דאעש אישר הערב (ד') את הדיווחים על מותו של מנהיג ארגון הטרור, אבו חוסיין אל-חוסייני אל-קוריישי, כשלושה חודשים אחרי שטורקיה הודיעה על חיסולו.
בסוף חודש אפריל הכריז נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי אל-קוריישי חוסל בסוריה, במסגרת מבצע של ארגון הביון הלאומי של טורקיה. ארדואן ציין שארגון המודיעין עקב אחרי אל-קוריישי במשך זמן רב. "נמשיך במאבקנו נגד ארגוני הטרור", הבהיר ארדואן, שחשף את חיסול מנהיג דאעש בעיצומו של קמפיין הבחירות שלו – בסופו נבחר לכהונה נוספת, אחרי ניצחון מרשים בסיבוב השני. הבחירות האחרונות נחשבו לדרמטיות במיוחד, ולמבחן הגדול של ארדואן מאז שעלה לשלטון.
3 צפייה בגלריה
 "נמשיך להיאבק בארגוני הטרור", הכריז ארדואן
 "נמשיך להיאבק בארגוני הטרור", הכריז ארדואן
"נמשיך להיאבק בארגוני הטרור", הכריז ארדואן
(צילום: Sean Gallup/gettyimages, AFP)
לפי הגרסה הטורקית, במסגרת המבצע הקיפו שירותי הביון הטורקיים אזור סמוך לעיר ג'ינדירס שנמצאת במחוז חלב בצפון-מערב סוריה. אחרי ההודעה הטורקית סיפרו תושבי האזור כי המבצע נגד אל-קוריישי התמקד בחווה נטושה ששימשה בעבר כבית ספר איסלאמי. אחד מהם העיד על עימותים ליליים שפרצו בקרבת העיר. לטענתו העימותים נמשכו כשעה, ובסופן נשמע פיצוץ עז.
בניגוד לגרסתו של ארדואן, בהודעת דאעש נאמר כי אל-קוריישי נהרג בעימותים בצפון-מערב סוריה עם הארגון הג'יהאדיסטי חיאת תחריר א-שאם, השלוחה של אל-קאעידה בסוריה. "הוא נהרג בעימות ישיר במחוז אידליב", מסר ארגון הטרור, מבלי לציין מתי אל-קוריישי נהרג. דובר דאעש אמר הערב כי אנשי חיאת תחריר א-שאם ניסו ללכוד את אל-קוריישי, אך הוא "נלחם בהם עד שמת מפצעיו".
3 צפייה בגלריה
דאעש ירד מגדולתו, אך ממשיך לבצע פיגועים בסוריה ועיראק
דאעש ירד מגדולתו, אך ממשיך לבצע פיגועים בסוריה ועיראק
דאעש ירד מגדולתו, אך ממשיך לבצע פיגועים בסוריה ועיראק
(צילום: AP)
אל-קוריישי הוכרז כמנהיגו של דאעש בסוף נובמבר 2022, בעת שארגון הטרור הודיע על חיסולו של מנהיגו הקודם, אבו אל-חסן אל-האשמי אל-קוריישי, קצת יותר מחצי שנה לאחר שהוכרז על מינויו. מדאעש נמסר אז כי הוא נהרג "בעודו נלחם נגד אויבי אללה". לא נמסר באלו נסיבות בדיוק מצא את מותו, אך מההודעה השתמע כי הוא נהרג בקרב כלשהו.
המנהיג שדאעש אישר כעת את הדיווחים על מותו היה השלישי שמכונה אל-קוריישי ועמד בראש דאעש. בפברואר אשתקד חוסל איברהים אל-האשמי אל-קוריישי בפשיטת כוח קומנדו אמריקני על כפר במחוז אידליב שבסוריה. אל-קוריישי שחוסל בפברואר בשנה שעברה היה אחיו של המנהיג המייסד של דאעש, אבו בכר אל-בגדדי, שבעצמו נהרג בפעולת חיסול אמריקנית ב-2019. השם אל-קוריישי מקשר את המנהיגים הללו לשבטו של נביא האיסלאם מוחמד: מצאצאיו של שבט זה אמורים לבוא כל החליפים, כלומר מנהיגי החליפות האיסלאמית שאותה מתיימר דאעש לייצג.
3 צפייה בגלריה
אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי
אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי
אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי, שחוסל בפשיטה אמריקנית
(צילום: AFP)
בהודעתו היום הכריז דאעש על המנהיג החדש של הארגון: אבו חפס אל-האשימי אל-קוריישי.
לטענת מפקדים בצבא האמריקני, דאעש עדיין מהווה איום משמעותי על האזור – למרות הפגיעה הדרמטית ביכולותיו. לשיא כוחו הגיע דאעש ב-2014, אז שלט על שליש מהשטח של סוריה ועיראק. למרות התבוסות שנחל בשתי המדינות, אנשיו ממשיכים לבצע שם פיגועים.