גם אמש (מוצאי שבת), שבוע שמיני ברציפות, רבבות ישראלים הפגינו בעשרות מוקדים ברחבי הארץ נגד המהפכה המשפטית. על פי ההערכות של מארגני המחאה, כ-160 אלף בני אדם נכחו בהפגנה המרכזית שנערכה בקפלן בתל אביב, לפני שמאות מהם פרצו מחסום משטרתי וירדו לנתיבי איילון, וכ-131 אלף הפגינו במוקדים אחרים בארץ, בהם ירושלים, חיפה ובאר שבע. אין אומדן משתתפים רשמי, אך ניכר שאל רוב המוקדים הגיעו הערב יותר מפגינים לעומת הערבים הקודמים. יפעת מוהר, מורה שהפגינה בירושלים: "מנסים להשתיק אותנו, לא ניכנע לזה". אליקים רובינשטיין, המשנה לנשיאת העליון בעבר שהפגין בירושלים, הביע חשש: "הממשלה תשלוט בבית המשפט העליון, בכנסת ובהליכי השפיטה".
"אני אזרחית גאה, ובאתי למחות על הבושה שמתרחשת לנו במדינה, ועל המחטף הזה. לא נשקוט על מה שקורה פה", סיפרה אראלה קוטלר משוהם, שהפגינה בתל אביב. "נבוא בכל יום, בכל שבוע, עד שיחזירו לנו את המדינה". נאור קרפולניק מרמת גן אמר: "זה מאבק סוציאליסטי. באתי לפה להיאבק במהפכה המשפטית. לממשלה לא אכפת מאיתנו, לא מעניינות אותה זכויות של נשים וערבים. באנו לדאוג שזה לא יעבור". הדר סגל (35) מתל אביב אמר: "אני נושם פוליטיקה כבר שנים, אבא היה זאב סגל, פרופסור למשפטים באוניברסיטת תל אביב. נתניהו מאוד לחוץ, ואנחנו נעשה אותו עוד יותר ויותר לחוץ. ביבי, רק התחלנו".

5 צפייה בגלריה
אליקים רובינשטיין
אליקים רובינשטיין
"הממשלה תשלוט בבית המשפט העליון". אליקים רובינשטיין, לשעבר המשנה לנשיאת בית המשפט העליון
(צילום: אלי מנדלבאום)
5 צפייה בגלריה
אדר סגל
אדר סגל
"נתניהו לחוץ". הדר סגל
(צילום: משי בן עמי)
"הגעתי לכאן כדי לחיות בדמוקרטיה, ואני לא רוצה לחיות בדיקטטורה", סיפר ד"ר ולאדי דבויריס, רופא שיניים מפתח תקווה שהפגין בתל אביב. "כאן בשביל ילדיי ומדינתי", אמרה נעמה לוסטינג-הלמן מכפר שמריהו.
"אנחנו מפגינים פה שישה שבועות. עברתי לכאן להיות אקדמאית, ואני בסוף חוששת שלא יהיו לי זכויות", אמרה שחר ענבר (25), סטודנטית תושבת באר שבע, שנכחה בהפגנה בעיר. "אני אופטימית בגלל האנשים שמגיעים הנה, אבל יש את הפחד הזה שלא עוזב. סבא שלי, בן 93, הגיע לפה. מרגש אותי לדעת שהעם שלנו רוצה שיהיה טוב יותר".
משה רענן (65) ממושב תלמי יוסף, שנכח גם הוא בהפגנה בבאר שבע, סיפר כי הוא מגיע מדי שבוע להפגנות. "פעם ראשונה בבאר שבע, הייתי בתל אביב ושער הנגב. אני פסימי, אבל הקול שלנו צריך להישמע. למרות זאת, אני יודע שנצליח לשנות. לא תהיה ברירה". דפנה ישועה-כץ, תושבת להבים שהגיעה להפגין, אמרה: "אומרים שבפריפריה אין מתנגדים. אנחנו פה כדי להראות שיש מי שמתנגד להשתלטות על הדמוקרטיה. המחאה בסוף תעזור כי אנחנו לא פראיירים. כל מה שטוב פה במדינה זה בגלל שאנחנו דמוקרטים וליברלים, וחייבים לשמור על זה. אין לנו קיום בלי זה".
מינה גבאי, תושבת באר שבע, סיפרה כי היא כבר שישה שבועות מוחה נגד המהפכה המשפטית: "כואב על האנשים שעושים מחטפים של חוקים דרקוניים ומטורפים, שעושים הכול כדי לפגוע בכל האזרחים". דניאל גרופשטיין מיכאלי אמר: "אני כאן בשביל הדמוקרטיה, שיהיה שוויון לכל מי שרוצה, לכל הקהילות, ושלא תהיה דיקטטורה".

5 צפייה בגלריה
אראלה קוטר
אראלה קוטר
"לא נשקוט על מה שקורה פה". אראלה קוטלר
(צילום: משי בן עמי)
5 צפייה בגלריה
יוסי סולומין
יוסי סולומין
"הייתי חייל במלחמת יום הכיפורים, והסכנה היום גדולה יותר". ויוסי סולומין
(צילום: אסף מגל)
5 צפייה בגלריה
אריאלה מונטג
אריאלה מונטג
"לא מאמינה למה שקורה פה". אריאלה מונטג
(צילום: אסף מגל)
בהפגנה שהתקיימה מול בית הנשיא בירושלים, נכחה יפעת מוהר, מורה בבית הספר "ליד"ה" בירושלים: "השבוע מורה שלימד אותי, אמיר קליג, שדיבר על ההפיכה המשפטית, זומן לשימוע. זה חלק מניסיון להשתיק אותנו, המורים והמורות. לא ניכנע לזה. יש לנו חובה מוסרית לחנך את התלמידים שלנו לדמוקרטיה, ולדבר על המציאות בחוץ".
אליקים רובינשטיין, המשנה לנשיאת העליון בדימוס, הפגין בירושלים: "אני מניח שאני עושה פה משהו שכולם מסכימים איתו, וזה התנגדות להפיכה השיפוטית הזו, שהמדינה תהיה עם רשות אחת ושהממשלה תשלוט בבית המשפט העליון, בכנסת ובהליכי השפיטה. לכל אדם נורמלי יש כאן פחד, השאלה איך מפחיתים אותו". יונתן גרינשטיין, שהפגין גם הוא בירושלים, אמר: "זה מאוד מפחיד, אבל או שהליכודניקים יבינו מה קורה, או שבית המשפט יפיל את זה. נראה לי שעצבנו את המפגינים יותר מדי".
גם בחיפה הפגינו בשבוע האחרון, שם התייצבו יותר מ-20 אלף מוחים. "אני מודאג, לא ישן בלילה ומרגיש נורא. הדרך היחידה היא לבוא לפה, וזה מעודד אותי", סיפר אילן שהרבני. "כל שבת אני כאן, לפני שבוע הייתי בירושלים וגם ביום שני. הייתי חייל במלחמת יום הכיפורים, ואני מרגיש שהסכנה היום הרבה יותר גדולה, כי לא מוכנים להגיע להידברות ולשמוע", אמר יוסי סולומין, שהפגין גם הוא בחיפה.
"אני בטראומה רצינית, לא מאמינה למה שקורה פה. המציאות עולה על כל דימיון", אמרה אריאל מונטג, שהפגינה בחיפה. "אעשה ככל שביכולתי הדלה כדי למוטט את הזוועה שאנחנו עוברים כאן, במטרה לימים טובים יותר. הפגנה פוליטית? רואים פה ימנים, שמאלנים, חילונים, דתיים. אנחנו דואגים לכל המדינה".
פורסם לראשונה: 23:44, 25.02.23