הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה היום (ב') דיון מיוחד על אודות מענה טיפולי וסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ב-7 באוקטובר ולאחריו. הדיון נפתח בפנייה של משפחות חטופים אל הח"כים: "שני הוריי נרצחו באותה שבת", אמרה מרב, אחות החטוף איתי סבירסקי, "הוא ראה את אמי נרצחת מול עיניו. צריך לדבר על הפיל שבחדר, מה שקרה לנשים. יש מצב שיש שם נשים בהיריון. עכשיו זה הזמן שעוד אפשר לקיים הפלות - אחר כך לא יהיה. נשים יצאו משם אובדניות".

יחי יהוד, אביהם של דולב וארבל (שגם בן זוגה אריאל קוניו) חטוף, אמר בדיון: "כשהנכדה שלי רון בת ה-4 לובשת את חולצת החטופים זאת זעקתה האילמת לשחרר את אביה ודודתה. בדם ליבי מבקש מכם תפעלו עם הלב והרגש. נשק יום הדין הוא בידיים של סינוואר, לא שלנו". יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה הגיבה לדבריו: "אתה משתף אותנו בתעצומות ליבך. להיות הורה לשלושה בשבי זה בלתי נתפס. אני מבטיחה לך שכל מי שיושבות כאן בוועדה זאת משימה עליונה מבחינתן".
לאחר דברי משפחות שכולות ומשפחות החטופים, הציגה ד"ר בלה גרשון, מנהלת במשרד הבריאות, את המענה הטיפולי במשרד: "אנחנו נותנים מענה לכל האנשים שסובלים מפוסט טראומה. יש חמישה מרכזי חוסן בעוטף. הקמנו מרכז חוסן ארצי כבר בשבוע הראשון למלחמה. למרכז החוסן הארצי יש מרכזיה שמקבלת את הפניות ומשדכים מטפלים המתאימים בהתאם למקום מגוריהם. כאשר מומחי הטראומה מזהים פגיעה מינית הם יודעים לייצר הפנייה מתאימה או יטפלו בעצמם".
יו"ר הוועדה דרשה מהמשרד להקים מענה ממוקד שמפנה לפתרונות. ד"ר גרשון התייחסה לכך: "ביצענו פנייה. פתחנו מרכזים לטראומה ויש תוכנית ל-16 מרכזים, ויש כבר ארבעה מרכזים פעילים". במהלך הדיון, ח"כ קארין אלהרר שאלה "כמה מטפלים עם הכשרה ספציפית נוספו למרכז הארצי?", גרשון השיבה: "במרכז החוסן הארצי אין מצוקת מטפלים. המרכזים מקבלים תוך 48 שעות לפגישה ראשונה בזום, עם מיטב אנשי המקצוע, ותוך שבוע מתחילים טיפול".
3 צפייה בגלריה
אריאל קוניו ארבל יהוד נעדרים
אריאל קוניו ארבל יהוד נעדרים
ארבל יהוד ואריאל קוניו שחטופים בעזה
3 צפייה בגלריה
 דיון מיוחד אודות מענה טיפולי וסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית באירועי השבעה באוקטובר, בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
 דיון מיוחד אודות מענה טיפולי וסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית באירועי השבעה באוקטובר, בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
"אונס הוא רצח של הנפש ואף אחד לא עונה אצלכם לטלפון". ח"כ בן ארי התקשרה למרכז החוסן בדיון
(צילום: ערוץ כנסת)
ח"כ מירב בן ארי התקשרה למספר של מרכז החוסן הארצי שהציגה ד"ר גרשון בדיון, והמתינה 12 וחצי דקות. כאשר שיחתה נענתה - ניתקו לדבריה את הטלפון. "אונס הוא רצח של הנפש ואף אחד לא עונה אצלכם לטלפון. תעשו פנייה אל מי שנפגעו. אתם צריכים ללכת אליהם ולדפוק להם בבית, או ללכת לבתי החולים". ח"כ אליהו דלל: "משרדי הממשלה צריכים ליזום ולא לחכות כי לא בטוח שיש את האומץ לפנות ולחייג".
ח"כ תמנו שטה אמרה שבעמדה המקצועית אין התערבות, אבל אין צורך במוקד שמחכים בו זמן כה ממושך. ד"ר זוהר סהר, מנהלת המחלקה לפגיעה מינית במשרד הבריאות אמרה: "התייעצנו עם מומחים לגבי פנייה ישירה בפגיעה מינית וההמלצה היא לא להנגיש זאת כנושא ייחודי אלא כחלק מנושא כללי. לא קיבלנו את שני מיליארד השקלים שהובטחו. יש מצוקה ויש קושי להרחיב את המענים. כל אישה או גבר שעברו פגיעה מינית יקבלו כל טיפול שמותאם להם או דרך מרכז החוסן, פסיכולוג או עובד סוציאלי כדי לתת את הטיפול הטוב ביותר".
בתגובה לכך, אמרה ח"כ אלהרר: "דיווחים על תקיפה מינית מתאפיינים בדיווח מאוחר. אנחנו רואים לאט-לאט שהדרישה למענים נפשיים גדלה, אז היינו מצפים שגם שיתוף הפעולה בין המשרדים והגופים יגדל. הייתי שמחה לשמוע על תוכנית עבודה משולבת. היינו רוצים שהמטפלים המקצוענים שבמקצוענים ייתנו לנפגעות ולנפגעים את המענה המותאם, בשביל זה צריך כספים. אני שומעת על מילארדים שעפים באוויר שעדיין לא הועברו, זה מחדל לכשעצמו. כשאין כסף - אין שירות".
ח"כ אפרת רייטן פנתה למשפחות החטופים: "אני שומעת את השאלות והמילים שאומרים 'לא לדבר' כדי לא להעלות את המחיר. אין מחיר לבת שלך או למי מהחטופים. צריך להציל את החיים של הבנות והילדים של כולנו. כולנו משפחה אחת, ככה אומרים לנו כל החיים. רק עסקה היא הפתרון. יש מעל 130 חטופים. ראיתי את תמונות בנותינו בשבי ואני לא יכולה להתרכז יותר בכלום. זה סיוט מתמשך לכולנו. אני דורשת שעכשיו יקרה משהו כדי שאפשר יהיה להציל מנפשן וגופן את מה שעוד אפשר".
3 צפייה בגלריה
 דיון מיוחד אודות מענה טיפולי וסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית באירועי השבעה באוקטובר, בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
 דיון מיוחד אודות מענה טיפולי וסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית באירועי השבעה באוקטובר, בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי
"נראה שאין תוכנית אב ותמונת מצב מספקת לכל הנושא". יו"ר הוועדה תמנו שטה
(צילום: ערוץ כנסת)
סלעית שחר הוכמן מנהלת תחום פגיעות בנפגעים מינית במשרד הרווחה: "אצלנו במשרד יש כ-80 מרכזי טיפול קטנים וגדולים. אנחנו לא פונים ורודפים אחרי מי שנפגעו פגיעה מינית". תמנו שטה תהתה לגבי התהליך: "הגיעה נפגעת לעו"סית, מה קורה הלאה?". הוכמן: "אנחנו מחכים לנפגעים ויודעים איך לטפל בהם. פונים אלינו במוקד 118 ששם יש עובדים סוציאליים. יש פנייה ישירה עם לינק שמגיע ישירות אלינו. ביטוח לאומי קיבל על עצמו לטפל ולממן את הפגיעה של מי שהיה במסיבה". תמנו שטה הקשתה: "מצד אחד את מציגה שיתוף פעולה עם משרד הבריאות וביטוח לאומי, אבל נראה שאין לכם תוכנית אב לכל הנושא". הוכמן: "הוספנו 32 מטפלים לכל מערך מרכזי הטיפול בפגיעות מיניות".
סא"ל יעל שפירא, מפקדת מרכז התמודדות ותמיכה בצה"ל: "מרכז מהו"ת נותן מענה מהיר וישיר לכל פונה שנחשף לפגיעה מינית בחשיפה ישירה או עקיפה. המרכז יודע לתת מענה אנונימי לחיילים ולחיילות ולתת זמן המתנה אפסי לטיפול בנפגעים סביב אירועי הלחימה ולספק מענה מיידי לכל פנייה שמגיעה למוקד שלנו, או דרך מפקדים או קב"נים וממונות היוהל"ם ביחידות. לאחר 7 באוקטובר יצאה הנחייה ליחידות לתדרך את החיילים שהיו במעגל חשיפה כלשהו לפגיעה כזו או אחרת על אפשרותו לפנות אלינו לקבלת סיוע".
יו"ר הוועדה תמנו שטה סיכמה את הדיון: "אנחנו יוצאות מהדיון בתחושה לא נוחה כי בעיקר הייתי מצפה ממשרדי הממשלה שישבו עם כלל הגורמים ויהיה מסלול ברור של טיפול ומעטפת. היעדר התכלול מייצר אווירה ביקורתית. בסוף אתם לא מצליחים לייצר תמונת מצב מספקת. אולי צריך פרויקטור לדבר הזה. אולי זה צריך לעבור להובלת משרד הרווחה. ממליצה שיהיה תכלול ותוכנית אב במצגת מאוד ברורה תוך זמן קצר. שנבין מה הפניות הקיימות וזמני ההמתנה. לא חושבת שיש פה בעיית תקציב. נקיים דיון מעקב בשבוע הבא".