העציר המינהלי סלאח חמורי, שאמור היה להיות מגורש לצרפת אתמול, יישאר בישראל לפחות עד יום שלישי הקרוב. כך הודיעה עורכת הדין שלו. מעמד התושבות של חמורי, תושב כפר עקב שבמזרח ירושלים, בוטל בהחלטה של שרת הפנים איילת שקד. הצעד התאפשר הודות לאזרחות הצרפתית שמחזיק חמורי.
אביו של חמורי, חסן, אמר אתמול בשיחה עם ynet כי כל הניסיונות שלו לבטל את ההחלטה הישראלית עלו בתוהו. "מקומו של סלאח הוא כאן. הוא איש זכויות אדם שדואג לעמו ונלחם על זכויות עמו", טען האב.
1 צפייה בגלריה
סלאח חמורי
סלאח חמורי
סלאח חמורי
(צילום: AFP )
חמורי שוהה במעצר מינהלי בישראל מאז חודש מרץ בחשד שהיה חבר בחזית העממית והיווה סכנה לביטחון האזור. בעבר הוא הורשע בתכנון לרצוח את הרב עובדיה יוסף, שוחרר בעסקת שליט - וסירב להתנצל. אחרי ששוחרר בפעימה השנייה של עסקת שליט, היה חמורי נתון להגבלות מצד ישראל. בין היתר נמנע ממנו להיכנס ליהודה ושומרון, והוא הורחק מאשתו ומילדיו.
חמורי, עורך דין בוגר אוניברסיטת אל-קודס, ייצג בשנים האחרונות פלסטינים בבית המשפטי הצבאי בעופר מטעם ארגון א-דמיר להגנה על זכויות האסיר. א-דמיר הוא אחד מהארגונים ששר הביטחון בני גנץ הגדיר כארגוני טרור, הגדרה שלא התקבלה על-ידי הקהילה הבינלאומית. גנץ הדגיש בהחלטתו כי הארגון, כמו אחרים, פועל בשליחות החזית העממית, מסייע בגיוס כספים ולמעשה מהווה זרוע של ארגון הטרור.
"סלאח יועבר ישירות מבית הכלא לנמל התעופה - ומשם לצרפת. אין לו שום אופציה להילחם נגד ההחלטה לגירושו ושלילת התושבות שלו", סיפר האב. "פנינו לבג"ץ כדי לערער, אבל פסלו לנו את הערעור ואמרו שמדובר בביטחון המדינה. אנחנו ממשיכים לנסות להתנגד להחלטה כי מקומו של סלאח הוא כאן. הוא איש זכויות אדם שדואג לעמו ונלחם על זכויות עמו. שירותי הביטחון כאן לא מותירים לנו שום ברירות ומעמידים אותנו במצב לא הגיוני. אשתו וילדו גורשו לפני שש שנים לצרפת ואמרו שהם בהגדרה אנשי טרור ומסוכנים למדינה".
האב, שגר כיום בשכונת שייח ג'ראח במזרח ירושלים, הוסיף כי שמע כי בנו אמור להשתחרר מהמעצר המינהלי - אבל במקביל נודע לו כי יגורש. "ביום רביעי אחר הצהריים קיבלתי טלפון מאחד השוטרים במטה הכללי של המשטרה, ממנו התבשרתי על החלטת השחרור על תנאי לסלאח ביום ראשון. באותה שעה מנהל כלא הדרים פגש את סלאח והודיע לו על החלטת הגירוש לצרפת, וכי עליו להכין את עצמו לעזוב", אמר.
את הליך גירושו של חמורי הובילה שרת הפנים איילת שקד. המקרה שבו מגורש מהארץ אזרח ישראלי או תושב מזרח ירושלמי, הוא נדיר למדי. הבעיה המשפטית שמונעת גירוש מאסיבי היא היעדר אזרחות נוספת לרוב מוחלט של המעורבים בטרור ובכך, במקרה שיגורשו, הם נשארים נטולי כל אזרחות. מאחר שחמורי מחזיק גם באזרחות צרפתית, שיחקה העובדה לרעתו. ההחלטה על שלילת תושבותו של חמורי התקבלה לאחר הליך בירוקרטי שכלל המלצה של שב"כ, כמו גם הסכמה של שר המשפטים גדעון סער.
פורסם לראשונה: 23:57, 02.12.22