שידור חי מוועדת החוץ והביטחון (צילום: ערוץ כנסת)

צה"ל חשף בוועדת המשנה למשאבי אנוש בצה"ל של הכנסת כי בין השנים 2019 ל-2021 התגייסו כ-1,200 חרדים בשנה, מתוך כ-12 אלף מיועדים לגיוס. כלומר, מהנתונים שנחשפים הבוקר (רביעי), עולה כי רק 10% מהמתגייסים הפוטנציאליים גויסו במשך שלוש השנים האלה, שהן גם השנים האחרונות שהנתונים לגביהן סופיים. תת-אלוף אמיר ודמני, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח האדם באכ"א, הודה במהלך הדיון כי מתוך אותם מתגייסים "חרדים" - מאות חוזרים בשאלה. הצטרפו לשידור הישיר מהדיון בכנסת, שם חושף צה"ל את הנתונים.
אל הדיון הדחוף בוועדת המשנה שכינסה יושבת הראש, ראש אכ"א לשעבר ח"כ אורנה ברביבאי, לא הגיע אליו אף נבחר ציבור חרדי. מהנתונים שהוצגו עלה כי כ-63 אלף חרדים בגילאי 26-18 זוכים כיום למעמד מיוחד, אך הצבא אינו בודק אם מי שמצהיר ש"תורתו אמונתו" אכן לומד בישיבה. אלה שמצהירים כך, מחויבים ל-45 שעות לימוד שבועיות, אך הדבר לא נאכף. בין היתר עלה מהנתונים כי רוב המתגייסים החרדים הם בגילים 21-18. בשנים מאוחרות יותר המוטיבציה שלהם להתגייס פוחתת עוד יותר מהקיים, בין היתר בשל השיח שמתקיים על הורדת גיל הפטור משירות.
1 צפייה בגלריה
רק 10% מתגייסים. חרדים בלשכת הגיוס
רק 10% מתגייסים. חרדים בלשכת הגיוס
רק 10% מתגייסים. חרדים בלשכת הגיוס
(צילום: ירון ברנר)
לפי הנתונים, בשנה האחרונה בוטל המעמד המיוחד לכ-900 תלמידי ישיבה - בעיקר בגלל שיצאו לחו"ל, למרות ההגבלות שחלות עליהם. לעומת למידה בישיבות, דבר שעליו כאמור אין כל כך פיקוח, הנתונים על יציאה מהארץ נחשבים לנגישים יותר, בשל רישומי משרד הפנים. גם בין אותם מאות שמעמדם בוטל - רק כ-10% אכן התגייסו בפועל. כל השאר מצאו את דרכם להשתמט או לקבל פטור על רקע נפשי.
הצגת הנתונים בוועדת החוץ והביטחון מתקיים ברקע הדיונים על חוק החדש לפטור מגיוס. ההצעה, שעליה מוחים בכירים לשעבר ובהווה במערכת הביטחון, מעלה חשש בנוגע לשחיקה במודל צבא העם. הצעת החוק אמורה להוריד את גיל הפטור לחרדים מגיל 26, כפי שהוא מוגדר היום, לגיל 23-21. תא"ל ודמני מדגיש שוב ושוב לאורך הדיון שהצבא רואה חשיבות בהעלאת שיעור המתגייסים החרדים ובשימור מודל צבא העם.
עמדת הצבא היא שגיל הפטור לא צריך לרדת מתחת ל-23, וגם ודמני רמז לכך בדבריו. לתפיסת צה"ל, יש לדבוק במודל צבא העם ולעודד גיוס של כל המגזרים. בין היתר, צה"ל מתכוון להמשיך ולפתוח עוד מסלולים ייעודיים לגיוס חרדים. 88% מהחרדים שמתגייסים עושים זאת עד גיל 23, וכך הורדת גיל הפטור תוכל לעודד חרדים בגילי 26-23 להיכנס לשוק העבודה.
עם זאת, בצבא גם מודים בכישלון הניסיונות של השנים האחרונות להגדיל את כמות החרדים המתגייסים, שכפי שניתן לראות בנתונים שנחשפו היום בוועדה, נותרה נמוכה. מאז פקיעת התוקף של חוק הגיוס הקודם, אין יעדים או מכסות לגיוס חרדים, והמספרים נותרו יציבים אך זניחים בהתחשב גם בגידול הדמוגרפי התמידי של החרדים באוכלוסיה.
החרדים שכן משרתים, לרוב עושים זאת במסגרת המסלולים הייעודיים להם, כמו שח"ר או גדוד נצח יהודה. עם זאת, רבים במסלולים האלו הם לאו דווקא חרדים. בשנתיים האחרונות, צה"ל קלט גם כ-150 צעירות חרדיות, בעיקר בתפקידים טכנולוגיים, אך כאזרחיות עובדות צה"ל במשכורת מלאה - ולא כחיילות.