סיום המלחמה בעזה עדיין לא נראה באופק, אבל בממשלה ובקרב גורמים בימין קוראים ביום ה-114 של הקרבות לחזרה להתיישבות יהודית ברצועה: בבנייני האומה בירושלים נערך הערב (ראשון) "כנס הניצחון", שקרא להתיישב בחבל עזה ובצפון השומרון כתשובה לטבח 7 באוקטובר. שרים וחברי כנסת מהקואליציה שהשתתפו בכנס חתמו על "אמנת הניצחון וחידוש ההתיישבות בחבל עזה ובצפון השומרון". הכנס נערך על רקע דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך המלחמה שלפיהם מדובר ב"יעד לא ריאלי". ynet העביר את האירוע בשידור ישיר.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שרקד עם הנוכחים בעת הגעתו לכנס, סיפר בתחילת נאומו כי הוא ורעייתו עברו לפני 19 שנה להתגורר בגוש קטיף, אלא שאז הונף באולם שלט שעליו נכתב "רק טרנספר יביא שלום". כמה מהנוכחים החלו לצעוק "טרנספר", והשר בן גביר אמר בתגובה: "הם צודקים, לעודד מרצון שילכו מכאן". כמה סדרנים הורידו את השלט, ובן גביר אמר: "בריחה מביאה מלחמה. צריך לחזור הביתה ולשלוט על השטח וכן גם להציע פתרון לעידוד הגירה וחוק עונש מוות למחבלים".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "עם ישראל נמצא בצומת דרכים משמעותי וחשוב. אנחנו חייבים להחליט, האם אנחנו שוב בורחים חלילה מטרור ונותנים לחממה הרצחנית לשוב ולגדול לנו מעבר לגדר או שאנחנו מפיקים את הלקח, מיישבים את ארצנו לאורכה ורוחבה, שולטים בה, נלחמים בטרור ומביאים בעזרת השם ביטחון לכל מדינת ישראל. חטפתי מכות בכיתה ח' כשהתנגדנו לאיוולת הנוראה של הסכמי אוסלו, צעקנו בגרון ניחר 'אל תיתנו להם רובים' ולא הקשיבו לנו. זכיתי להיאבק נגד הגירוש מגוש קטיף וצפון השומרון, שילמתי על כך בחירות שלי".

"יש לנו הזדמנות להרחיב את ארץ ישראל"

שר התיירות חיים כץ מהליכוד השתתף גם הוא בכנס. "אני בן לשני הורים ששרדו את אושוויץ וקיבלו החלטה לעלות לארץ ישראל ולא לקנדה, לבוא ולבנות את הארץ", אמר השר כץ בנאומו. "הייתי שייך לקבוצה שנקראה 'המורדים' ונלחמה נגד הגירוש בגוש קטיף. עברנו את התהליך המבזה הזה, והיום אחרי 18 שנה יש לנו את ההזדמנות לקום ולבנות, ולחדש, ולהרחיב את ארץ ישראל. יחד ברוח ואמונה אנחנו נעשה את זה, כי בשבילנו זה משחק גמר, אין שידור חוזר ואין מקצה שיפורים".
שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף סיפר כי עם כניסתו לתפקיד הוא ביקר עם צוותו במוזיאון גוש קטיף. "הזדעזעתי לראות את המראות הקשים של הגירוש, ובפרט את הצעד שמדינת ישראל נקטה לגרש יהודים על לא עוול בכפם", אמר גולדקנופף. הוא הוסיף: "ויתור על חלקי ארץ ישראל, לא רק שאינו מביא ביטחון, אלא הוא גורם באופן ישיר לשפיכות דמים של יהודים. אתמוך בידי ממשלת ישראל לתקן את העוול הנורא ולשוב לגוש קטיף וחבל עזה, שהיו מקום יישוב יהודי מקדמת דנא".
ח"כ אריאל קלנר מהליכוד אמר: "בניגוד לפרדיגמת הנסיגות של אוסלו, התיישבות היא נכס ולא נטל. אין לצה"ל אפשרות לשלוט לאורך זמן על מרחבים גדולים בלי נוכחות אזרחית שמחזיקה חלקים ניכרים מהשטח. את ציר פילדלפי לא הצליחה ישראל להחזיק לאחר עקירת גוש קטיף - דבר שהפך את עזה למדינת טרור מחומשת ורצחנית. כשנבטל את חוק הגירוש וזאת רק שאלה של זמן, וכשילדים יהודים שוב ישחקו על אדמת גוש קטיף וברחובות עזה וצפון השומרון, אז יידעו אויבינו שניצחנו. אז יידע העולם שניצחנו, אז נדע אנחנו שניצחנו".
8 צפייה בגלריה
כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
"רק טרנספר יביא שלום"
(צילום: גלעד כהן)
8 צפייה בגלריה
איתמר בן-גביר ושלמה קרעי ב כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
איתמר בן-גביר ושלמה קרעי ב כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
בן גביר לצידם של ראש המועצה האזורית דגן והשר קרעי
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
8 צפייה בגלריה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
איתמר בן-גביר , שלמה קרעי כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
השרים אחרי שחתמו על האמנה
(צילום: גלעד כהן )
8 צפייה בגלריה
מפת התיישבות שהציגו בכנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
מפת התיישבות שהציגו בכנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
"מפת התיישבות חבל עזה" שהוצגה בכנס
(צילום: כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה)

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון שהובילה את הכנס עם תנועת נחלה בראשותה של דניאלה וייס, אמר באירוע: "התכנסנו כאן כדי להגיד לכל העולם - ארץ ישראל שלנו. באנו לכאן אחרי 2,000 שנה. בזמן קשה של מלחמה אנחנו אומרים חומש, גנים, כל גוש קטיף, אנחנו חוזרים. 30 שנה משכו אותנו באף בכוח לנסיגות. הפסדנו את חלקי הארץ שלנו האהובה. חטפנו את השואה הזאת והמלחמה הזאת. אנחנו אומרים: הסכם אוסלו מת, עם ישראל חי".
דגן אמר ל-ynet: "אנחנו קוראים כאן למדינת ישראל לעשות את הצעד היחיד שידבר בשפה מזרח תיכונית, לקחת את מה ששלנו ולהקים בו התיישבות. אדוני ראש הממשלה, שרים רבים כל כך מהממשלה שלך ניצבים כאן היום. תכנס את ממשלת ישראל ותחדש את ההתיישבות בגוש קטיף וצפון השומרון. נתחיל בצפון הרצועה קרוב לשדרות ונמשיך הלאה".
לכנס שבו נכחו יותר מאלף בני אדם הגיעו גם השרים יצחק וסרלאוף, יצחק גולדקנופף, עמיחי שיקלי, אורית סטרוק, עמיחי אליהו ושלמה קרעי, וכן חברי הכנסת ניסים ואטורי, צביקה פוגל, יצחק קרויזר, עמית הלוי, מיכל וולדיגר, משה סולומון ולימור סון הר-מלך. במהלך הכנס הוקרן הסרטון שהיווה ראיה נגד ישראל בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בהאג, ובו נראים חיילי צה"ל רוקדים ושרים "למחות את זרע עמלק" ו"אין בלתי מעורבים".
8 צפייה בגלריה
כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
הכנס בבנייני האומה
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
8 צפייה בגלריה
כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
כנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
8 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' שר האוצר בכנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
בצלאל סמוטריץ' שר האוצר בכנס לניצחון ישראל להתיישבות ברצועת עזה
השר סמוטריץ' בכנס
(צילום:רואים את הקולות)
שר התרבות והספורט מיקי זוהר, שלא נכח בכנס, אמר לפני קיומו: "אחרי 7 באוקטובר חווינו חוויה מאוד קשה ולמדנו על בשרנו מה קורה כשאנחנו רכים מול האויב, ולא יודעים מה המשמעות של יישוב הארץ ושמירה על ביטחון המדינה. אחרי מה שחווינו כבר כולם מבינים, הדרך שלנו לנצח כעם וכאומה זה באמצעות שמירה על ערכים ועקרונות שמתבטאים בהתיישבות ושמירה על הארץ, אין לנו ספק לאף אחד שמה שהיה עד עכשיו לא יכול להיות החל מהיום. כשהטרוריסטים יבינו שבתמורה למה שהם עושים אנחנו ניישב את הארץ הזו, הרבה מהם יסיקו מסקנות אחרות ממה שהם חשבו ב-7 באוקטובר".

"נזק לעסקה אפשרית, חוסר אחריות נורא"

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד אמר בתגובה לכנס: "הממשלה המזיקה בתולדות המדינה מגיעה הערב לשפל חדש. כנס ההתיישבות בעזה של מפלגת עוצמה יהודית, עם שרים רבים ממפלגת הליכוד, הוא חרפה על ראשו של נתניהו ושל מפלגה שהייתה פעם במרכז המחנה הלאומי ועכשיו נגררת חסרת ישע אחרי הקיצוניים. זה נזק בינלאומי, זה נזק לעסקה אפשרית, זה מסכן את לוחמי צה"ל, זה חוסר אחריות נורא. נתניהו לא כשיר, הממשלה הזו לא כשירה".
ממפלגת יש עתיד של לפיד נמסר: "הליכוד, שהיה קם בנאומיו של כהנא ויוצא מהמליאה, קם עכשיו לרקוד לצליליו הפוליטיים של ממשיך דרכו הקיצוני בכנס פוליטי ליישוב עזה. אבדה הדרך".
יו"ר מפלגת העבודה ח"כ מרב מיכאלי אמרה: "נתניהו הביא את הכהניזם מהשוליים המגונים להוביל את מדינת ישראל. ההסתה שהובילה לרצח רבין מאיימת עכשיו לחסל את מדינת ישראל".
8 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בישיבת הסיעה של יש עתיד בכנסת
יאיר לפיד בישיבת הסיעה של יש עתיד בכנסת
"אבדה הדרך". ח"כ לפיד
(צילום: עמית שאבי )
בסביבת ראש הממשלה נתניהו בחרו שלא להתייחס לכנס. גורמים בסביבתו אמרו כי נתניהו כבר התייחס לנושא במסיבות עיתונאים קודמות והבהיר שלא תהיה התיישבות בעזה. רוב שרי הליכוד סירבו להתייחס בשמם לאמירות שנשמעו בכנס.
גורם בליכוד שביקש להישאר בעילום שם אמר: "נתניהו יכול לקבל החלטה נחרצת בקבינט עם רוב ברור. הבעיה כאן זו התלות הפוליטית בסמוטריץ' ובן גביר. הממשלה צריכה לקבוע מדיניות ברורה לגבי מה לא יהיה בעזה. ברור שלא תהיה אחריות אזרחית ישראלית, ברור שלא יהיה הרעיון המגוחך של ממשל צבאי כמו שמבקש סמוטריץ' וברור שלא תהיה שם התיישבות ולא גירוש פלסטינים. עכשיו צריך להגיד מה כן".
גורם אחר בליכוד אמר כי "קיצונים יש בשני צידי המפה. גם בצד השמאלי סביב הדיון בהאג וגם בכנס הנוכחי".