שידור חי מהמליאה (צילום: ערוץ כנסת)

סערה חדשה ועוד כישלון לקואליציה, פחות מיממה לאחר דרמת חוק האזרחות. ח"כ מאיר יצחק הלוי מתקווה חדשה חזר אמש (יום ג') לכנסת כשעתיים אחרי הלוויית אחותו. הוא הגיע עם חולצה קרועה למליאה, ועל רקע קרב האשמות בנוגע לקיזוז בהצבעה. צפו בשידור חי מהכנסת שדנה בהצעה המאפשרת לארבעה ח"כים להתפלג מסיעה - גם אם אינם מהווים שליש ממנה.
הכנסת הייתה אמורה להצביע על חוק שירות הביטחון - המשך פעילות הוועדה שאמורה לבטל פטורים שניתנו לצעירות ששיקרו בגיוסן לצה"ל והצהירו שהן דתיות - אבל עקב הכישלון בהשגת רוב, הקואליציה משכה את החוק, והוא לא הובא להצבעה. הרוב לא הושג כי רע"מ החברה בקואליציה הודיעה שלא תתמוך בחוק זה.

5 צפייה בגלריה
מאיר יצחק הלוי
מאיר יצחק הלוי
ח"כ מאיר יצחק הלוי עם חולצתו הקרועה
"נאלצתי למשוך חוק חשוב מאוד שמטרתו מניעת השתמטות של נשים שנתנו הצהרת שווא על דתיותן", אמר שר הביטחון בני גנץ. "המשמעות היא שהוועדה שיכלה לבטל פטורים כאלו תפורק, ואנחנו במערכת הביטחון ניוותר בלי הכלים להתמודד עם התופעה. צר לי מאוד שהליכוד ומפלגות ציוניות נוספות מביאות לפגיעה בביטחון ועידוד השתמטות. אכנס את הצוותים המקצועיים, ונבחן כיצד לפעול".
לעומת זאת, אושר תיקון חוק יסוד: הכנסת שמשמעותו הרחבת "החוק הנורבגי" ודחיית מועד אישור התקציב עד תום 145 ימים ממועד כינון הממשלה. 60 חברי כנסת תמכו בכך בקריאה שלישית, לעומת 57 שהתנגדו.
לפי האופוזיציה, יצחק הלוי קוזז עם חבר כנסת מהקואליציה כך שיוכל להתאבל על אחותו ולא להגיע להצבעות בשעתו הקשה - אך הגיע להצבעה ובכך הפר את הקיזוז. ח"כ יריב לוין, יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, אמר: "זהו שפל שלא היה כדוגמתו. שימוש הכי ציני שיכול להיות באבל של אדם כדי לנסות לגנוב הצבעה. למרות כל התרגילים המבישים האלה, האופוזיציה תמשיך לפעול בנחישות כדי להפיל את הממשלה, וכמה שיותר מהר". יו"ר הליכוד בנימין נתניהו הוסיף: "בושה".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יצחק הלוי לצד יו"ר מפלגתו סער. "בליכוד משקרים", אמרו בתקווה חדשה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יצחק הלוי במליאה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר הציונות הדתית, כתב: "קואליציה של נוכלים ערלי לב. אחרי שביקשו וקיבלו קיזוז הומניטרי לח"כ יצחק הלוי שיושב שבעה על אחותו, הקואליציה הביאה אותו מהשבעה להצבעה עכשיו על חוק הפיצול כי אין לה רוב בגלל התנגדותו של אלי אבידר. פתאום נעלמה האנושיות, ובעיקר נעלמה ההגינות המינימלית ומשחקים מלוכלך. בושה וחרפה".
בקואליציה אמרו מנגד כי יצחק הלוי, עד לאחרונה ראש העיר אילת, הגיע הישר מההלוויה להצבעה לאחר שהאופוזיציה טענה שהוא מקוזז - אך בפועל לא קיזזה אותו וניסתה לדבריהם לגנוב את ההצבעה.
"בושה שח"כ יצחק הלוי צריך לחזור מבית העלמין להצבעות במליאה כי האופוזיציה הפרה את הקיזוז שלו. שום דבר לא קדוש בעיני האופוזיציה", צייץ בטוויטר ח"כ עידן רול מיש עתיד.
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו בכנסת: "בושה"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו עם יצחק הלוי
(צילום: ערוץ כנסת)
בקואליציה טענו כי סמוטריץ' ולוין משקרים, ואמרו כי יצחק הלוי קוזז עם ח"כ יואב בן צור מש"ס שבפועל ישב במליאה - ולכן לא הייתה ברירה אלא להביא את יצחק הלוי להצבעה במליאה. באופוזיציה אמרו מנגד כי גילה גמליאל לא הגיעה, והקיזוז הוחלף אליה. בקואליציה השיבו: "אין דבר כזה להזיז קיזוז. אם היא לא הגיעה, האופוזיציה הייתה צריכה להיות בחוסר".
מתקווה חדשה נמסר: "בליכוד משקרים - ח"כ יואב בן צור קוזז מול ח"כ יצחק הלוי עד סוף השבעה על אחותו שנפטרה היום. הדבר סוכם בין היתר בהלוויית אחותו של יצחק הלוי, בין בנצור לשר סער. משום מה בנצור הגיע להצביע, ואז טען הליכוד כי יש 'לנייד' את הקיזוז לגמליאל. קיזוז הוא לעולם שמי ואף פעם לא מתנייד. מצער שגם במצב כזה האופוזיציה בחרה לשבור את מילתה ולהתנהג בחוסר אנושיות".
לח"כ בן צור הייתה גרסה קצת שונה. מלשכתו נמסר: "בתיאום עם מרכז האופוזיציה סוכם כי תתקיים התקזזות בהצבעות עם ח"כ יצחק הלוי בשל האבל על פטירת אחותו. ההתקזזות בחוק יסוד: הכנסת סוכמה שתהיה מול ח"כ גמליאל ובשאר החוקים מול ח״כ בן צור. למרות הסיכום, גדעון סער וחבריו לקואליציה ביזו את כבודו ואמונתו של ח"כ הלוי והביאו אותו להצבעות תוך הפרת קיזוז ורמייה וחוסר התחשבות עם אבלו הכבד. אבדה הבושה".
הקרב הצמוד על כל קול נבע בין היתר מהחלטתו של ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו לא לתמוך באותה הצעה המאפשרת לארבעה חברי כנסת להתפלג מסיעתם אם אינם מהווים שליש ממנה. הבוקר קרא אבידר לא להביא את החוק להצבעה במליאת הכנסת. "החוק המדובר יכול להיקרא גם 'חוק העריקים' והוא עליית מדרגה ברף השחיתות הפוליטית בישראל", כתב אבידר. "הציבור בחר בנו כדי להביא שינוי ותיקון ולא כדי שנמשיך לעשות את אותם הדברים בדיוק, לא נאכזב אותו".
פורסם לראשונה: 22:20, 06.07.21