בעקבות המלצת ועדת סל המחירים להעלות את תעריף מעונות הסמל, שנחשפה ב-ynet, קיימו הבוקר (ראשון) ארגוני מעונות היום המפוקחים מסיבת עיתונאים שבה הודיעו כי "לא נוכל לפתוח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר". "ועדת המחירים הפקירה את ההורים והמטפלות. יש בעיית כוח אדם חריפה במדינה בכל ענף המטפלות-מחנכות", מסרו המארגנים. ynet העביר את הדברים בשידור ישיר.
בפתח מסיבת העיתונאים, הבהירה יו"ר נעמת חגית פאר: "התרענו הרבה מאוד זמן שאנחנו במצוקה ושלא נוכל להמשיך לתפעל את מעונות היום. צריך לשאול את ההורים מה קרה השנה שנסגרו כיתות אחת אחרי השנייה, צריך לשאול את עשרות אלפי ההורים שכל יום מקבלים הודעה על עוד מעון שנסגר, על עוד כיתה - כי נשארנו בלי כוח אדם - לכן לא נוכל לפתוח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר". לדבריה, "יש לזה פתרון. אני קוראת מכאן לשר האוצר, אני יודעת שהנושא קרוב לליבו - תגיע, תפתור את זה, אפשר לפתור את זה כאן ועכשיו".
5 צפייה בגלריה
  מסיבת עיתונאים של מעונות היום
  מסיבת עיתונאים של מעונות היום
"עם עבודת קודש לא גומרים את החודש". מסיבת העיתונאים
(צילום: חגי דקל)
5 צפייה בגלריה
חגית פאר במסיבת עיתונאים של מעונות היום
חגית פאר במסיבת עיתונאים של מעונות היום
"התרענו הרבה מאוד זמן". יו"ר נעמת חגית פאר
(צילום: חגי דקל)
יו"ר תנועת אמונה ליאורה מינקא אמרה כי "מעונות היום בקריסה. נסגרו השנה מאות כיתות, ב-1 בספטמבר עוד מאות כיתות ייסגרו - מה שאומר שלאלפי ילדים לא יהיה מקום במעונות היום, ולהורים שלהם לא תהיה אפשרות לצאת לעבודה".
היא הוסיפה: "הגיע הזמן לשלם שכר הראוי למחנכות ומטפלות במעונות היום. כל הזמן שומעים שאומרים להן 'אתן עושות עבודת קודש' - אבל עם עבודת קודש לא גומרים את החודש, ועם עבודת קודש מחנכים ילדים - אבל לא נותנים פתרון כלכלי ואמיתי למצוקה הקשה של מעונות היום. אנחנו קוראים דבר ראשון להשוות את שכר המטפלות לשכרן של הסייעות בגני העירייה - הפער עומד על 1,500 שקלים".
5 צפייה בגלריה
ליאורה מינקה במסיבת עיתונאים של מעונות היום
ליאורה מינקה במסיבת עיתונאים של מעונות היום
"מעונות היום בקריסה". יו"ר אמונה ליאורה מינקה
(צילום: חגי דקל )
לדבריה, "אנחנו המומים מכך שבסוף זה תמיד חוזר אל ההורים. מדברים על יוקר המחיה, ובסוף פוגעים באוכלוסייה שהיא במציאות מאוד מאתגרת וקשה. אני מבקשת שיהיה פה מבוגר אחראי - אנחנו קוראים לשר האוצר לתת פתרונות אמיתיים עוד לפני 1 בספטמבר. יש לנו ניירות ונתונים שאף אחד לא הכחיש, אף אחד לא אמר שהם לא מדויקים".
מנכ"לית ויצו מירה מינס התרעמה: "באמת צריך להסביר שילד לא נולד בגיל שלוש? הענף הזה פשוט מופקר. אנחנו דורשים העלאה של לפחות 20% ולהשוות את שכרן של המטפלות לפחות למה שמקבלות סייעות בגן העירוני. הן לא ראויות לפחות מזה". היא הוסיפה: "אנחנו קוראות לשר האוצר - נבוא בכל שעה. תגבש תוכנית שתוביל לפתרון שיבטיח בראש ובראשונה תנאי העסקה ראויים. זה יוביל לכך שיהיו מסגרות - ההורים יוכלו לצאת בראש שקט לעבודה". היא הדגישה: "כל ילד בגיל הרך חייב להיות במסגרת מפוקחת וממלכתית. הפתרון בידיך, קוראות לך לקחת אחריות".
5 צפייה בגלריה
מירה מינס
מירה מינס
"הענף הזה פשוט מופקר". מנכ"לית ויצו מירה מינס
(צילום: חגי דקל)
כאמור, המלצת הוועדה היא לייקר ב-120 עד 170 שקל בחודש את תעריפי מעונות היום לתינוקות עד גיל שנה במקרה שלא יוגדל תקן מספר המטפלות במעון. אם כן יוגדל התקן – צפויה עלייה של 500 עד 600 שקל בחודש, לצד התייקרות של כ-150 שקל בחודש במעונות לפעוטות בני שנה עד שלוש.
לפי דוח מבקר המדינה שפורסם בתחילת החודש, 27% מהפעוטות בישראל שוהים במעונות היום המפוקחים - כ-147,400. חלק גדול מהם מגיעים ממשפחות קשות יום, משפחות חד-הוריות ומשפחות שמתמודדות עם קשיים כלכליים, ועל כן זכאיות מהמדינה למחיר מפוקח. עבורם, העלאת מחיר המסגרות היא מכה קשה, בטח בתקופה כמו זו של העלאת מחירים.
לפי ההערכות, בעקבות משבר כוח האדם בתחום ועקב הקושי בגיוס מטפלות חדשות, הגדלת התקינה במעונות הסמל, שעמם נמנים המעונות של ויצו, נעמת, אמונה ועוד, צפויה להידחות לשנה הבאה. במקרה שתוגדל התקינה עוד השנה, צפויה התייקרות של כ-150 שקל בחודש גם במעונות לפעוטות בני שנה עד שלוש.
5 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
מתנגדת לייקור המחירים. שאשא ביטון
(צילום: יואב דודקביץ' )
ועדת המחירים לעדכון מחירי מעונות הסמל התכנסה לראשונה במאי האחרון, אחרי שלא התכנסה כדי לדון בעדכון המחירים מאז 2012. שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעה כי לא תאשר את המלצת הוועדה במקרה שלא תהיה התחייבות של משרד האוצר לסבסדה.
יש לציין כי מעונות היום המפוקחים מתמודדים גם ככה עם משבר חמור בכוח אדם. על פי נתוני פורום מעונות היום המפוקחים, בשנתיים האחרונות נסגרו עד כה לא פחות מ-122 כיתות מעון, חלקן במהלך שנת הלימודים. בקיץ הקרוב ייסגרו עוד 69 כיתות מעון. המשמעות: עד ל-1 בספטמבר יסגרו 191 כיתות ברחבי הארץ, וכ-5,000 ילדים ייוותרו ללא מסגרות מפוקחות.