הילה פלג, צעירה בת 21 מאשדוד, תכננה לעלות על אוטובוס שעובר בעיר ביום רביעי האחרון בשעות הבוקר. לתשובה שלה זכתה מנהג האוטובוס של חברת אפיקים - היא לא ציפתה: באותו יום, הוא מיועד לגברים חרדים בלבד. וגם בירושלים: בתה של איריס מאשדוד עלתה לאוטובוס מופרד וספגה צעקות.
"הייתי בדרך לפגישת עבודה שנמצאת באזור ג' באשדוד - שכונה חרדית. לפי המוביט, ראיתי שאני צריכה לעלות על קו 86, קו שבחיים לא עליתי עליו לפני כן. הקו עמד לצאת מהתחנה הראשונה שלו, ליד החוף הדתי (בהפרדה - רג"ש) באשדוד. באתי לעלות לאוטובוס, דפקתי לו על הדלת והוא אמר לי 'לא'. שאני לא יכולה, כי אני אישה וזה קו 'רק לגברים חרדים'", סיפרה.
3 צפייה בגלריה
הילה פלג
הילה פלג
הילה פלג
(באדיבות המצולמת)
בתיעוד מהאוטובוס, נשמע הנהג מסביר לפלג: "היום זה בנים, מחר זה בנות. האוטובוס הזה מיועד לחוף הנפרד, זה של החרדים. זה גברים חרדים, הם יעשו לך מוות. אני לא יכול להעלות אותך".
פלג סיפרה שהבהירה לנהג שמדובר בקו של תחבורה ציבורית, שמיועדת לכולם. "מתברר שזה דבר ידוע באשדוד, נורמה חברתית. אחר כך ביררתי בעבודה ואמרו לי 'כן, זה ידוע שהקו הזה של חרדים'. בדקתי באתר של החברה, ולא היה כתוב שום דבר על הפרדה מגדרית בקו הזה", היא אמרה.
3 צפייה בגלריה
אוטובוס של חברת אפיקים. "מתברר שזה ידוע באשדוד"
אוטובוס של חברת אפיקים. "מתברר שזה ידוע באשדוד"
אוטובוס של חברת אפיקים. "מתברר שזה ידוע באשדוד"
(צילום: Roman Yanushevsky / shutterstock)
היא ציינה שבעקבות הסירוב של הנהג להעלות אותה, היא נאלצה להשתמש בקו אחר - שהוריד אותה במרחק 20 דקות הליכה מהיעד. "איחרתי בחצי שעה", סיפרה. "בעבודה אמרו שזה מבאס, אבל הבינו. אני התבאסתי מאוד כי איבדתי חצי שעה של פגישה. רעדתי מעצבים, הייתי מתוסכלת".
במקרה אחר שקרה לה ביום שני האחרון, באותה אשדוד, נאלצה פלג להישאר לעמוד - כי גבר חרדי סירב לאפשר לה לשבת לידו, לדבריה. "האוטובוס היה מלא, ואז קמו שתי בנות מהמושבים מקדימה - שהיו צמודים אחד לשני. גבר חרדי ואני עמדנו. באתי להתיישב, הגבר רץ והתיישב וכשבאתי להתיישב ליד הוא הניח את כף היד הפתוחה שלו על המושב ליד ולא נתן לי להתיישב. זה חרפן אותי", היא אמרה. "לא נראה לי שזה אמור לשנות משהו, אבל למען הסר ספק - באותו היום הייתי בלבוש צנוע ולא חשוף בשום צורה".
סמנכ"ל אלקטרה אפיקים שי מלכה מסר בתגובה: "מדובר בקו שירות לכלל הציבור ועל כן אנו רואים זאת בחומרה רבה ומגנים את אמירת הנהג בכל תוקף. הנהגים עוברים תדרוכים בנושא בדרך קבע, שבהם אנו מתדרכים להימנע מחיכוך כלשהו עם הנוסעים. עם קבלת הסרטון, הושעה הנהג מעבודתו עד לבירור הנושא בימים הקרובים".
3 צפייה בגלריה
הכרטיס שרכשה בתה בת ה-17 של איריס עמית להופעה של עילי בוטנר
הכרטיס שרכשה בתה בת ה-17 של איריס עמית להופעה של עילי בוטנר
הכרטיס להופעה שהזמינו הנערים

ילדיה של איריס ספגו צעקות באוטובוס: "בלי אייפון כאן!"

איריס אמית (50), אמא לשלושה ילדים מאשדוד שמלווה ומוציאה קבוצות מסעות נשים לאפריקה, סיפרה שבתה ושני חבריה תכננו לנסוע באוטובוס להופעה בחוצות היוצר בירושלים. "תדרכתי אותם להיות ערניים ולשים לב מתי האוטובוס האחרון יוצא, אבל לא עלה בדעתי להכין את בתי לקראת מה שבאמת קרה".
בעודם עולים לאותו אוטובוס מאשדוד לכיוון ירושלים, סיפרה, הנהג אמר להם: "אני לא בטוח שכדאי לכם לעלות". הילדים, שהיו בלחץ של זמן, עלו לאוטובוס שבמהרה הבינו שמופרד בין נשים לגברים. "תוך כדי תנועה לתוך האוטובוס צעקו לעברם: אישה! אישה! בלי אייפון כאן! אדם אחד אף כיסה את העיניים, וילד הסתיר את ראשו בחזה של אביו. אישה אחרת דחה בהן להתקדם לחלק האחורי של האוטובוס ולכסות את עצמן. הם חשו שכל הרחש היה סביבם, כשכל מה שהם ביקשו הוא להגיע להופעה".