6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"יש תוכניות, צריכים שיתחילו את העשייה". נתניהו בישיבת הממשלה, אתמול
(צילום: EPA)
מספר הנרצחים בחברה הערבית עומד על מספר בלתי נתפס של 89 מתחילת השנה, כאשר רק ביממה האחרונה הצטרפו לסטטיסטיקה אחמד חאזם שריף מקלנסווה ועומר עואלי מאעבלין - בהפרש של שעות זה מזה. על רקע הנתונים העגומים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ייפגש אחר הצהריים (שני) עם כל חברי הכנסת מהסיעות הערביות כדי לדון במצב ובפתרונות האפשריים. עוד לפני הפגישה, סיעת רע"מ פנתה במכתב לנתניהו ובו דרשה להחליף את איתמר בן גביר בתור השר לביטחון לאומי: "צריך למנות שר מקצועי ולא פוליטי שיובל מדיניות חדשה ונכונה בתחום".
בפתח המכתב, הסיעה בראשות ח"כ מנסור עבאס הביעה "נכונות לשיתוף פעולה למען ביטחונם האישי של האזרחים הערבים שסובלים רבות ומשלמים בחיי יקיריהם מדי יום". לאחר מכן, הסיעה העלתה שורה של הצעות ודרישות מרה"מ, ובראשן - "להמשיך ביתר שאת מהמקום שבו הפסקנו בסוף 2022 והביא לירידה משמעותית בשיעורי הפשיעה והאלימות".
6 צפייה בגלריה
מנסור עבאס, בן גביר
מנסור עבאס, בן גביר
רע"מ במכתב לנתניהו: "צריך למנות שר מקצועי ולא פוליטי שיוביל מדיניות חדשה בתחום". עבאס ובן גביר
(צילום: מוטי קמחי, EPA)
עוד הציעו ברע"מ למנות פרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית, ולהקים "מועצה ציבורית, שרוב חבריה אזרחים ערבים, שתפעל ביחד עם הפרויקטור ‏לתת מענה לאתגרים השונים וליצור ממשק עבודה עם כל הגורמים הרלוונטיים למאבק בפשיעה". עוד הצעה שעלתה לסדר היום - העברת החלטת ממשלה "שתגדיר את הפשיעה והאלימות בחברה הערבית כמכת מדינה, ואת המאבק בה בראש סדר העדיפויות".
ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש-תע"ל), שתשתתף בפגישה, אמרה ל-ynet radio: "מעכשיו והלאה הנושא יימדד לפי מה שעושה ראש הממשלה".
הח"כית מחד"ש-תע"ל הסבירה את דבריה, וציינה כי היא "רוצה לשמוע שיש רצון פוליטי אמיתי שראש הממשלה יכנס לאירוע הזה וייקח על עצמו את האחריות לטפל בנושא. כולנו יודעים שנתניהו הכריז בשבוע שעבר שהוא יעמוד בראש וועדת שרים לטיפול ביוקר המחייה. לא שיש לי גם הרבה ציפיות בנושא הזה, אבל לפחות הוא לקח על עצמו את האחריות".
לדבריה, "אנחנו לא מדברים על וועדה שעכשיו תתחיל ללמוד ולבחון את הבעיה. היא כבר נבחנה. היו המלצות של ועדה שמינה בזמנו נתניהו ב-2019, ועליהן הממשלה הקודמת בנתה את תוכנית הפעולה. יש קווי עשייה ברורים". עם זאת, היא ציינה כי "יש תוכניות שהממשלה הזו הקפיאה חלק מהן, או התמהמהה בחלק אחר או לא מזרימה כסף לחלק השלישי. אנחנו צריכים קודם כל שיתחילו את העשייה. לא ייתכן שאין כתובת ברורה בתחום הזה".
6 צפייה בגלריה
זירת הירי בקלנסווה
זירת הירי בקלנסווה
"המספרים בלתי נתפסים". זירת הרצח בקלנסווה, אמש
6 צפייה בגלריה
עומר עואלי ואחמד חאזם שריף
עומר עואלי ואחמד חאזם שריף
עומר עואלי (מימין) ואחמד חאזם שריף. הצטרפו לסטטיסטיקה
תומא-סלימאן דיברה על הקושי שבו החברה הערבית נמצאת בעקבות האלימות והפשיעה: "המספרים בלתי נתפסים ואנחנו עוד לא מדברים על כל תוצאות הפשיעה שהן יותר עמוקות ולא נראות לעין בגלל שאי אפשר לספור גופות". הח"כית המשיכה ופירטה: "אני מדברת על כל נושא טרור הפרוטקשן וכניסת הפשיעה לפוליטיקה המקומית ולכלכלה המקומית דרך הרשויות המקומיות, השתלטות על כמה וכמה מוקדי כוח בתוך החברה. בדיון 40 חתימות שיזמנו במליאה הגשנו כתב אישום נגד ראש הממשלה על מה שקורה".
הדיון עליו תומא-סלימאן מדברת התקיים לפני שבוע, אז מספר הנרצחים עמד על 82. את הדיון שחייב את נוכחות ראש הממשלה וראש האופוזיציה יזמה חד"ש-תע"ל. נתניהו אמנם פתח את דבריו בהזמנת הח"כים הערבים לפגישה - אך אז הקדיש את יתר נאומו, במשך כחצי שעה, למתקפות על האופוזיציה והאדרת הישגי ממשלתו בנושאים שאינם קשורים לדיון.

למעשה, נתניהו התייחס במשך כדקה אחת בלבד לנושא האלימות בחברה הערבית. הוא אמר כי "אני מזמין את כל הח"כים של הסיעות הערביות אליי למשרד. זה לא תרגיל, זה בא מעומק הלב. אנחנו נצטרך לפעול בהרבה חזיתות, אני אצטרך את שיתוף הפעולה שלכם ואני מצפה לפגישה הזו". חברי הכנסת התרעמו על כך שנתניהו עסק בעניינים הפוליטיים ולא בסוגיית האלימות, ואחמד טיבי פנה אליו: "שמעת את הזעקה שלנו, די עם ההתנהגות הזאת. זה דיון על החברה הערבית. זה לא המקום להתנצחות על חשבון הדם שלנו". נתניהו השיב לו: "אל תטיף לי".
בריאיון ב-ynet radio, חברת הכנסת מחד"ש-תע"ל מתחה ביקורת לא רק על הממשלה, אלא גם על המשטרה: "תחנת המשטרה בכל כפר ובכל עיר ערבית עושה משהו אמיתי כדי להרתיע? אם אתה מתכנן רצח אז אתה יודע שבמקרה הכי טוב יש לך 80% הזדמנות לרצוח בלי שיגיעו אלייך או אפילו ינסו לעצור אותך. באיזו הרתעה מדובר?".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נואם במליאה
בנימין נתניהו נואם במליאה
ביקש שיתוף פעולה מהח"כים הערבים, ועבר לתקוף את האופוזיציה. נתניהו
(צילום: עמית שאבי )
6 צפייה בגלריה
 מליאת הכנסת
 מליאת הכנסת
"תחנות המשטרה בערים ובכפרים הערביים עושות משהו אמיתי כדי להרתיע?" ח"כ תומא-סלימאן בדיון בשבוע שעבר
אמש כאמור נורה למוות אחמד חאזם שריף בקלנסווה. בסרטון שצולם נראים שני חמושים יורים עשרות כדורים לעבר הנרצח שישב ברכב, כמה עשרות מטרים מנקודת משטרה. מדובר ברצח השני השנה ביישוב. שעות לאחר מכן, במהלך הלילה, נורה למוות עומר עואלי בן ה-21, כשהיה במספרה ביישוב אעבלין שבגליל התחתון - שבוע לפני חתונת אחיו.
תושבים מאעבלין סיפרו כי "רק בשבועיים האחרונים נפגעו מספר אנשים - אחד בתוך בית עסק ושניים בכניסה לביתם, אחרים ישבו בחצר הבתים ולצערנו כולם שותקים. לא ראינו אפילו גינוי מאף אחראי. הכתובת הייתה על הקיר".