שר המודיעין אלעזר שטרן (יש עתיד) אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio לדוריה למפל ואודי סגל כי לא יתנגד לפסקת התגברות, בתנאי שהרוב הדרוש בהצבעה יעמוד על "לא פחות מ-70". הוא הוסיף כי "פסקת התגברות של 61 זה קטסטרופה".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
לא יתנגד לפסקת התגברות. שר המודיעין אלעזר שטרן
(צילום: ערוץ כנסת)
לנוכח תוצאות הבחירות העגומות עבור יש עתיד ומחנה המרכז-שמאל, מושמעת ביקורת רבה על מנהיגי המפלגות בגוש ועל ראש הממשלה יאיר לפיד על ההתנהלות במהלך הקמפיין. הערב, על רקע תחילת המשא ומתן הקואליציוני להרכבת ממשלה, יחלו להגיע נציגי המפלגות שנבחרו לכנסת לסבב התייעצויות והמלצות בבית הנשיא.
שר המודיעין אינו חושב שראש הממשלה היה צריך לנהוג אחרת במהלך קמפיין הבחירות: "הדבר העיקרי שאמרנו לפני הבחירות זה שנדאג שתהיה פה מדינה שהקיצוניות המפלגת והמסיתה היא לא חלק ממנה, ושאם נצטרך נהיה אופוזיציה אחראית ועניינית - נצביע עם הממשלה כשיהיו לה חוקים טובים".
יו"ר המפלגה שלך אמר שאין מצב להצטרף לממשלה. למה לא לאחד כוחות? "אני חושב שהנאום של ראש הממשלה לפיד היה מאוד ממלכתי. אני מקבל את זה שישראל מעל הכול, זה כן מה שמנחה אותנו. אבל נבחרה קואליציה קיצונית, דרך אגב בעיניי זה חלק מגידולי הפרא שלצערי הרב נתניהו גידל בתוך מערכת הבחירות וגם לפני זה - ואנחנו נבחרנו להילחם מהאופוזיציה. זאת משימה אומנם קשה ופחות נעימה מאשר להיות בתוך הממשלה, אבל זאת שליחות".
הוא הוסיף: "נלחמנו ונילחם על הערכים שלנו, לצערי הרב נתניהו משקף ערכים הפוכים ברובם. יש לו גם דברים טובים, ואפילו לא נעים להגיד אבל בקואליציה שלו נראה לי שהוא הולך להיות הסמן הליברלי השמאלני. הלכנו לבוחר לא רק על 'רק לא ביבי' או על גוש, כל מני מונחים שהדביקו לנו, הלכנו על מניעת הסתה, הלכנו על יהדות מקרבת שתהיה באמת של כולנו, הלכנו על מערכת המשפט. אתה שומע עכשיו עורכת דין מהמחנה של נתניהו שמדברת על לא לקיים פסיקות של בגץ, זה נשמע לי טירוף מערכות. אני מבין מה שאתם שואלים, הרי אתם תגידו לי 'דווקא לנוכח כל זה, אולי תלכו לקואליציה הזאת'. אני אומר - אנחנו לא שם".
2 צפייה בגלריה
ביג 3 בצלאל סמוטריץ איתמר בן גביר בנימין נתניהו ביבי שמחים
ביג 3 בצלאל סמוטריץ איתמר בן גביר בנימין נתניהו ביבי שמחים
השר שטרן: "קואליציה קיצונית. גידולי הפרא של נתניהו"
(צילום: מוטי קמחי, עמית שאבי, הדר יואביאן)
אתם תצביעו ותתמכו בחוקים שיבואו מהליכוד, מיהדות התורה? לא תהיה לכם משמעת אופוזיציונית או סיעתית? "נתמוך בחוקים טובים שישרתו את המדינה. הם (האופוזיציה בכנסת האחרונה) היו גוש נגד המדינה אז הם התנגדו לכל דבר שאנחנו הבאנו. אנחנו נהיה אופוזיציה אחראית, חוקים שהם טובים לאזרחי מדינת ישראל, לא לממשלה, אנחנו נצביע גם עם הממשלה הזאת הקשה מאוד שמתגבשת".
מה אתה אומר לכל האנשים שהצביעו יש עתיד? לכל האנשים שהצביעו מרצ ואין להם ייצוג בכנסת? "הייתה לנו הזדמנות ופספסנו, הפסדנו. אני יכול להאשים את מרב מיכאלי ובני גנץ אבל זה לא יעזור עכשיו. נילחם מתוך אמונה שאנחנו נחזור ונחזיר את השפיות. אני יודע מה הצענו לשתופות בגוש בזמן אמת, גם על חשבון חברי כנסת שלנו, גם על חשבון דחיקת אנשים מהרשימה שלנו כדי להבטיח להם מקומות. מה לעשות, בסוף יש אנשים שהם עקשנים או עקשניות, או אני צריך להגיד עקשניות ועקשנים, אז בטח אי אפשר להאשים את לפיד בזה שהוא לא שולט במישהו או במישהי שבאמת לא מצליח להביא גם 5 מנדטים".
קראת לפסקת ההתגברות "ריסוק מערכת המשפט". מדוע? אני חושב שלמערכת המשפט מותר לסדר גבולות שרוצים. אנחנו לא אמרנו שאנחנו בכלל נגד פסקת ההתגברות, אבל ברור לך שפסקת התגברות של 61, שכולם קואליציה - זה אומר שבג"ץ אין לו מה לעשות.
אז יש רוב שבו אתה בעד פסקת התגברות? "כן. את שואלת אותי ואם יהיה 75 או יהיה 70 - וארבעה או חמישה מהם יהיו מהאופוזיציה אז אני מקבל את זה. אבל להגיד 61 זה בדיחה, זה מרוקן את בג"ץ מכל הסמכויות שלו, מכל היכולות שלו, מכל הדאגה שלו למיעוט. אני לא שולל פסקת התגברות שתהיה משמעותית, שמחברת בין קואליציה לאופוזיציה - אבל אני חושב ש-61 זה קטסטרופה, זה פשוט מפרק את בג"ץ, וזה מה שהם רוצים לעשות. פסקת התגברות הגיונית - אנחנו נשקול את זה ולא בטוח שנהיה נגד, אבל זה לא יכול להיות פחות מ-70 לפחות, גם בגין אמר בדיוק את אותו הדבר".