מדינות אירופה מודאגות מהזינוק במספר המהגרים שמנסים להסתנן מבלארוס לליטא – שער כניסה מבלארוס לאיחוד האירופי. האיחוד האירופי קורא כעת למדינות האיחוד לסייע לליטא להגביר את הפיקוח בגבול הבלארוסי, ולא להיכנע ללחץ הפוליטי שמפעל נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו.
לפי האיחוד האירופי, בחודשים האחרונים הסתננו לליטא 2,700 מהגרים, רובם מעיראק. דובר באיחוד אמר כי "חלק גדול" מאותם מהגרים לא-חוקיים לא עומדים בקריטריונים של בקשות המקלט.
5 צפייה בגלריה
גבול ליטא ו בלארוס
גבול ליטא ו בלארוס
עיראקים במחנה מהגרים בגבול ליטא-בלארוס
(צילום: AFP)
משמר הגבול הליטאי מסר כי בשלישי בלילה נעצרו 171 מהגרים לא-חוקיים שניסו להסתנן מבלארוס – המספר היומי הגבוה מתחילת השנה. לפי משמר הגבול, מספר המהגרים שנעצרו בניסיון לחצות את הגבול לליטא בשנת 2021 עומד כרגע על 3,027. ליטא מסרה שהמהגרים שנתפסו – כולם מעיראק – אמורים להישלח לאחד ממתקני המעצר הצפופים שבהם מוחזקים מהגרים לא-חוקיים.
ניסיונות ההסתננות מבלארוס לליטא, שחברה באיחוד האירופי, זינקו השנה בצורה דרמטית - מאז שהאיחוד החריף את הסנקציות נגד בלארוס. אירופה החליטה להעניש את מינסק בעקבות מערכת הבחירות באוגוסט, שבסופה הוכתר לוקשנקו – שמכונה "הרודן האחרון באירופה" – לכהונה שישית. האופוזיציה טענה שהשלטון זייף את תוצאות הבחירות ופתחה במחאה גדולה. משטר לוקשנקו דיכא את המחאה הזאת וסבטלנה טיחנובסקאיה – יריבתו של לוקשנקו בבחירות – נמלטה לליטא.
5 צפייה בגלריה
גבול ליטא ו בלארוס
גבול ליטא ו בלארוס
גדר הגבול בין המדינות
(צילום: AFP)
בתגובה לסנקציות אמר לוקשנקו שבלארוס כבר לא תעצור את מי שמנסה להסתנן משטחה לליטא השכנה. בבריסל הבינו שבלארוס מעלימה עין מכך שעיראקים רבים טסים אליה כדי לחצות את הגבול לליטא. הליטאים אף טוענים שמינסק עומדת מאחורי המהלך ומביאה את המהגרים בעצמה.
שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, האשים היום את בלארוס בסיוע למהגרים העיראקים שרוצים להסתנן לאיחוד האירופי. לדבריו המהגרים מגיעים בטיסה מבגדד, ומשדה התעופה במינסק הם ממשיכים באוטובוס לגבול ליטא. "זו התגובה הבלארוסית לסנקציות", אמר.
5 צפייה בגלריה
אלכסנדר לוקשנקו
אלכסנדר לוקשנקו
הנשיא הבלארוסי לוקשנקו. באיחוד האירופי מאמינים: "זו התגובה לסנקציות"
(צילום: AP)
בורל שוחח אתמול עם שר החוץ של עיראק, פואד חוסיין, ודרש הסברים מבגדד. "לצערנו, שוב משתמשים במהגרים בתור נשק", אמר שר החוץ של האיחוד האירופי. "הנושא הזה צריך להדאיג לא רק מדינה אחת שחברה באיחוד האירופי, אלא את האיחוד כולו. אנחנו סומכים על הסיוע של עיראק".
אילווה יוהנסון, נציבת האיחוד האירופי לענייני פנים, כתבה במכתב שנשלח לליטא ולשאר 26 המדינות החברות באיחוד כי "השימוש הבלתי מקובל בבני אדם למטרות פוליטיות חייב להיפסק". יוהנסון קראה למדינות האיחוד להירתם למאמץ לשמור על הגבול של ליטא עם בלארוס, וביקשה מהמדינות החברות באיחוד האירופי ליצור קשר עם ממשלת עיראק וללחוץ עליה להתערב בפרשה. בגדד התחייבה החודש לחקור את הנושא ולשתף פעולה עם מדינות האיחוד.