הצטרפו למשדר הבוקר

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, ניצבה בליבו של ויכוח פוליטי-משפטי נפיץ במיוחד, שהביא אותה לקבל את אחת ההחלטות המשמעותיות ביותר מתחילת כהונתה. היועצת ניסתה להציג עמדה עקרונית נחרצת, בלי לגרום לעימות חזיתי עם הקואליציה הטרייה: אתמול היא הודיעה רשמית שלא תגן בבג"ץ על מינויו של אריה דרעי לשר, בעוד היא ציינה שבתיקון חוק היסוד המאפשר את המינוי - לא נעשה שימוש לרעה בסמכות הכנסת.
היועצת ביקשה דחייה שתאפשר לה להגיש תגובה מלאה, ובג"ץ אישר לה ארכה עד היום ב-13:00. בחוות הדעת יצוין שדרעי חצה את הרף שקבעה השופטת אסתר חיות ב-2015: חיות קבעה אז שמינויו לשר גבולי אך חוקי, שכן בזמנו חלפו יותר משבע שנים מהרגע שבו דרעי סיים לרצות את עונשו. כעת יוזכר, למעשה, שדרעי עבר את הגבול - הוא עדיין מצוי במתחם הפלילי, כיוון שנידון לעונש מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, שעדיין לא חלפו.
3 צפייה בגלריה
גלי בהרב מיארה
גלי בהרב מיארה
הודיעה שלא תגן בבג"ץ על מינויו לשר. בהרב-מיארה ודרעי
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה
ישיבת הממשלה
טען כי "אין מקום להתערבות של בית המשפט בחקיקת חוקי יסוד". נתניהו
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
לדעת היועצת, לא סביר שמורשע בפלילים העוסק בתקציבים כה גדולים וממונה על עובדים כה רבים יכהן כשר. ואולם, היועצת נמנעה מעימות עם הכנסת ועם יוזמת הקואליציה החדשה לתקן את חוק יסוד: הממשלה, כך שרק מאסר בפועל יכול למנוע את מינוי דרעי - תיקון שנועד לבסס את כשירותו להתמנות כשר. למרות שבהרב-מיארה סבורה שלמרות שמדובר בתיקון חפוז של חוק יסוד לצרכים פרסונליים ובשינוי של כללי המשחק תוך כדי תנועה, היא תטען שבתיקון חוק היסוד לא נעשה שימוש לרעה בסמכות הכנסת כרשות מכוננת.
היועצת נקטה בצעד חריג, כשהחליטה לאפשר לנתניהו ולדרעי להיעזר בייצוג משפטי נפרד בדיון מחר בבג"ץ. בעבר, למעט במקרים בודדים, היועצים המשפטיים לממשלה סירבו להעניק לשרים או לנבחרי ציבור את האפשרות לייצוג נפרד בפני בג"ץ, משום שהיועמ"ש הוא הפרשן המוסמך של החוק. עם זאת, בשל הרגישות המיוחדת של בג"ץ דרעי, התכנסותם של 11 שופטי עליון לדון בו וממשק הפסיקה עם הפוליטיקה, החליטה בהרב-מיארה לחרוג מהנוהג.
היא סבורה שבנושא כה נפיץ, לא ניתן למנוע מראש הממשלה ומראש מפלגה פוליטית גדולה להביע עמדתם, הגם שהיא חולקת עליה. היא מבינה שמדבר בנושא המצוי בליבת המחלוקת הפוליטית־משפטית, ומפגינה ביטחון עצמי וגישה שאינה לעומתית בכל מחיר.
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי: התפקידים וההסתבכויות
אריה דרעי: התפקידים וההסתבכויות
אריה דרעי: התפקידים וההסתבכויות
אתמול הגיש ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את תגובתו לעתירה. "אין מקום להתערבות תקדימית וחריגה של בית משפט בחקיקת חוקי יסוד", טען. עוד נכתב במסמך המפורט, שאורכו 34 עמודים: "ראש הממשלה רואה בדרעי עוגן של ניסיון, חוכמה ואחריות - וחשוב בעיניו שהוא ישמש כשר וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני בממשלתו, שם יוכל להשפיע מניסיונו וכישוריו הרבים". לדברי נתניהו, העובדה שדרעי הוא השר הוותיק בממשלה, שכיהן עוד בממשלתו של יצחק רבין ז"ל, היא טענה בעלת חשיבות עליונה.
נתניהו ציין בתגובתו כי מדובר ב"סוגיה פוליטית מובהקת", ולכן מטבעה היא אינה שפיטה. הוא טען כי אם ש"ס הייתה מסכימה להקים ממשלה עם סיעות האופוזיציה "סביר להניח שהן היו ממהרות להקים ממשלה כאשר השר דרעי היה מכהן בתפקידים לא פחות בכירים. הערכה זו משליכה אף היא על כך שמדובר בהחלטה סבירה". לדבריו, "השיקולים הציבוריים בצורך במינוי מובילים למסקנה כי מינויו של השר דרעי לכהונה בתור שר בממשלה, הינו מינוי סביר ונראה אף כי לא היה סביר לנהוג אחרת ודווקא לא יהיה זה סביר אם בית המשפט יחליף את שיקול דעת ראש הממשלה בשיקול דעתו שלו".
גם דרעי הגיב לעתירה באמצעות עורך דינו, נבות תל צור: "אין בעבירות המס בהן הורשע קלון. התיקון לחוק איננו פרסונלי". עוד נכתב כי דרעי "לא התבקש להתחייב כי יפרוש מהכנסת לצמיתות בשום שלב".