בדרך לרפורמה? חברי הכנסת הצביעו היום (רביעי) בקריאה טרומית בעד הצעת החוק של חברת הכנסת שרן השכל להסדרת הקנאביס הרפואי. יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שהתנגד נחרצות למהלך עקב מה שמוגדר חשש להתפשטות הסמים בחברה הערבית, החליט לתמוך במהלך והסביר מעל דוכן הנאומים בערבית מדוע התנגד בפעם הקודמת לנוסח החוק של השכל, שעסק באי-הפללת צרכני קנאביס.
ההצעה, שתוחזר כעת לוועדת השרים לענייני חקיקה לפני העלאתה בקריאה ראשונה, עברה ברוב של 54 מול 42 ח"כים. לא כל חברי הכנסת נכחו במליאה, וכשעבאס הכריז בקולו שהוא בעד בהצבעה השמית - נשמעו מחיאות כפיים באולם. לאחר הקראת השמות ועוד לפני ההכרזה הרשמית על אישור החוק בטרומית, נרשמו חילופי צעקות בין חברי הכנסת.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
קיבלה את התמיכה. ח"כ השכל וח"כ עבאס
(צילום: עמית שאבי)
חברי אופוזיציה רבים נעדרו מהדיון - בהם גם חברי הליכוד - וח"כ דוד ביטן צעק על שותפיו למפלגה שנעדרו: "כל מי שלא נמצא כאן - ישלם על זה". ח"כ גילה גמליאל הייתה זו שהובילה את ההימנעות בליכוד. פרט אליה לא נכחו בהצבעה יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו (התקזז עם שר הביטחון בני גנץ) וחברי הכנסת יריב לוין (באבל על מות אמו), קרן ברק, אופיר אקוניס, אמיר אוחנה, יולי אדלשטיין, ניר ברקת, גלית דיסטל-אטבריאן, ישראל כץ, קטי שטרית ואורלי לוי-אבקסיס.
לפני ההצבעה אמרה ח"כ השכל: "הקנאביס הרפואי כבר מזמן אינו משמש רק לשיכוך כאב ובישראל כיום ישנם 102 אלף מטופלים בקנאביס רפואי, הסובלים כולם ממחלות קשות וחשוכות מרפא חלקן סופניות או מסכנות חיים".
שר הבריאות ניצן הורוביץ אמר: "הגיע הזמן לשחרר את העניין הזה שכבול יותר מדי שנים במגבלות בירוקרטיות מיותרות, וצריך לעשות כאן רפורמה אמיתית שתשחרר את השימוש בקנאביס ואני אומר את זה מעבר להצעת החוק ואני תומך בלגליזציה של קנאביס".
3 צפייה בגלריה
הצעת חוק במליאת הכנסת להסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות
הצעת חוק במליאת הכנסת להסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות
"תומך בלגליזציה של הקנאביס". השר הורוביץ
(צילום: דני שם טוב/דוברות הכנסת)
מנגד, ח"כ יואב קיש מהליכוד אמר: "החוק הזה מיותר ולא צריך אותו, וכולם יודעים שזה רק כדי שלשרן השכל כאילו יהיה הישג. את כל החוק הזה אני כבר העברתי במשרד הבריאות, היא לקחה את מה שאני כסגן שר הבריאות עשיתי. אין שום צורך בחוק הזה, הצורך היחיד זה לחזק את תקווה חדשה שלא עוברת את אחוז החסימה בסקרים".
גם ח"כ דודי אמסלם תקף את מפלגתו של גדעון סער: "תקווה חדשה קיבלו ערבויות מאדם שיש לו חברת קנאביס ולכן הם הכניסו את זה להסכמים הקואליציוניים. יש פה עסקת שוחד שלא הייתה כדוגמתה".
ח"כ השכל, לשעבר מהליכוד, אמרה בתגובה: "לחבריי בליכוד, איזה ביזיון שאתם מנסים לעשות פוליטיקה על חשבון החולים, ח"כ קיש, כל החולים יודעים שלא נעשה דבר. ח"כ אמסלם אני מתביישת, כאשר אנחנו ישבנו יחד כיסא ליד כיסא לא פעם דיברנו איך משמיצים פוליטיקאים ובמקום להיות ענייניים אנחנו מדברים על הנושאים האישיים ואתה פעם אחר פעם עולה לבמה הזו ומכפיש ומשקר. אני מתביישת לשמוע את הדברים האלה".
3 צפייה בגלריה
הצעת חוק במליאת הכנסת להסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות
הצעת חוק במליאת הכנסת להסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות
"יש פה עסקת שוחד שלא הייתה כדוגמתה". ח"כ אמסלם
(צילום: ערוץ כנסת )
לאחר ההצבעה כתב יו"ר סיעת העבודה רם שפע בטוויטר כי בהמשך יגיש הצעת חוק ללגליזציה מלאה של הקנאביס. "אחרי העברת התקציב אעלה את הצעת החוק שלי ללגליזציה מלאה שתשפיע על מיליוני ישראלים. כולנו, קואליציה ואופוזיציה ביחד, נוכל לעשות מהפכה בשוק הקנאביס", כתב.
החוק המדובר מציע להסדיר את שוק הקנאביס לשימוש למטרות רפואיות ולהתיר גידול, ייצור הפצה והחזקה של קנאביס, לצורך רפואי, בכפוף לרישיון שיינתן ממשרד הבריאות ולהוראות החוק המוצע. ההצעה קובעת כי ניפוק של תכשיר קנאביס ייעשה על ידי רוקח במתחם מורשה בכפוף למרשם שייתן רופא מומחה ואריזתו של התכשיר תכלול סימון של הרכיבים ושל ריכוז החומר הפעיל. כמו כן מוצע להעביר את האחריות על סל שירותי בריאות הנפש לגמילה מהתמכרויות לאחריות קופות החולים. כן מוצע לתקצב את ביצוע החוק המוצע בסכום שנתי של 50 מיליון שקלים חדשים, שיעוגנו בסעיף תקציבי נפרד.
בדברי ההסבר נכתב: "מטרתה של הצעת חוק זו לעגן בחקיקה מפורטת את השימוש והמסחר בקנאביס לצרכים רפואיים, ולהטמיע ברגולציה הקיימת תיקונים הכרחיים להקלת המצוקה הקשה הקיימת בתחום זה מזה למעלה משנתיים. מצוקה זו פוגעת אנושות הן בזמינות ואיכות הטיפול בקנאביס רפואי לנזקקים לו, והן בעסקים הסובלים מרגולציה משתנה תדיר, חסמים רבים ושוק לא יציב.
"הצעת חוק זו נועדה להעניק פתרון מקיף לכלל קשיי האסדרה החדשה, על ידי עיגונם בחקיקה של הקלות והסרת חסמים רגולטוריים על העוסקים בתחום – כמו גם השוואתה של תקינת השימוש בחומרי הדברות ותוצאות הבטיחות הנדרשות לזו המקובלת במדינות אירופה ובקנדה, אשר יובילו לירידת מחירו הסופי של הטיפול לחולה הנזקק לו – וזמינותו של טיפול איכותי ובטיחותי עבור אוכלוסיית החולים הזקוקים לה".
ח"כ השכל העלתה את הצעת חוק הקנאביס בהפתעה כבר ביולי השנה, אולם הוא נפל אז ברוב של 55 מול 52, בין היתר לאחר שחברי הכנסת של סיעת רע"מ הצביעו נגדו. חברים בקואליציה ניסו אז לשכנע את השכל לוותר על ההצבעה - אך היא התעקשה והעלתה אותו.