שר החוץ הבריטי דיוויד קמרון אמר אתמול (חמישי) לסוכנות הידיעות AP כי בריטניה עשויה להכיר באופן רשמי במדינה פלסטינית אחרי הגעה להסכם על הפסקת אש במלחמה, ומבלי לחכות לתוצאות שיחות בין ישראל לפלסטינים על פתרון שתי המדינות. שיחות שכאלו עלולות להימשך שנים, ולעת עתה כלל לא ברור אם יחודשו אחרי עשור שלם של קיפאון בתהליך המדיני.
4 צפייה בגלריה
שר החוץ של בריטניה דייוויד קמרון במפגש עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ב ביירות
שר החוץ של בריטניה דייוויד קמרון במפגש עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ב ביירות
קמרון, במהלך מפגש אתמול עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי בביירות
(צילום: רויטרס / Mohamed Azakir)
קמרון, שמבקר בלבנון כחלק ממהלך של לונדון להפחתת המתיחות האזורית, הבהיר כי לא תהיה הכרה במדינה פלסטינית כל עוד מנהיגי חמאס נשארים בעזה, אבל לדבריו ייתכן שתיעשה בזמן שישראל והמנהיגים הפלסטינים ינהלו משא ומתן. לדבריו, ההכרה של בריטניה במדינה פלסטינית, כולל באו"ם, "לא יכולה לבוא אמנם בתחילת התהליך – אבל זה לא חייב להיות בסופו".
בריאיון הדגיש קמרון – שכיהן בעבר כראש ממשלת בריטניה ובנובמבר אשתקד חזר במפתיע לחיים הפוליטיים עם מינויו לשר החוץ על ידי רה"מ הנוכחי רישי סונאק – כי מטרת מהלך עתידי שכזה תהיה להעניק תקווה עבור הפלסטינים: "זה דבר שייתכן שנשקול בתהליך הזה, כאשר הוא יתקדם לעבר פתרון ויהפוך לדבר מציאותי", אמר. "מה שאנחנו צריכים לעשות הוא להעניק לעם הפלסטיני אופק לעתיד טוב יותר, עתיד שבו תהיה להם מדינה משלהם". אופק שכזה, הוא הוסיף, "חיוני עבור השלום והביטחון לטווח הארוך באזור".
4 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
הכרה בריטית במדינה פלסטינית? אם מנהיגי חמאס יעזבו את עזה
(צילום: AP)
לדבריו, צעד ראשון שיידרש לפני שבריטניה תוכל להכיר במדינה פלסטינית הוא הפוגה בלחימה – כזו שתהפוך בסופו של דבר ל"הפסקת אש קבועה ויציבה". תנאי נוסף שהציב להכרה עתידית הוא עזיבתם של מנהיגי חמאס את רצועת עזה: "פתרון שתי המדינות לא אפשרי כאשר עזה נשלטת על ידי האנשים שאחראים ל-7 באוקטובר", אמר.
דבריו של קמרון מגיעים כשברקע דיווח ב"ניו יורק טיימס" הבוקר ולפיו גם בממשל האמריקני דנים באפשרות של הכרה במדינה פלסטינית. תומאס פרידמן, הפרשן הבכיר של העיתון שנחשב למקורב לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הציג במאמר דעה את "דוקטרינת ביידן" למזרח התיכון, כפי שהוא תופס אותה, ודיווח כי בוושינגטון שוקלים בין היתר יוזמה דיפלומטית חסרת תקדים לקידום מדינה פלסטינית – כבר כעת.
פרידמן הדגיש כי תהליך של הקמת מדינה עצמאית לפלסטינים יהיה כרוך בהכרה כלשהי של ארה"ב במדינה מפורזת בגדה המערבית וברצועת עזה, וזו תוכל לקום לדבריו רק לאחר שהפלסטינים יפתחו מערך של מוסדות ויכולות ביטחוניות מוגדרות כדי להבטיח שהמדינה תוכל להתקיים – ולא תהווה איום על ישראל. גורמים בממשל, כך דיווח, כבר התייעצו עם מומחים בתוך ארה"ב וגם מחוצה לה בנוגע לצורות השונות שבאמצעותן ניתן יהיה לקדם הכרה שכזו.
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם שר החוץ של בריטניה וראש הממשלה לשעבר דייוויד קמרון, בכנסת בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום עם שר החוץ של בריטניה וראש הממשלה לשעבר דייוויד קמרון, בכנסת בירושלים
קמרון עם נתניהו, בדצמבר. המטרה: "התקדמות בלתי-הפיכה" לפתרון שתי המדינות
(צילום: קובי גדעון / לע״מ)
קידום האפשרות של מדינה פלסטינית יבוא בד בבד, כך לפי היוזמה האמריקנית המתגבשת, גם בהסכם נורמליזציה עם סעודיה – שכבר אותתה כי תסכים להכיר בישראל בתמורה לפשרה משמעותית מצדה בכל הנוגע לקידום מדינה פלסטינית. הכרה שכזו, כך לפי הדיווחים, עשויה להוות תמריץ לראש הממשלה בנימין נתניהו, שלאורך השבועות האחרונים הדגיש שוב ושוב את הסתייגותו ממדינה פלסטינית, אם כי לא שלל בפה מלא את האפשרות הזו, ולפי הנשיא ביידן עצמו אמר לא שאינו שולל זאת לחלוטין. יחד עם זאת, נתניהו התפאר שהצליח למנוע לאורך שנות שלטונו הקמה של מדינה פלסטינית, והתחייב שישראל תשלוט ביטחונית בכל השטח שממערב לירדן – תנאי שלדבריו מנוגד לריבונות פלסטינית.
בסוכנות הידיעות AP מציינים בהקשר זה כי הכרה דיפלומטית במדינה פלסטינית – מצד בריטניה או מדינות אחרות במערב – עשויה לבודד את ישראל וכך להגביר את הלחץ על ממשלת נתניהו "לבוא לשולחן המשא ומתן". ביום שלישי כבר אמר קמרון שבריטניה ובעלות בריתה עשויות להכיר במדינה פלסטינית, במסגרת מה שתיאר כמאמצים דיפלומטיים ליצירת "התקדמות בלתי-הפיכה" לפתרון שתי המדינות. שר החוץ האירופי ג'וזפ בורל, יצוין, כבר הצהיר שעל הקהילה הבינלאומית לדחוף לפתרון שתי המדינות מבחוץ – ו"לכפות" אותו על הצדדים.
4 צפייה בגלריה
שר החוץ של בריטניה דייוויד קמרון במפגש עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ב ביירות
שר החוץ של בריטניה דייוויד קמרון במפגש עם ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקאתי ב ביירות
קמרון עם ר"מ לבנון מיקאתי, אתמול. מנסה להפחית את המתיחות באזור
(צילום: EPA / WAEL HAMZEH)
הריאיון עם שר החוץ הבריטי קמרון נערך כאמור במהלך ביקור שלו בלבנון, והוא אמר ל-AP כי בריטניה תציע תוכנית להפחתת המתיחות בחזית הצפונית – בצל חילופי האש הבלתי פוסקים מול חיזבאלללה, והאיום הישראלי שללא הסדר מדיני ייאלץ צה"ל לפעול בכוח להשבת הביטחון בגבול. התוכנית הבריטית, כך אמר קמרון, כוללת בין היתר הצעה שלונדון תאמן את הצבא הלבנוני על מנת שזה יבצע פעילות ביטחונית מוגברת יותר באזור הגבול.
פורסם לראשונה: 23:50, 01.02.24