בימים קשים אלו, מאז שהתחילה המלחמה במתקפה הברוטלית של חמאס על העוטף, מוצאים את עצמם הערבים אזרחי ישראל במצב קשה עד בלתי אפשרי. מעבר לעובדה שישנם קולות הקוראים נגדם, חלק מהמגזר מצא את מותו במתקפה של אותה השבת, 7 באוקטובר.
השייח כאמל ריאן תושב כפר ברא סיפר על הדילמה הקשה שבה נמצאים רבים בחברה הערבית. "אין שום ספק שהמצב הוא קשה ובמיוחד בחברה הערבית, שגילתה ומגלה את שיא האחריות ושמרה על איפוק מירבי", אמר. לדבריו, ערביי ישראל לא נגררו לפרובוקציות - על אף הסתה מצד גורמים קיצוניים בתוך החברה: "הם חפצים לגרור אותנו לעימות מיותר. ההתנהגות של ערביי ישראל מעידה על שפיות ובגרות מופתית, שמגלים גם מנהיגי הציבור הערבי הפוליטיים, הדתיים והחברתיים".
3 צפייה בגלריה
תושבי אום אל פחם מפגינים הזדהות עם עזה ומוחים נגד ישראל
תושבי אום אל פחם מפגינים הזדהות עם עזה ומוחים נגד ישראל
הפגנת הזדהות עם רצועת עזה, באום אל פחם
3 צפייה בגלריה
כאמל ריאן
כאמל ריאן
כאמל ריאן. "לא נגררים לפרובוקציות"
ראמי מחאמיד, תושב אום אל-פחם, סיפר על אי-הנוחות שהוא חווה מאז החלה הלחימה - וגילויי הגזענות כלפיו. "התחלנו לחיות במצב של חרדה. כבר ימים שלמים אני לא יכול לצאת למקום עבודתי בנתניה כי הייתי נתון ליחס גזעני, ואני חושש שיפגעו בי. למלחמה הזו יהיו השלכות שליליות עבורינו, האזרחים הערבים, שכן אנחנו נתונים ליחס פוגעני מצד הרשויות", סיפר.
עלא מסארווה מוואדי ערה הוסיף: "אני מבולבל כי המלחמה הזו הרסה את החיים החברתיים והכלכליים, ואם המצב יימשך ככה, לא יהיה לי כסף לקנות אוכל ושתייה. עבדתי בעבר בכמה מקומות עבודה, אבל אחרי המלחמה, אני עובד היום במקום אחד הכי בטוח. גם יחסי ערבים-יהודים הפכו מתוחים".

"לא שולל פיטורי עובדים"

בעל חנות מאזור המשולש הדרומי סיפר על ירידה משמעותית בהכנסות: "היו מספר רב של לקוחות יהודים שבאו לקנות אצלי מזון, ומאז המלחמה לא ראיתי אותם כלל. הייתי צריך לצמצם את שעות העבודה של העובדים כדי שאוכל לשלם שכרם בזמן, אני לא שולל פיטורי עובדים אם המצב הזה יימשך כמו שהוא. זה לא בידיים שלי".
צעיר מהצפון אמר: "המלחמה הורסת הכול, המצב מתיש. אני לא נגד נוכחות המשטרה בשטח, אבל היחס אלינו הוא אלים ולא במקום. גם מונעים מאיתנו להפגין נגד המלחמה, בטענה שהיא תומכת בחמאס, למרות שהמטרה היא לעצור את המלחמה, יש מדיניות של הסתה נגדנו, אפילו מטעם המשטרה".
3 צפייה בגלריה
תושבי אום אל פחם מפגינים הזדהות עם עזה ומוחים נגד ישראל
תושבי אום אל פחם מפגינים הזדהות עם עזה ומוחים נגד ישראל
מעצר מפגינים

תושב טייבה אמר כי "המשטרה לא תפחיד אותנו להביע את דעתנו. רוצים להפגין ולצעוק נגד המלחה הרצחנית. הממשלה הזו צריכה להפסיק את ההרג משני הצדדים כי אנחנו האזרחים משלמים את המחיר". מאות מתושבי אום אלפחם השתתפו הערב בהפגנת הזדהות עם עזה. הם צעקו "תפסיקו להרוג ילדים ונשים". כוחות שיטור רבים הגיעו למקום ופיזרו אותם ועצרו 5 משתתפים.