לאחר לחץ של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, רשות האוכלוסין וההגירה ביצעה הלילה (בין שני לשלישי) שימועים ל-53 חשודים אריתריאים שהשתתפו בהפרות הסדר בדרום תל אביב ביום שבת. כך נודע ל-ynet. החשודים הועברו להליך מינהלי, שבמהלכו ישהו באופן זמני עד ארבעה ימים במתקן הכליאה "גבעון" ברמלה, ויופיעו בפני בית הדין למשמורת שייבחן את הארכת שהותם במתקן אחת לכמה חודשים.
2 צפייה בגלריה
שוטרים עם נשקים שלופים  בהפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
שוטרים עם נשקים שלופים  בהפגנת מחאה של מבקשי מקלט אריתראים
עשרות אריתריאים הועברו למעצר מינהלי בעקבות האירועים בדרום ת"א
(צילום: AP / Ohad Zwigenberg)
2 צפייה בגלריה
מעצר האזרח האריתראי
מעצר האזרח האריתראי
יותר מ-135 נפצעו במהומות, 53 נעצרו בהליך מינהלי. תיעוד מעצר של אחד החשודים
(צילום: דוברות המשטרה)
הרשויות גררו רגליים בנוגע לביצוע השימועים בימים שלאחר ההתפרעויות, שהותירו יותר מ-135 בני אדם פצועים, והמשטרה הייתה אמורה לבקש הבוקר מבית משפט השלום בתל אביב להאריך את מעצרם. אך במטרה למנוע את שחרורם, בן גביר כינס אתמול בלילה שיחת ועידה עם גורמים במשטרה, פרקליטות המדינה ורשות האוכלוסין וההגירה - ודרש מהם להאיץ את הטיפול בנושא ולקיים כבר במהלך הלילה שימועים לחשודים במטרה לכלוא אותם בהליך מינהלי של מעצר במשמורת.
בן גביר מסר בתגובה כי הוא "מודע לניסיונות של עורכי הדין מהסנגוריה להביא לשחרורם של מסתננים מתפרעים שהביאו מלחמה על רחובות תל אביב. אך לא בשביל זה קמה הסנגוריה הציבורית, ודאי כשהכסף יוצא ממשלם המיסים בישראל". לדבריו, "אני שמח שהצלחנו להוביל את רוב העצורים למסלול מינהלי, ומקווה שבבית הדין למשמורת, שם אמור להתקיים דיון, יתחשבו גם בתושבי תל אביב ואזרחי ישראל שמגיע להם לחיות בשלווה בשכונות שלהם".

עו"ד אריה שרעבי שמייצג את העצורים מסר כי "הם הועברו הלילה לכלא גבעון למעצר מינהלי, ועכשיו הביורוקרטיה חוגגת ואי אפשר לדעת עד מתי זה יימשך. הלקוחות שלי תומכי המשטר לא היו מעורבים בשום הפרת סדר אבל עד שתתברר חפותם הם יהיו בכלא ללא שחרור".
המוקד לפליטים ולמהגרים התייחס למעצרים, ואמר כי "קהילת מבקשי המקלט האריתריאית נותרה מבוהלת ומפוחדת מאימת זרועו הארוכה של השלטון הדיקטטורי, ומשטרת ישראל כושלת בהגנה הבסיסית עליה. המעבר של עצורי ההפגנה למעצר מינהלי-הגירתי ללא משפט הוא מחדל וביזיון של המשטרה". לדבריהם, "במקום למצות את הדין הפלילי ולהעמיד לדין את המתפרעים האלימים - המשטרה מודה בכישלון ומבקשת להעביר עצורים שאין נגדם ראיות מספקות למעצר מינהלי, שם לא תידרש שום הוכחה לכך שעברו על החוק.
"זה המשך ישיר של מדיניות ההתעלמות וההזנחה שישראל מקיימת כבר יותר מעשור כלפי מבקשי המקלט מאריתריאה", הוסיפו במוקד לפליטים ומהגרים. "המשטרה זלזלה באזהרות הקהילה לקראת האירוע, וכעת היא מרימה ידיים ומעבירה עצורים שאין נגדם ראיות מספקות למעצר מינהלי ללא משפט".
בתוך כך, המשטרה עצרה הלילה שמונה אריתריאים נוספים בדרום תל אביב בחשד למעורבות בקטטת רחוב אמש. בשל עומס החקירות הרב שנוצר במחוז תל אביב בתקופה האחרונה, מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי הורה לתגבר את המחוז בכ-20 חוקרים.
מוקד המהומות בדרום תל אביב אמור היה להיות פסטיבל שתכננה שגרירות אריתריאה בישראל לקיים באולם ברחוב יד חרוצים. האולם נפרץ על ידי מפגינים שמתנגדים למשטר האריתריאי, והם זרעו בו הרס רב ואף הציתו בו אש. הרקע להפגנה הוא התנגדותם של המפגינים - מתנגדי משטר - לקיום הפסטיבל של השגרירות הרשמית המייצגת את ארץ מוצאם. הפגנות דומות נערכו בחודש שעבר ברחבי העולם - וגם שם נרשמו עימותים קשים ופצועים רבים.