סוכנות הפליטים של האו"ם הודיעה היום (שני) שיותר מ-100 בני אדם נהרגו בימים האחרונים בעימותים בחבל דרפור בסודן. בחודשים האחרונים נהרגו מאות אנשים בסכסוכים בין השבטים המוסלמיים בחבל דרפור - בין השבטים הערביים לאלה שמגדירים את עצמם כאפריקניים.
4 צפייה בגלריה
מחנה עקורים בדרפור, ארכיון
מחנה עקורים בדרפור, ארכיון
מחנה עקורים בדרפור, ארכיון
(צילום: AFP PHOTO, HO, UNAMID)
גל העימותים האחרון פרץ בשבוע שעבר, בין השבט הערבי ריזאיקאת לשבט גימיר שאינו ערבי. העימותים היו במחוז קולבוס, 160 ק"מ מהעיר אל ג'ניינה - הבירה של מערב דרפור. הם החלו בעקבות סכסוך על אדמות בין שני אנשים משני השבטים. הסכסוך גלש לעימותים קשים ונרחבים. לפי האו"ם מיליציות ערביות מקומיות תקפו כפרים רבים באזור, וגרמו לאלפים לברוח מבתיהם.
4 צפייה בגלריה
ארכיון: פליטים שברחו מבתיהם בדרפור
ארכיון: פליטים שברחו מבתיהם בדרפור
ארכיון: פליטים שברחו מבתיהם בדרפור
(צילום: אמנסטי אינטנשיונל)
מנהיג בשבט גימיר אמר כי "הלחימה גבתה עד כה את חייהם של 117 בני אדם, ו-17 כפרים נשרפו". לדבריו רוב ההרוגים הם משבט גימיר. הוא ציין שרבים מבני השבט נעדרים ושהעימותים נמשכים. לא ברור כמה נהרגו בקרב חברי השבט הערבי.
גל האלימות מדגיש את המתיחות הביטחונית הגבוהה בדרפור - מתיחות שהחריפה בשנה שעברה בעקבות ההפיכה הצבאית בסודן, שהונהגה על-די מפקד הצבא עבד אל-פתח אל-בורהאן. ההפיכה שהייתה באוקטובר חיבלה בתהליך כינון הדמוקרטיה בסודן, תהליך שהחל אחרי הדחת הרודן עומאר אל-באשיר ב-2019.
4 צפייה בגלריה
גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן מנהיג ההפיכה הצבאית ב סודן
גנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן מנהיג ההפיכה הצבאית ב סודן
גנרל עבד אל-פתח אל-בורהאן, מנהיג ההפיכה הצבאית בסודן
(צילום: AFP)
בחודש אפריל נהרגו יותר מ-200 בני אדם בעימותים בדרפור בין תושבים ערבים, לבני המיעוט הלא-ערבי מאסאליט. האו"ם העריך ש-125,000 איש נאלצו לעזוב את בתיהם בעקבות המהומות שהיו באזור קרינק במערב דרפור. חודש לאחר מכן נהרגו לפחות 45 בני אדם בעימותים בדרום דרפור, בין שבט ריזאיקאת הערבי לשבט פאלאטה.
בחבל דרפור התבצע רצח עם בעקבות מלחמת האזרחים שפרצה ב-2003, שבה קבוצות של מיעוטים שאינם ערבים התלוננו על אפליה מצד הממשלה של הנשיא אז, עומאר באשיר, שנשלטה על-ידי הערבים. כדי לבלום את השבטים האפריקניים ממשלת סודן העניקה תחמושת לשבטים הערביים, ושלחה מיליציות לתקוף את קבוצות המיעוטים.
ב-2020 חתמה סודן על הסכם שלום עם ארגוני מורדים מובילים – כולל בדרפור. במשך השנים הסכסוך האתני בדרפור דעך, אבל באזור עדיין יש כמויות גדולות של נשק ועימותים קשים – שבדרך כלל פורצים על רקע הגישה של האוכלוסייה למים או לשטחי מרעה.