1 צפייה בגלריה
זירת התאונה בפתח תקווה
זירת התאונה בפתח תקווה
זירת התאונה שבה הנרג דניאל אהרון שלשום בפתח תקווה
(צילום: טל שחר)
מותו של דניאל אהרון בן ה-13 שלשום בעת שרכב על קורקינט חשמלי, שהחוק אוסר לבני פחות מ-16 להשתמש בו, המחיש כמה דלה האכיפה של חוקי התנועה נגד רוכבי הכלים הללו.
ב-2021 נרשמה ירידה בשיעור של 34% במספר הדוחות שקיבלו רוכבי קורקינטים חשמליים מהמשטרה, בזמן שבאותה שנה נרשמה עלייה של 25% במספר הנפגעים בתאונות הכלים החשמליים. לפי נתוני עמותת "אור ירוק", המבוססים על נתוני משטרת ישראל, חילקו בשנה שעברה השוטרים 10,529 דוחות לרוכבי הקורקינטים בערים הגדולות, לעומת 15,876 ב-2020. זאת בזמן שלפי נתוני מכון גרטנר בתל השומר אושפזו בשנה שעברה 1,364 איש שהיו מעורבים בתאונות קורקינטים ואופניים חשמליים, לעומת 1,088 ב-2020.

בשבע מתוך עשר הערים הגדולות ביותר שלגביהן יש נתונים נרשמה ירידה במספר הדוחות. תל אביב נמצאת במקום הראשון עם 10,471 דוחות ב-2021 (ירידה של 33%), ואחריה נמצאת חולון עם 858 דוחות (עלייה של 6% בהשוואה לשנת 2020). רמת גן מדורגת שלישת עם 701 דוחות (ירידה של 60%), בת ים רביעית עם 375 דוחות (ירידה של 50%) ובני ברק סוגרת את חמשת הערים המובילות בדוחות לרוכבי קורקינטים חשמליים עם 238 דוחות (עלייה של 31%).
ירידה במספר הדוחות נרשמה גם בגבעתיים (37%, שישית), ירושלים (60%, שמינית) ובלוד (3%, תשיעית). עליות נרשמו באשדוד (109%) ובחדרה (39%). כל זאת כאשר מספר הדוחות שניתנו לרוכבי אופניים חשמליים עלה ב-1.5%, ל-30,018.
"זוהי תוצאה ישירה של המחסור כוח האדם במשטרה - חסרים מאות שוטרים וחסרות מאות ניידות, והתוצאה היא כאוס ובלגן גדול בכבישים וברחובות", אומר המנכ"ל החדש של עמותת אור ירוק עו"ד יניב יעקב. "רוכבים רבים מרשים לעצמם לצפצף על חוקי התנועה בשל הנוכחות הדלילה של המשטרה. כאשר מוסיפים עוד ועוד כלים חשמליים חייבים להתאים את התשתית לכך, ובעיקר להוסיף שוטרים שיגבירו את הנוכחות וההרתעה וימנעו עבירות תנועה מסכנות חיים. רק שילוב כוחות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משטרת ישראל והרשויות המקומיות יכול להוביל לצמצום היקף הנפגעים, שנמצא בעליה מתמדת בעשור האחרון".

גורם משטרתי ייחס את הירידה במספר הדוחות להגברת האכיפה בידי הרשויות המקומיות, שחלקן הכשירו פקחים לאכיפה בתחום. "האכיפה נגד הכלים האלה, גם באמצעות שוטרים וגם באמצעות פקחים, מוגבלת בגלל היקף כוח האדם שנדרש ובגלל שהכלים עדיין אינם מצוידים בלוחית רישוי. לוחית הייתה מאפשר גם אכיפה מצולמת, באמצעות תיעוד של הרכב בזמן העבירה וזיהוי שלו באמצעות הלוחית. היא גם הייתה מפחיתה מאוד את התופעה של רכיבה מתחת לגיל 16".
יצוין כי הפקחים העירוניים עדיין לא קיבלו את מלוא הסמכויות שיש לשוטרים נגד הרוכבים. אלה יכולים למשל לתת דוחות רק לרוכבים על מדרכה, ולא למי שנוסעים תוך כדי שליחת מסרונים בנייד בשביל אופניים או בכביש. לפקחים העירוניים אין גם סמכות לתת דוחות לרוכבים ללא קסדות, שמועדים יותר לפציעות קשות במקרה של תאונה. בשנה שעברה אושרה בכנסת בקריאה טרומית הצעת חוק של ח"כ משה אשר (יהדות התורה) לחייב את הכלים החשמליים בלוחיות רישוי. שרת התחבורה מרב מיכאלי הודיעה כי המשרד תומך בהצעה ויקדם אותה, אולם טרם נרשמה התקדמות בחקיקה בנושא.