נשיא ארה"ב ג'ו ביידן תקף אמש (שישי) את הראפר קניה ווסט שהשמיע השבוע אמירות תמיכה בהיטלר ובנאצים, בהן קרא "להפסיק להשמיץ אותם". בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב הנשיא ביידן, בעודו פונה גם להנהגה הפוליטית בארה"ב: "אני רוצה להבהיר כמה דברים. השואה קרתה, היטלר היה דמות שטנית. במקום לתת לאנטישמיות במה, המנהיגים הפוליטיים צריכים לזעוק נגדה ולדחות אותה - בכל מקום שבו היא מתחבאת. שתיקה היא שותפות לפשע".
3 צפייה בגלריה
קניה ווסט וג'ו ביידן
קניה ווסט וג'ו ביידן
(צילום: MCT, AP)
דבריו של הנשיא האמריקני מגיעים אחרי הסערה שעורר קניה ווסט השבוע, ואחרי שבשבוע שעבר התארח הראפר אצל הנשיא לשעבר דונלד טראמפ יחד עם פעיל הימין הקיצוני ניק פואנטס, שהשמיע בעבר גם הוא שלל אמירות אנטישמיות והכחיש את השואה. ווסט התארח בפודקאסט של המנחה השנוי במחלוקת וחובב הקונספירציות אלכס ג'ונס יחד עם פואנטס, וכשמסכת בד שחורה מכסה את כל פניו, אמר שהוא לא חושב שהתגובות לאמירות קשות שלו בעבר היו מוצדקות.
"העונש לא תואם את הפשע", אמר ווסט. ג'ונס הסכים ואמר לו: "נכון, אתה לא היטלר, אתה לא נאצי ולא מגיע לך שיקראו לך ככה". ווסט השיב: "ובכן, אני מוצא דברים טובים גם בהיטלר. אני אוהב את כולם, לכל אדם יש ערך כלשהו שהוא הביא איתו, במיוחד להיטלר. היהודים לא יגידו לי 'אתה יכול לאהוב אותנו ויכול לאהוב את מה שאנחנו עושים לך עם החוזים, ואתה יכול לאהוב את מה שאנחנו עושים עם הפורנוגרפיה, אבל האיש (היטלר) המציא את הכביש המהיר והמציא את המיקרופון שבו אני משתמש כמוזיקאי. אתה לא יכול להגיד בקול רם שהאיש הזה לא עשה אי פעם משהו טוב'. אני סיימתי את זה".
המנחה ג'ונס ניסה בהמשך לגנות את הנאצים, אבל ווסט המשיך לדבר בזכותם: "הם עשו גם דברים טובים, אנחנו צריכים להפסיק להשמיץ את הנאצים. אני מחבב את היטלר". ווסט גם השווה את עצמו ליהודים בשואה ואמר: "יש יהודים שמחביאים אותי כרגע מתחת למרצפות. זה כמו גרסה הפוכה של השואה".
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מודיע על ריצה לנשיאות ארה"ב ב-2024
דונלד טראמפ מודיע על ריצה לנשיאות ארה"ב ב-2024
טראמפ. אירח בשבוע שעבר באחוזתו את ווסט ואת מכחיש השואה ניק פואנטס
(צילום: AP)
בהמשך הוציא ווסט בקבוק של שוקו יו-הו, כינה אותו ביבי נתניהו והוציא רשת על מקל שאותה דובב בקול גבוה: "אני ראש המוסד, אני הולך להרוג אתכם ולקחת מכם את ילדיכם. אנחנו שולטים בספרי ההיסטוריה ובבנקים ואנחנו תמיד הורגים אנשים".
לווסט שרשרת ארוכה של התבטאויות אנטישמיות בחודשים האחרונים, ובגללן הוא הפך מנודה בהוליווד. כל המותגים שאיתם עבד הודיעו על סיום ההתקשרות איתו, והמוזיקה שלו הוסרה מפלטפורמות דיגיטליות שונות.
לגינויים נגד דברי ווסט הצטרפה גם דבורה ליפשטאדט, מתאמת הממשל האמריקני למאבק באנטישמיות. "אני מודאגת מאוד מהעלייה בשיח האנטישמי הבוטה של אישים מסוימים בארצות הברית ומודאגת יותר ויותר מהנורמליזציה בשיח ברשתות החברתיות ובמקומות אחרים. מספיק זה מספיק", אמרה.
הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהכריז כי יתמודד לנשיאות ב-2024, אירח באחזותו הפרטית מאר א-לאגו בשבוע שעבר את ווסט יחד עם ניק פואנטס. טראמפ אישר את הדיווחים על המפגש שהתקיים ביום שלישי האחרון, אבל טען כי כלל לא הכיר את פואנטס.
3 צפייה בגלריה
דייוויד פרידמן
דייוויד פרידמן
דייוויד פרידמן. תקף את טראמפ אחרי הביקור של ווסט ופואנטס
(צילום: רויטרס)
גורם המעורה בפרטי המפגש סיפר ל"ניו יורק טיימס" כי בסעודה משותפת, פואנטס תיאר עצמו כחלק מבסיס התמיכה שלו. טראמפ ציין מצדו כי יועציו דוחקים בו להיצמד בעצרות הפוליטיות שלו לנאומיו הכתובים, ומבקשים שיימנע מהדיבור החופשי והלא-מתוכנן שלו, שבו הוא נוהג לעיתים להשמיע אמירות פרובוקטיביות. פואנטס השיב לו, כך לפי הדיווח, שהתומכים מעדיפים לשמוע את אותן אמירות חופשיות, וטראמפ בתגובה הכריז בפני משתתפי הסעודה כי פואנטס הוא איש כלבבו: "הוא מבין אותי", אמר להם. קניה ווסט אמר לאחר המפגש כי טראמפ "התרשם מאוד" מפואנטס.
המפגש של טראמפ עם פואנטס, שכאמור השמיע אמירות מכחישות שואה - גם השבוע - עורר זעם מצד כמה בעלי ברית של טראמפ במפלגה הרפובליקנית. בין אותם בעלי ברית נמנה גם דייוויד פרידמן, מי ששימש כשגריר ארה"ב בישראל תחת טראמפ: "לחברי הקרוב דונלד טראמפ, אתה טוב יותר מזה", כתב פרידמן בטוויטר. "ביקור חברתי מאנטישמי כמו קניה ווסט וחלאת אדם כמו ניק פואנטס הוא דבר בלתי מתקבל על הדעת. אני דוחק בך לזרוק את הבטלנים הללו החוצה, להתנער מהם ולהשליך אותם לפח הזבל של ההיסטוריה, לשם הם שייכים".
פורסם לראשונה: 20:13, 02.12.22