משמר החופים של דרום קוריאה הודיע היום (ג') כי עצר אזרח סיני שניסה להסתנן אל המדינה דרך הים, אחרי שהפליג מארצו על אופנוע ים, וצלח מסע של יותר מ-300 קילומטרים דרך הים הצהוב כשהוא מצויד בקסדה, משקפת ומצפן. לפי הדיווחים בסיאול, האיש שנעצר הוא פעיל זכויות האדם קוון פיונג, מתנגד של המשטר בסין שברח מארצו.
3 צפייה בגלריה
דרום קוריאה מתנגד משטר סיני ברח על סירת מנוע
דרום קוריאה מתנגד משטר סיני ברח על סירת מנוע
אופנוע הים שבו לפי הדיווחים הגיע קוונג לדרום קוריאה. ישב בכלא על "מעשי חתרנות"
(צילום: Korea Coast Guard / AFP)
לפי הדיווחים מדרום קוריאה, קוון הפליג ממחוז שנדונג, ובאופנוע הים שלו גרר חמש חביות דלק. תוך כדי הנסיעה הוא מילא את כלי השיט בדלק, ואת החביות הריקות השליך אל הגלים. כשאופנוע הים שלו נתקע ליד עיר הנמל אינצ'און הוא קרא לעזרה, וכשכוחות ההצלה הגיעו וזיהו את ניסיון ההסתננות הם עצרו אותו. דרום קוריאה מדגישה כי אין סימן לכך שמדובר במרגל.
פעיל זכויות האדם לי דאה-סאון, שמתגורר בדרום קוריאה, הוא שחשף היום כי פעיל זכויות האדם שנעצר הוא קוון בן ה-35. בעבר פרסם קוון ברשתות החברתיות תמונות הלועגות לנשיא סין שי ג'ינפינג, והוא נשלח לכלא בגין "מעשי חתרנות". לדברי לי, הוא נתון לרדיפה מצד השלטונות בבייג'ינג מאז 2016.
3 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין שי ג'ינפינג בטקס חתימה עם נשיא רוסיה פוטין ב קרמלין
נשיא סין שי ג'ינפינג. תמונות לעגניות ברשת
(צילום: Sputnik/Vladimir Astapkovich/Kremlin via REUTERS)
בשנים האחרונות החריף המשטר הסיני את הגבלות היציאה שהוא נוקט בנמלי התעופה שלו ובמעברי גבול אחרים כדי למנוע מפעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר לעזוב את שטח המדינה. העובדה שמדינות רבות בדרום-מזרח אסיה המקיימות יחסים הדוקים עם בייג'ינג אינן נותנות עוד מחסה לפליטים הבורחים מסין מקשה עוד יותר על מתנגדי משטר המחפשים מקלט. כך או כך, ניסיון בריחה באופנוע ים, למרחק של יותר מ-300 קילומטרים, הוא כנראה אחד הנועזים שנרשמו שם בעשורים האחרונים.
לפי הדיווחים מסיאול קוון שוקל כעת להגיש בקשה למקלט מדיני בדרום קוריאה או במדינה שלישית. לרעתו פועלת העובדה שסיאול נוהגת להעניק מקלט רק לפליטים מעטים בכל שנה.