר בגיל 40. הוא למד את התזונה לפי הרמב"ם, התחיל ללכת על חבל, הפסיק לקחת כדורים לסוכרת וללחץ דם בזכות התזונה. כל בוקר הוא פתח בתפילה של לעשות טוב. רק להוציא אהבה, לראות את הטוב בהכול.
"הוא מאוד אוהב את המשפחה שלו ומאושר עם הנכדים. בכל פעם שאחיינית שלי הייתה נותנת לו חיבוק הוא היה מתקשר להגיד כמה הוא מתרגש מזה. הוא אולי בן 68, אבל הוא בשיא של החיים שלו. הוא רק התחיל, הוא נכנס לקטע של הבריאות כדי להגיע לחיי נצח", הוסיף הבן.
מעיין קפלון-קידר, בתו של דרור, סיפרה בחודש שעבר כי בבוקר 7 באוקטובר התעוררה להודעות מבעיתות בקבוצת הוואטסאפ המשפחתית מאביה. "הוא אמר שהם שומעים יריות, וכתב לנו שזה הולך להיגמר רע", שיתפה. "ב-10:27 קיבלנו ממנו את ההודעה האחרונה. כמה דקות לאחר מכן כתבתי לו 'אבא, מה קורה?', אבל הוא כבר לא ענה".
3 צפייה בגלריה
דרור קפלון
דרור קפלון
קפלון ונכדיו
כאמור, במשך 24 שעות לא ידעו בני משפחתם של דרור ומרסל מה עלה בגורלם. בתו של דרור סיפרה שגם אחרי שנחשפו לסרטון, בני המשפחה לא ידעו מה לחשוב, "לא ניתן היה לקבוע חד-משמעית מהסרטון הזה שום דבר". היא ציינה כי גם לאחר שנודע שכל מי שהופיע בסרטון נרצח אף אחד לא ידע להגיד מה מצבו של אביה במשך תקופה ארוכה.
רשות העתיקות שלחה כבר באוקטובר ארכיאולוגים לבתים שבהם נרצחו ונחטפו משפחות בעוטף עזה כדי לאתר ממצאים ושרידים שיסייעו באיתור נעדרים. הצוותים סרקו את הבתים באמצעות שיטות שבהם נעשה שימוש באיתור שרידים עתיקים.
פורסם לראשונה: 23:16, 07.12.23